גנטיקה

ההשפעה של טיפול בתרופות ממשפחת PPI על התוצאות הקרדיווסקולאריות עם Clopidogrel ו-Ticagrelor (מתוך Circulation)

מניתוח נתוני מחקר PLATO ((PLATelet inhibition and patient Outcomes) עולה קשר בלתי-תלוי בין טיפול בתרופות ממשפחת PPI ובין שיעור מוגבר של אירועים קרדיווסקולאריים בחולים עם תסמונת כלילית חדה, המטופלים בקלופידוגרל. עם זאת, קשר דומה זוהה בין אירועים קרדיווסקולאריים ו-PPI גם תחת טיפול ב- Ticagrelor ועם תרופות אחרות להגנה על הקיבה, שאינן ממשפחת PPI.

בספרות הרפואית ישנם נתונים סותרים באשר לתוצאות האינטראקציה האפשרית בין טיפול בקלופידוגרל, מעכב P2Y12, ותרופות ממשפחת PPI (Proton Pump Inhibitor), כאשר החשיבות של אינטראקציה זו עם מעכבים אחרים של P2Y12 לא נבחנה באופן דומה. Ticagrelor הינו מעכב ישיר של P2Y12, ללא אינטראקציה ידועה עם PPI. לאור הדיון המתמשך באשר לחשיבות הקלינית של האינטראקציה בין קלופידוגרל ו-PPI, חוקרים בחנו את הקשר בין טיפול ב-PPI ובין התוצאות הקרדיווסקולאריות בחולים עם תסמונת כלילית חדה, שחולקו באקראי לטיפול בקלופידוגרל או Ticagrelor במסגרת מחקר PLATO.

מהתוצאות עולה שי שיעורי יעד הסיום העיקרי היו גבוהים יותר ב-6,539 החולים שטופלו ב-PPI, בהשוואה ל-12,060 חולים שלא נטלו טיפול בתרופות ממשפחת PPI, עם הקצאה אקראית לקלופידוגרל (13% לעומת 10.9%, יחס סיכון מתוקן של 1.20) ו- Ticagrelor (11.0% לעומת 9.2%, יחס סיכון מתוקן של 1.24).

באשר לחולים שטופלו בתרופות אחרות להגנה על הקיבה, שאינן ממשפחת PPI, שיעורי יעד הסיום העיקרי היו דומים, בהשוואה לאלו שטופלו ב-PPI, הן בקבוצת המטופלים בקלופידוגרל והן בקבוצת המטופלים ב- Ticagrelor.

בקרב חולים שלא קיבלו טיפול להגנה על הקיבה, שיעורי יעד הסיום העיקרי היו נמוכים יותר משמעותית (יחס סיכון של 1.29 בקבוצת המטופלים בקלופידוגרל, יחס סיכון של 1.30 בקבוצת המטופלים ב- Ticagrelor).

לאור הממצאים, החוקרים מעלים את האפשרות כי במחקר PLATO, ייתכן כי הקשר בין טיפול ב-PPI וסיבוכים קרדיווסקולאריים נבע מערפלנים, כאשר השימוש ב-PPI הינו סמן לשיעור גבוה של אירועים קרדיווסקולאריים, ולא הגורם לכך. הם מכירים במגבלות הטבועות במחקר, אך סבורים כי הממצאים אינם תומכים בהימנעות מטיפול משולב בתרופות ממשפחת PPI בשילוב עם קלופידוגרל או Ticagrelor.

Circulation published online 18 January 2012 

לידיעה ב-NELM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה