משפחה

Spinal Cord Stimulation עשוי להיות יעיל לטיפול ברגישות-יתר משנית לכאב (מתוך כנס ה-AAPM)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שהוצג בכנס השנתי ה-26 של ה- American Academy of Pain Medicine (AAPM), עולה כי גירוי חוט השדרה (Spinal Cord Stimulation, SCS) עשוי להיות יעיל לטיפול ברגישות יתר משנית לכאב (Secondary Hyperalgesia).

החוקרים מסבירים כי רגישות יתר משנית לכאב נגרמת מופיעה בהפרעות כאב כרוניות רבות, ומתאפיינת בסף כאב נמוך יותר, ותגובה מוגזמת לגירוי מעבר לסף זה. רגישות יתר ראשונית לכאב (Primary Hyperalgesia) מתרחשת באזור פגוע, בעוד שרגישות יתר משנית מופיעה באזור לא פגוע. נהוג לחשוב כי רגישות יתר ראשונית לכאב נגרמת משילוב של מנגנונים פריפריים ומרכזיים, ואילו רגישות יתר משנית לכאב נובעת מגירוי יתר מרכזי.

המחקר כלל 15 משתתפים עם הפרעות כאב שונות, שעברו השתלת אלקטרודות גירוי לחוט השדרה. החוקרים חילקו את המשתתפים באקראי ל-2 ביקורים בצורה מוצלבת, כך שבקבוצה הראשונה כובו האלקטרודות למשך 4 השעות שקדמו לביקור הראשון, והודלקו כ-4 שעות לפני הביקור השני, ולהפך. בכל ביקור הונח מכשיר שחומם לטמפרטורה של 45 מעלות על ירך המשתתפים למשך 5 דקות, והחוקרים מדדו את שטח רגישות היתר לכאב סביב האזור שחומם.

מתוצאות המחקר עולה כי בקרב משתתפים עם גירוי פעיל לחוט השדרה נצפתה ירידה מובהקת בשטח הכאב. החוקרים מדווחים כי נצפתה ירידה ממוצעת מ-58.9 ס”מ2 ל-37.6 ס”מ2 (p<0.05), אם כי נצפתה שונות בערכים אלו בין חולה לחולה.

בין מגבלות המחקר ניתן לציין את מדגם המשתתפים המצומצם וכן היעדר סמיות. עם זאת, בדיוק שנערך בכנס נאמר כי מדובר באחד המחקרים הראשונים שנערכו לבדיקת רגישות יתר לכאב בבני אדם. מומחה מהתחום הוסיף כי כעת דרושים מחקרים נוספים בנושא.

בשלב הבא מתכננים החוקרים מחקר על מנת לבדוק האם ניתן לחזות את התגובה ל-SCS. לדבריהם, עלות הטיפול היא גבוהה מאוד, ועל כן לחיזוי התגובה לטיפול חשיבות רבה.

American Academy of Pain Medicine (AAPM) 26th Annual Meeting, 2010.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה