גריאטריה

מדד פשוט עשוי לסייע בחיזוי הסיכון לדימום מוקדם לאחר התערבות כלילית מילעורית (The Lancet)

מדד PRECISE-DAPT עשוי לסייע לרופאים לנבא את הסיכון לדימום לאחר התערבות כלילית מילעורית ולהתאים את משך הטיפול המומלץ במשלב נוגדי-טסיות, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת The Lancet.

מדגם המחקר כלל 14,963 חולים תחת טיפול נוגד-טסיות כפול לאחר הכנסת תומכנים לעורקים כליליים המשלב הנפוץ כלל אספירין עם קלופידוגרל, ללא התוויה לטיפול נוגד-קרישה פומי. החוקרים זיהו גורמים המנבאים דימום מג’ורי או מינורי לאחר השחרור מבית החולים ופיתחו מדד סיכון מספרי. יכולת החיזוי של המדד החדש נבחנה ואושרה בחולים שלקחו חלק במחקר PLATO (PLATelet inhibition and patient Outcomes), שכלל 8,595 חולים ומאגר BernPCI שכלל 6,172 חולים. המדד החדש נבחן בקרב חולים שחולקו באקראי למשך שונה של טיפול נוגד-טסיות כפול (10,081) במטרה לזהות את ההשפעה על דימום ואיסכמיה עם טיפול ממושך (12-24 חודשים) או קצר (3-6 חודשים).

מדד PRECISE-DAPT כולל גיל, פינוי קריאטינין, המוגלובין, ספירת תאים לבנים ודימום ספונטאני קודם. מניתוח הנתונים עלה כי מדד c-index של PRECISE-DAPT לחיזוי דימום מג’ורי או מינורי לאחר השחרור מבית החולים עמד על 0.73 במדגם הראשון, 0.70 במדגם הולידציה של מחקר PLATO ועל 0.66 במדגם הולידציה של מחקר BernPCI. טיפול נוגד-טסיות כפול ממושך יותר הביא לעליה משמעותית בסיכון לדימומים בחולים בסיכון גבוה (מדד של 25 ומעלה), אך לא באלו עם פרופיל סיכון נמוך יותר, עם תועלת איסכמית משמעותית רק בקבוצה האחרונה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מדובר במדד פשוט, הכולל חמישה מרכיבים, לניבוי הסיכון לדימום תחת טיפול נוגד-טסיות כפול לאחר התערבות כלילית מילעורית.

Lancet 2017; 389:1025-1034

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה