דיאטה ים תיכונית והסיכון לסרטן קיבה (Am J Clin Nutr)

היענות טובה יותר לדיאטה ים-תיכונית מלווה בסיכון נמוך משמעותית לאדנוקרצינומה של הקיבה, כך עולה מתוצאות מחקר פרוספקטיבי שפורסם ב-American Journal of Clinical Nutrition.

החוקרים מסבירים כי לפי הסברה הרווחת, דפוס תזונה דמוי דיאטה ים-תיכונית מספק הגנה מפני ממאירות, למרות עדויות מוגבלות בלבד ממחקרי עוקבה להערכת ממאירויות באתרים ספציפיים. במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים להעריך את הקשר בין היענות לדפוס דיאטה ים-תיכונית ובין היארעות אדנוקרצינומה של הקיבה.

מדגם המחקר כלל 485,044 משתתפים מ-10 מדינות מאירופה, שסיפקו מידע אודות הרגלי התזונה ואורח החיים. גילאי המשתתפים נעו בין 35 ו-70 שנים, 144,577 מהמשתתפים היו גברים. מדד Mediterranean Diet Score בן 18 נקודות, שכלל מידע אודות תשעה מרכיבים עיקריים של דיאטה ים-תיכונית, שימש להערכת ההיענות לדיאטה ים-תיכונית.

החוקרים העריכו את הקשר בין דפוס דמוי דיאטה ים-תיכונית ובין אדנוקרצינומה של הקיבה, ביחס למיקום האנטומי (קרדיה או אזורים אחרים) וסוגים היסטולוגיים (דיפוזי או אינטסטינלי).

במהלך מעקב ממוצע בן 8.9 שנים, תועדו 449 מקרים מאושרים של אדנוקרצינומה של הקיבה. בהשוואה להיענות נמוכה לדפוס דמוי דיאטה ים-תיכונית, החוקרים זיהו קשר בין היענות גבוהה לדפוס דמוי דיאטה ים-תיכונית ובין ירידה מובהקת בסיכון לאדנוקרצינומה של הקיבה (HR = 0.67,  95% CI = 0.47-0.94), לאחר תקנון לגורמי סיכון ידועים לממאירות.

עבור כל עליה של יחידה אחת במדד Mediterranean Diet Score, הסיכון לאדנוקרצינומה של הקיבה ירד ב-5-7% (95% CI = 0.91-0.99). לא תועדה הטרוגניות עם מיקומים אנטומיים שונים וסוגים היסטולוגיים שונים.

החוקרים כותבים כי היענות גבוהה יותר לדפוס דמוי דיאטה ים-תיכונית מלווה בירידה מובהקת בסיכון להיארעות אדנוקרצינומה של הקיבה. למיטב ידיעתם, זהו המחקר הראשון להערכת דיאטה ים-תיכונית ואדנוקרצינומה של הקיבה.

מגבלות המחקר כוללות טעויות אפשריות בהערכת הצריכה התזונתית, אפשרות לערפלנים שיירים, ומגבלות המדד Mediterranean Diet Score. בנוסף חלק מהמשתתפים ערכו שינויים בדפוס התזונה שלהם בשלב מוקדם.

החוקרים מסכמים וכותבים כי התוצאות מצטרפות לעדויות לפיהן דיאטה ים-תיכונית עשויה לצמצם את הסיכון לממאירות, ומספקות תמיכה נוספת לצורך לעודד דפוס דיאטה ים-תיכונית באזורים בהם דפוס זה הולך ונעלם. יתרה מזאת, שיעורי ההישרדות היחסיים של אדנוקרצינומה של הקיבה לאחר חמש שנים הם נמוכים מאוד (23%), והפרוגנוזה גרועה עוד יותר במקרים של אדנוקרצינומה באזור הקרדיה, שהיארעותה באירופה הולכת ועולה. לאור זאת, חשוב מאוד לזהות המלצות תזונתיות שעשויות להפחית את היארעות ממאירויות.

Am J Clin Nutr (December 9, 2009

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה