טיפול נמרץ

האם יש מקום להיפותרמיה בטיפול בחולים בדום לב? (Circulation)

היפותרמיה תרפויטית משפרת את התוצאות הקליניות בחולים עם דום לב לאחר החייאה עקב פרפור חדרים או טכיקרדיה חדרית, אך אינה יעילה בחולים המאושפזים עקב קצב לב שאינו מתאים למכת חשמל, דוגמת חולים עם PEA (Pulseless Electrical Activity) או אסיסטולה.

למרות העדר היעילות, חוקרים עדיין אינם מוכנים לוותר על היפותרמיה קלה בחולים אלו, וסבורים כי התאמת הטיפול או הארכתו עשויים להיות יעילים במקרים אלו. המחקר הנוכחי מחזק את היעילות של היפותרמיה תרפויטית קלה בחולים עם קצב המתאים למכת חשמל.

לפי ההנחיות העדכניות של AHA להחייאת לב-ריאה, מומלצת היפותרמיה תרפויטית בטיפול בחולים בקומה עקב דום לב מחוץ לכותלי בית החולים, בעיקר במקרים בהם הקצב הראשוני היה פרפור חדרים. עם זאת, לפי ההמלצות, אין נתונים רבים אודות היעילות של היפותרמיה בחולים ללא קצב המתאים למכת חשמל. מרבית המחקרים בנושא היו קטנים עם תוצאות סותרות.

במחקר הנוכחי אספו החוקרים נתונים אודות 1145 חולים עם דום לב מחוץ לכותלי בית החולים, לאחר החייאה מוצלחת. היפותרמיה תרפויטית שימשה לטיפול ב-65% מבין 708 חולים עם פרפור חדרים או טכיקרדיה חרדית וב—60% מבין 437 חולים עם PEA/אסיסטולה. היפותרמיה החלה בעת האשפוז ליחידת טיפול נמרץ באמצעות קירור חיצוני במהלך 24 השעות הראשונות במטרה לשמור על טמפרטורת מטרה בטווח בין 32-34 מעלות צלזיוס.

מבין 1145 החולים, ב-30% חל שיפור בתפקוד המוחי בעת השחרור מבית החולים, שהוגדר לפי מצב הכרה, עירות ועם תפקוד תקין או מוגבלות קלה עד בינונית. מבין החולים עם פרפור חדרים/טכיקרדיה חדרית, ב-39% התוצאות היו חיוביות, בהשוואה ל16% בלבד מהחולים לאחר החייאה עקב PEA או אסיסטולה (P<0.001).

לאחר תקנון למספר גורמים, היפותרמיה תרפויטית לוותה בעליה של כמעט פי שתיים בסיכוי לתוצאות נוירולוגיות חיוביות בחולים לאחר החייאה עקב דום לב עם קצב ראשוני של פרפור/טכיקרדיה חדרית (OR = 1.90), אך לא לוותה בשיפור התוצאות בחולים עם קצב שאינו מתאים למכת חשמל (OR = 0.71).

Circulation 2011; 123: 877-886

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה