נוירולוגיה

MRI מסייע בבחירת החולים המתאימים לטיפול TPA לאחר שבץ איסכמי

מתוצאות מחקר חדש שהוצג בכנס השנתי של American Roentgen Ray Society בונקובר, עולה כי MRI באמצעות חומר-ניגוד יכול לסייע בזיהוי החולים הצפויים לפתח דימום תוך גולגולתי ולכן מתאימים מאוד לטיפול ב-TPA (Tissue Plasminogen Activator). פגמים במחסום דם-מוח יכולים להעלות את הסיכון לדימום תוך-גולגולתי בחולים שעברו שבץ איסכמי.

כ-40%-50% מכלל החולים שעברו שבץ איסכמי מפתחים טרנספורמציה המורגית כלשהי בשבוע הראשון. הסיכון לטרנספורמציה המורגית מסכנת חיים עולה פי 10 לאחר טיפול תוך-ורידי ב-TPA בחולים אלו.

החוקרים בדקו את התוצאות הראשוניות של בדיקת MRI T1-Weighted לאחר מתן Gadolinium-DTPA, שהושגו בתוך 6 שעות מהופעת התסמינים ב-24 חולים עם שבץ איסכמי. בחזרה על בדיקת ההדמיה לאחר שבוע זיהו החוקרים כי 10 חולים פיתחו טרנספורמציה המורגית.

ההדמיה הראשונית מצאה הגברה בפרנקימה בשישה חולים שפיתחו טרנספורמציה המורגית, והגברה ב-Middle Cerebral Artery בחמישה חולים.

לאחר נזק איסכמי מוקדם לאנדותל יש איבוד חדירות המחסומים המיקרווסקולרים. לכן, מולקולות קטנות דוגמאת Gd-DTPA יכולות להישפך החוצה וניתן לזהותן בבדיקת MRI עם חומר ניגוד בפרנקימה.

מצד שני, הגברת MCA קשורה להגדלה בקוטר של כלי הדם בהשוואה לכלי הדם בצד השני, עם שוליים מטושטשים וסיגנל מוגבר. תמונה זו מייצגת קרוב לוודאי הרחבה של כלי הדם באזור הקריש החוסם או פרוקסימלית לו.

יתר לחץ דם גם עשוי לתרום לממצאים אלו מאחר שיציאת כדוריות אדומות וגדוליניום גורמת לעיבוי וטשטוש MCA עם סיגנל מוגבר.

סימנים אלו לא הופיעו באף אחד מ-14 המשתתפים שלא פיתחו דימום תוך-גולגולתי.

3 מ-5 מטופלי TPA פיתחו טרנספורמציה המורגית, בכל השלושה זוהה הסימן של סיגנל מוגבר ב-MCA, ובשניים היתה הגברה מוקדמת בפרנקימה.

לאור הממצאים הללו, החוקרים ממליצים שנהלים לטיפול בשבץ אקוטי הכוללים בד”כ מתן גדוליניום להדמיית פרפוזיה ו/או MRA, יכללו גם T1-Weighted Spin Echo בכדי לבדוק הגברה של הפרנקימה וסיגנל מוגבר ב-MCA.

דבר זה יוכל להביא להרחבת חלון הזמן למתן טיפול מעבר למגבלה הנוכחית של 3 שעות, בחולים עם מחסום דם-מוח יציב.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה