אלרגיה

מחלות אוטואימוניות מלוות בסיכון מוגבר לטרשת עורקים כליליים ואירועים איסכמיים (J Am Coll Cardiol)

מחלות אוטואימוניות מלוות בעומס גדול יותר של טרשת עורקים כליליים וסיכון גבוה יותר לאירועים קרדיווסקולאריים טרשתיים בעתיד, כאשר הסיכון מוגבר עוד יותר בנוכחות גורמי סיכון מסורתיים למחלות לב וכלי דם, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם בכתב העת Journal of the American College of Cardiology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חלק מהמחלות האוטואימוניות מלוות בסיכון מוגבר למחלה קרדיווסקולארית טרשתית, עם זאת, המנגנון בבסיס הקשר הנ”ל וההשפעה של גורמי סיכון מסורתיים עדיין אינם ברורים. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לקבוע אם מחלות אוטואימוניות קשורות בקשר בלתי-תלוי עם טרשת עורקים כליליים וסיכון למחלה קרדיווסקולארית טרשתית ואם גורמי סיכון מסורתיים למחלות לב וכלי דם משפיעים על הסיכון הנ”ל.

מדגם המחקר כלל 85,512 חולים ממאגר Western Denmark Heart Registry שהשלימו בדיקת CCTA. אבחנה של אחת מבין 18 מחלות אוטואימוניות שימשה לסיווג חולים עם היסטוריה של תחלואה אוטואימונית.

לאורך 5.3 שנות מעקב תועדו 3,832 אירועים קרדיווסקולאריים טרשתיים. מבין כלל החולים שלקחו חלק במחקר, 4,064 חולים נשאו אבחנה של מחלה אוטואימונית, אשר נקשרה עם סיכון מוגבר לנוכחות כל נגע טרשתי (יחס סיכויים מתוקן של 1.29, רווח בר-סמך 95% של 1.20-1.40), הסתיידות עורקים כליליים בכל דרגה (יחס סיכויים מתוקן של 1.28, רווח בר-סמך 95% של 1.19-1.37) והסתיידות חמורה של העורקים הכליליים של מעל אחוזון 90 (יחס סיכויים של 1.53, רווח בר-סמך 95% של 1.39-1.68), אך לא עם מחלת עורקים כלילית חסימתית (יחס סיכויים מתוקן של 1.04, רווח בר-סמך 95% של 0.91-1.17).

בחולים עם מחלות אוטואימוניות תועד סיכון גבוה ב-46% לתחלואה קרדיווסקולארית טרשתית (יחס סיכון מתוקן של 1.46, רווח בר-סמך 95% של 1.29-1.65)ץ

גורמי סיכון מסורתיים למחלות לב וכלי דם נקשרו בקשר הדוק עם הסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים טרשתיים בעתיד ופרופיל גורמי סיכון קרדיווסקולאריים חיובי בחולים עם מחלות אוטואימוניות לווה בסיכון נמוך ב-54% לעומת חולים עם עדות לגורמי הסיכון (יחס סיכון מתוקן של 0.46, רווח בר-סמך 95% של 0.27-0.81).

ממצאי המחקר מציעים כי מחלות אוטואימוניות מעלות את הסיכון לטרשת עורקים כליליים ואירועים איסכמיים דרך האצת תהליכים טרשתיים וכי לאיזון גורמי הסיכון למחלות לב וכלי דם תפקיד מרכזי בשיפור הפרוגנוזה של חולים עם מחלות אוטואימוניות.

J Am Coll Cardiol, Jun 25, 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה