עישון ארוך טווח מגדיל את הסיכון לסרטן שד (Cancer Causes and Control)

על-פי דיווח שפורסם לאחרונה, עישון ארוך טווח מגדיל את הסיכון לחלות בסרטן שד בקרב נשים מבוגרות יותר לאחר גיל המנופאוזה בשיעור של עד 40%.

אחד החוקרים, ד”ר Li, מסביר בראיון כי נראה שעישון גורר עליה מתונה בסיכון לחלות בסרטן שד וכי הקשר בין שני הגורמים איננו חזק כמו הקשר בין עישון וסרטן ריאות או עישון ומחלות לב, אך סרטן השד הינו מחלה נוספת ברשימה הארוכה של מחלות הקשורות בעישון.

מחקרים קודמים שהישוו בין נבדקות שעישנו לבין נבדקות שמעולם לא עישנו, אך המחקר הנוכחי בחן את הקשר בין מדדים שונים של עישון הסיגריות לבין הסיכון להופעת סרטן שד פולשני בקרב נשים בגילאי 65-79 שנים.

נשים שעישנו בעבר נמצאו בסיכון מוגבר בשיעור של 30% להפתחות סרטן שד. עישון בהווה נמצא קשור באופן חזק יותר לתחלואה בסרטן שד, בהשוואה לעישון בעבר. עישון לאורך תקופה של 40 שנים ומעלה העלה את הסיכון לחלות בסרטן שד פי 1.4, ועם הירידה בגיל תחילת העישון, עלה הסיכון לחלות בסרטן השד.

הקשר בין עישון וסרטן שד השתנה במידה מסוימת בהתאם לסטטוס יחס הרצפטורים לאסטרוגן והרצפטורים לפרוגסטרון (ER/PR) של הגידול, כשהסיכון מוגבר עבור סרטן שד מסוג ER-positive/PR-negative, אך לא עבור גידולים מסוג ER-positive/PR-positive או ER-negative/PR-negative.

ד”ר Li מסכם כי בהתבסס על המחקרים העכשווים עולה כמות העדויות המצביעות על כך שעישון סיגריות קשור לעליה מתונה בסיכון לחלות בסרטן שד וכי מחקר נוסף דרוש בכדי להמשיך ולאפיין את היבטי העישון הקשורים במיוחד לעליה בסיכון.

ד”ר Li מוסיף כי המחקר הנוכחי התמקד בנשים לאחר המנופאוזה בגיל 65-79 שנים ולכן לא ניתן להכליל את התוצאות בנשים לפני המנופאוזה או בנשים צעירות יותר לאחר המנופאוזה.

לידיעה במדסקייפ

Cancer Causes and Control 2005;16:975-985.

<!–


–>

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה