גריאטריה

Precision Test עשויה לעזור באבחון קשישים עם CAD חסימתי (Journal of the American Geriatrics Society)

מאת ד”ר אלינור מוסרי בריסקין

בדיקת דם אשר מכלילה גם פרמטרים של גיל, מין ו gene expression score (ASGES) עשויה להיות שימושית בהערכת מטופלים מבוגרים עם סימפטומים של מחלת לב כלילית חסימתית (obstructive coronary artery diseaseCAD). כך על פי מחקר שפורסם בדצמבר ב Journal of the American Geriatrics Society.

אבחון של מחלה כלילית חסימתית הינה אתגר גדול במטופלים קשישים. בדיקות אבחנתיות כיום חושפות את הקשישים לסיכונים של פרוצדורות פולשניות ושל שימוש בחומר ניגוד.

המחקר הנוכחי היה חלק ממחקר PRESENTA Registry to Evaluate Patterns of Care Associated with the Use of Corus CAD in Real World Clinical Care Setting, אשר בדק את יעילות בדיקת ה ASGES Age/Sex/Gene expression score, באבחון CAD. זהו מחקר פרוספקטיבי, רב מרכזי אשר כלל 566 מטופלים אמבולטורים ויציבים, ללא סיפור עבר של CAD וללא סכרת, עם סימפטומים החשודים ל CAD חסימתי, מ 21 מרפאות ראשוניות בשנים 2012-2014. מתוכם, 176 היו בני 65 ומעלה והוכללו במחקר הנוכחי.

החוקרים אספו נתונים דמוגרפים אודות מטופלים אלה, מאפיינים קליניים, ותוצאות בדיקת precision medicine test (ASGES Age, Sex, Gene expression score). ניקוד ה ASGES נע בין 1-40, כאשר ניקוד נמוך היה 15, וניקוד גבוה היה > 15. כמו כן נבדקה מדיניות ההפניה לקרדיולוג, ונלקחו בחשבון בדיקות קרדיאליות מתקדמות שבוצעו, ו major adverse cardiac events (MACEs). בוצע מעקב שנה לאחר בדיקת ה ASGES.

תוצאות: ניקוד ה AGES הממוצע היה 25. ל 40 מטופלים (23%) היה ניקוד נמוך. רופאים היפנו 12.5% מהמטופלים עם ASGES נמוך ו 49.3% מהמטופלים עם ASGES גבוה לקרדיולוג או לבדיקות קרדיאליות מתקדמות. (OR = 0.12, p<0.01). נמצא גם כי ככל שהניקוד היה גבוה יותר כך גבר הסיכון להיות מופנה לקרדיולוג. לאחר שנת מעקב, השכיחות של MACE או פרוצדורת רוסקולריזציה היתה 10% (13/136) במטופלים עם הניקוד הגבוה, ו 0% (0/40) במטופלים עם הניקוד הנמוך (p=0.04).

החוקרים מסכמים כי בדיקת ה ASGES הראתה תועלת בהערכת מטופלים קשישים אמבולטורים עם סימפטומים המחשידים ל CAD חסימתי. שימוש בבדיקה זו עשוי להפחית את מספר ההפניות הלא נחוצות וכן את כמות הפרוצדורות המיותרות ברות הסיכון. כמו כן הבדיקה עשויה לאתר מטופלים אשר ירוויחו מהערכה קרדיולוגית נוספת וטיפול נכון. עם זאת, קיימת בקרב הקרדיולוגים מחלוקת לגבי יעילותה ונחיצותה של הבדיקה. יש לציין כי מחקר זה מומן על ידי חברת CardioDx, לה שייך מוצר זה.

Utility of a Precision Medicine Test in Elderly Adults with Symptoms Suggestive of Coronary Artery Disease. Journal of the American Geriatrics Society. December 6, 2017.

 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה