גנטיקה

הדגמת אטרופיה של מוח וחוט שדרה על ידי MRI במטופלים עם MS (מתוך כנס ISMRM)

מאת ד”ר אולה קראסיק

משני מחקרים חדשים העוסקים ב-MRI , אשר הוצגו בכנס השנתי של האגודה הבינלאומית לתהודה מגנטית ברפואה (International Society for Magnetic Resonance in Medicine 19th Annual Meeting and Exhibition ) עולה כי אטרופיה של המוח וחוט השדרה במטופלים עם MS (או multiple sclerosis ) נמצאת בקורלציה עם הפנוטיפ של המחלה ורמת המוגבלות. שני המחקרים מצביעים על התפקיד של MRI בניטור התקדמות המחלה והתגובה לטיפול.

במחקר הראשון עקבו החוקרים אחר מטופלים עם MS במשך 10 שנים. החוקרים הדגימו איבוד נפח מוחי של 5% ב-47 מטופלים עם MS לעומת איבוד של 3% ב-11 מקרי ביקורת. הגיל הממוצע של המטופלים היה 37 שנים, בעוד שהגיל הממוצע של משתתפי הביקורת היה 42 שנים. משך המחלה הממוצע היה 4.7 שנים. ל-40 מטופלים היה פנוטיפ relapsing-remitting של MS , ל-5 פנוטיפ secondary progressive , ול-2 פנוטיפ primary progressive .

החוקרים בצעו MRI בתחילת המחקר, ושוב לאחר 10 שנים, ומדדו את נפח המוח הכולל, נפח החומר הלבן (normalized white matter או nWM ), נפח החומר האפור (normalized gray matter או nGM ), ואת הנוזל החדרי (ventricular cerebrospinal fluid או vCSF ). כמו כן, העריכו החוקרים את הקשר בין הפנוטיפ לבין המוגבלות של המטופלים, לפי דרוג EDSS (או Expanded Disability Status Scale ).

בתחילת המחקר מטופלים עם MS הציגו דרוג EDSS של 2.5, אשר עלה ל-3.4 לאחר 10 שנים (P<0.001 ). מספר החזרות הממוצע במשך 10 שנים היה 3.8, כאשר 3 מטופלים עם פנוטיפ relapsing remitting הפכו לפנוטיפ secondary progressive . המטופלים סווגו לפי מספר החזרות שיעור חזרות גבוה הוגדר כ-5 חזרות או יותר במהלך 10 שנים, בעוד ששיעור חזרות נמוך הוגדר כפחות מ-5 חזרות במהלך 10 שנים.

החוקרים מצאו שינויים משמעותיים יותר בנפח החומר האפור במטופלים עם MS בהשוואה למקרי ביקורת. לא נמצא הבדל מובהק בין הקבוצות בנפח החומר הלבן או בנוזל החדרי. מטופלים עם שיעור חזרות גבוה הדגימו איבוד נפח כללי גבוה יותר, וכן איבוד נפח חומר אפור ונפח חומר לבן גבוה יותר מזה של מטופלים עם שיעור חזרות נמוך. לא נמצא הבדל משמעותי בנוזל החדרי.

החוקרים מצאו כי השינויים ב-MRI נמצאים בקורלציה לדרוג EDSS ולשיעור החזרות.

במחקר רב מרכזי אחר בדקו חוקרים MRI חצי אוטומטי (semiautomatic MRI ) למדידת אטרופיה של חוט השדרה ב-333 מטופלים עם MS ו-143 מקרי ביקורת. החוקרים הדגימו כי שטח החתך של חוט השדרה משתנה באופן משמעותי בין סוגים שונים של MS . בתסמונות מבודדות ובצורה relapsing remitting לא נמצאה אטרופיה של חוט השדרה, בעוד שבמטופלים עם מחלה מתקדמת הודגמה אטרופיה ניכרת של החוט. בנוסף, בהשוואה למטופלים עם MS מסוג secondary progressive , במטופלים עם MS שפיר נמצא חוט שדרה שמור יחסית.

ממצאי ה-MRI היו קשורים באופן מובהק לדרוג EDSS , על כן ממליצים החוקרים לכלול בדיקה זו בהערכת מטופלים עם הסוגים המתקדמים של המחלה. החוקרים מציינים כי בשלב זה דימות MRI של המוח וחוט השדרה במטופלים עם MS אינו ישים, אך יש לשקול מעקב זה בעתיד. כמו כן, שיקוף אטרופיה על ידי MRI עשוי להוות מדד מעקב אחר תגובה לטיפול.

International Society for Magnetic Resonance in Medicine (ISMRM) 19th Annual Meeting and Exhibition

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה