פנימית

רמות אריתרופוייטין בלתי-תקינות קשורות לרמת הפעילות של מחלות מעיים דלקתיות (J Pediatr Hematol Oncol)

ממצאיו של מחקר חדש שפורסם לאחרונה מעידים על התאמה בין רמות אריתרופייטין בלתי-תקינות לבין רמת פעילות המחלה בילדים ומתבגרים הסובלים ממחלת מעיים דלקתית (IBD).

החוקרים כותבים כי אנמית מחסור בברזל (IDA) ואנמית מחלה כרונית (CDA) מופיעות לעיתים קרובות בחולי IBD. הם מסבירים כי צריכה לא הולמת או אובדן של ברזל הם גורמים ברורים ל-IDA, אך מנגנוני השריית ה-CDA הינם מולטי-פקטוריאליים ומערבים הפרעה בתהליכי האריתרופוייזה בשל הימצאות מתווכים דלקתיים במחזור הדם.

החוקרים בדקו את רמות האריתרופוייטין בדמם של 33 ילדים ומתבגרים הסובלים מ-IBD, שגילם החציוני עמד על 11 שנים. הנבדקים סווגו ככאלה הסובלים ממחלה פעילה (21 נבדקים) או ככאלה החווים הפוגה (12 נבדקים).

החוקרים מסבירים כי 20 מתוך 33 הנבדקים נמצאו אנמים, וכי 9 מהם סווגו כסובלים מ-IDA ו-11 כסובלים מ-CDA.

ב-17 מתוך 21 החולים שסבלו מ-IBD פעילה נמצאה אנמיה ו-4 מהם לא היו אנמיים. בקרב החולים שסבלו ממחלה פעילה נמצאה סבירות גבוהה באופן מובהק סטטיסטית להימצאות CDA, בהשוואה לסבירות להימצאות IDA, שנמצאה גם בקרב חולים שבהם נמצאה מחלה בלתי-פעילה.

בסך הכל, נתגלו רמותאריתרופוייטין לא תקינות בקרב 16 מתוך 21 החולים שבהם נמצאה מחלה פעילה ו-4 מתוך 12 החולים שבהם נמצאה מחלה בלתי-פעילה (p < 0.05). מתוך 20 חולים אלה, 13 נמצאו אנמיים ו-7 לא נמצאו אנמיים.

ב-14 מהחולים שבהם נמצאה השפעה על ריכוזי האריתרופוייטין התקבל ערך גבוה מהצפוי. במקרים אלה, כשלון מוח העצם להגיב לרמות האריתרופוייטין עלול לגרור תגובת עליה נוספת, וכך להוביל לרמות גבוהות ובלתי-תקינות עם מצב של אנמיה.

בהתבסס על הממצאים, החוקרים מציינים כי טיפול במחלת המעיים הדלקתית הוא הגישה הישירה לטיפול ב-CDA.

לידיעה במדסקייפ

J Pediatr Hematol Oncol 2005;27:93-96.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה