רדיולוגיה

בדיקת CT של עורקי הלב – עמדת איגוד הרדיולוגים הישראלי

על מהות הבדיקה:


  • בדיקת CT לכל דבר ועניין

  • בנוסף ללב הבדיקה מספקת מידע גם על הריאות (גורם סיכון משותף – עישון ועוד) 

  • בישראל מבוצעות כ- 600,000 בדיקות CT לשנה

בטיחות:


  • הבדיקה אינה פולשנית,  ואין בה כל סיכון,  פרט לחשיפה סבירה לקרינה שהינה בטווח של בדיקת CT לכל איבר אחר, ופחותה בחצי ממיפוי לב (טליום במאמץ)

  • הבדיקה כרוכה בשימוש בחומר ניגוד בדומה לשאר בדיקות ה CT, ובדומה לצנתור.

דיוק:


  • בהשוואה לצנתור לב פולשני:    87-99%

עלות:


  • כ- 25% מעלות של צנתור אבחנתי

  • התשתית הקיימת מסוגלת לתמוך בכמות בדיקות בסדר גודל של הצנתורים האבחוניים המתבצעים היום בארץ.

לסיכום:   


  • בדיקת ה- CT אינה פולשנית, עלותה סבירה ואמינותה גבוהה, יש לה פוטנציאל ממשי להתבסס כבדיקת ראשונית לשלילת מחלה של עורקי הלב, ובכך לחסוך בבדיקות פולשניות.

עמדת האיגוד הרדיולוגי:


  • הבדיקה היא בדיקת CT לכל דבר ע”כ היא נמצאת עקרונית בתוך סל הבריאות. יש לתמחר אותה ולאפשר נגישות של ציבור הנזקקים לה עפ”י שיקול דעת מקצועי של רופא.

בדיקת CT של עורקי הלב

בדיקת ה- CT של עורקי הלב הינה טכניקה חדישה המהווה פריצת דרך באבחון חסימות כלי דם בלב.

מכשיר הCT מסוגל לבצע בכל  סריקה ספירלית 64 פרוסות דקיקות שעוביין פחות מ-1 מ”מ יחד עם רישום הא.ק.ג. של הנבדק.  המידע העצום שנאסף עובר עיבוד ממוחשב לקבלת תמונה חדה ואיכותית בכל מישור רצוי ובכל שלב בהתכווצות הלב והרפיתו, וכן מתאפשרת בניית תמונה תלת-מימדית מדויקת של הלב ועורקיו. התמונה המתקבלת מראה היטב את האנטומיה של העורקים הכליליים, מיקום ההיצרויות, וטיבן (האם מדובר ברובד טרשתי רך או מסויד), וזאת ללא כל חדירה לגוף הנבדק.

משך הסריקה ב CT החדש  הינו דקות ספורות, והבדיקה כרוכה רק בהזרקת חומר ניגוד תוך ורידי, כמקובל בבדיקות CTשגרתיות  של שאר אברי הגוף. לאחר הבדיקה ניתן לחזור באופן מידי לשגרת חיים רגילה.

הבדיקה  מתאימה לחולים עם תוצאות בדיקות לב אחרות שאינן חד משמעיות, למעקב בחולים עם מעקפים או סטנטים, לאנשים שיש להם שילוב של גורמי סיכון ללקות במחלת העורקים הכליליים, וכן לאנשים עם כאבי חזה בלתי ברורים  לשלילת קיום הצרויות משמעותיות.

על פי מחקרים שהתפרסמו עד כה בספרות הרפואית בעולם הבדיקה מדויקת בכ90% REF) ) בהשוואה לצינתור הפולשני.

יתרונותיה:

1) יכולה לשלול קיום הצרויות בעורקים הכליליים בדיוק של עד 99%, כך שנבדק שתוצאת סריקת ה- CT שלו הינה תקינה, קיימת סבירות גבוהה ביותר שאכן אינו סובל ממחלה טרשתית מתקדמת, וכך “יחסכו” ממנו בדיקות הדמיה נוספות, וכן צינתור לב חודרני.

2) בו זמנית באותה סריקת CT נראים גם הראות ואברים נוספים, כך שקימת אפשרות גם לגילוי מוקדם של מחלות נוספות, כגון סרטן הריאה . (עישון הינו גורם סיכון הן לטרשת עורקי הלב, והן לסרטן הריאה) .

3) הבדיקה מראה גם רבדים טרשתיים  שאינם מצרים את העורק, אותם לא ניתן כיום להדגים בשום שיטה בלתי פולשנית. בדרך זו  מתאפשר גילוי מוקדם יותר של טרשת העורקים הכלילים, ובעקבותיו טיפול תרופתי ושינוי אורח חיים, וזאת לצורך מניעת אירועים לבביים.



Sensitivity for stenosis         94%

Specificity                             97%

Positive predictive value      87%

Negative predictive value     99%


לצפייה במצגת אודות CT לב

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה