משפחה

ילדים קטנים הסובלים מהשמנת יתר מראים רמות גבוהות של CRP ומדדי דלקת נוספים (מתוך Pediatrics)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון מרץ של ירחון Pediatrics עולה כי רמות חריגות של C-reactive protein (CRP) ושל שני סמני דלקת נוספים קשורות במשקל גבוה בילדים, וזאת החל מגיל צעיר.

לדברי החוקרים, ממצא זה הפתיע בעקביותו, ומופיע כבר החל מגיל שלוש שנים. עם זאת, הם מוסיפים כי אין לדעת בשלב זה אם משמעות הדבר סיכון לבבי מוגבר בהמשך החיים. בנוסף, לא ידוע אם אפקט זה הינו מצטבר או שמא הפיך בעקבות ירידה במשקל או שינויים באורח החיים. לשם כך, הם טוענים, יש צורך במחקר נוסף בתחום.

החוקרים מסבירים כי על אף שמחקרים קודמים הראו קשר בין רמות חריגות של CRP ובין השמנת יתר בילדים, עבודתם זו הינה ככל הנראה הראשונה אשר בוחנת סמני דלקת מרובים בילדים בגיל כה צעיר ועושה שימוש במדגם גדול ומייצג מאוכלוסיית ארצות הברית. לדבריהם, ממצאיהם שבים ומדגישים את הנקודה לפיה יש לשים לב למשקל עודף כבר בגיל צעיר. הם מוסיפים כי ככל שמתקדמת מגיפת ההשמנה, ישנה הכרה גדולה יותר בכך שישנן השפעות בריאותיות להשמנת יתר בגיל צעיר, מעבר להשלכותיה ביחס להשמנת יתר בגיל המבוגר.

עם זאת, החוקרים מבהירים כי בשלב זה מוקדם מכדי להמליץ על בדיקות של רמות CRP בילדים. מאידך, בכוונתם לבחון בהמשך שמא תוצאות בדיקה דוגמת CRP עשויות להניע את הורי הילדים לפעול בעניין. אולי הידיעה כי סמן דלקת מצוי בדם ילדיהם תגרום להם להתחיל לפעול, הם מציעים.

החוקרים ערכו ניתוח נתונים אודות ילדים בגילאי שנה עד 17 שנים אשר נכללו במאגר ה-National Health and Nutrition Examination Survey בין השנים 1999 ו-2006, ואשר סווגו לקבוצות בהתאם למשקל-לגובה (לבני פחות משנתיים) או מדד מסת הגוף, BMI (עבור אלו בגיל שנתיים ומעלה). הילדים המצויים באחוזון 5-85 של BMI נחשבו כבעלי משקל תקין ובריא; אלו בין האחוזונים 85-95 הוגדרו כבעלי משקל עודף; הילדים בין אחוזון 95 ואחוזון 99 הוגדרו כסובלים מהשמנת יתר; ואלו באחוזון 99 ומעלה הוגדרו כסובלים מהשמנת יתר ניכרת.

היעד העיקרי של המחקר נקבע כרמת ה-High-sensitivity CRP ורמותיהם של שני מדדי דלקת נוספים: הספירה האבסולוטית של נויטרופילים, ויחס ה-Ferritin/Transferrin החדש יותר. החוקרים ביקשו לבחון את הסיכון לתוצאות חריגות של בדיקות אלו על פי משקל.

החוקרים מצאו סיכון מוגבר לרמת CRP של למעלה מ-1.0 mg/L בקרב ילדים הסובלים מהשמנת יתר ניכרת בגילאי 3 עד 5 שנים (HR, 2.29; p < 0.01), ועד גילאי 15 עד 17 שנים (HR, 4.73; p < 0.01). סיכון מוגבר לרמה חריגה של ספירת הנויטרופילים המוחלטת בקרב ילדים עם השמנת יתר ניכרת החל מגיל 6 עד 8 שנים (HR, 2.0; p = 0.049), והימצאות מוגברת של יחס חריג של Ferritin/Transferrin החלה בגילאי 9 עד 11 שנים (HR, 7.06; p < 0.001).

לדברי החוקרים, המדובר ביחסי גומלין ישירים וברורים מאוד בין השמנת יתר ודלקת, כפי שהוערכו במדגם מייצג זה של ילדים, וזאת כבר מגיל צעיר מאוד ובאמצעות מגוון של סמני דלקת. לטענתם, ממצא זה הינו מדאיג מאחר ודלקת עלולה לגרום לנזק וסקולארי מצטבר ארוך-טווח. עם זאת, הם מזכירים כי יש צורך במחקר רב נוסף בטרם ניתן יהיה להבין את מלוא ההשלכות של הממצאים.

Pediatrics 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה