אלרגיה

גורמי סיכון לאשפוז ילדים עם אסתמה (מתוך כנס ה-AAAAI)

מספר גורמים עשויים לנבא את הסיכון לאשפוז של ילדים לבית חולים בשל התקף אסתמה, כולל גיל החולה, סוג אסתמה, פניה קודמת לחדר מיון והיסטוריה משפחתית, כך עולה מנתונים שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Academy of Allergy, Asthma & Immunology.

מטרת המחקר הייתה להבין טוב יותר את השפעה של מאפיינים טרם האשפוז, כולל מאפיינים דמוגרפיים, מצב סוציו-אקונומי ומדדי טיפול כרוני באסתמה על הסיכון לאשפוז מחדרי מיון למחלקות אשפוז בבית החולים.

בעת הפניה לחדר המיון, מרבית הילדים עם התקף אסתמה מגיבים היטב לטיפול הראשוני בסטרואידים סיסטמיים ומרחיבי סמפונות; עם זאת, חלק מהילדים עשויים לפתח מצוקה נשימתית מתקדמת או כשל נשימתי.

החוקרים השלימו מחקר מקרה-ביקורת רטרוספקטיבי שכלל 240 חולים בגילאי 1-21 שנים שפנו לחדרי מיון במערכת BronxCare Health System בשל התקף אסתמה. לכל חולה שאושפז ליחידת טיפול נמרץ בילדים התאימו החוקרים שני חולים שאושפזו למחלקת ילדים ושלושה חולים ששוחררו מחדר המיון.

ממצאי המחקר מעידים על הבדלים מובהקים סטטיסטית בגילאי החולים ששוחררו מחדר המיון ואלו שאושפזו ליחידת טיפול נמרץ בילדים (p=0.0044) ואלו שאושפזו למחלקת ילדים (p<0.0001).

במודל רב-משתני זיהו החוקרים מספר מאפייני בסיס שנקשרו באופן מובהק סטטיסטית עם אשפוז ילדים עם אסתמה, בהשוואה לשחרור ילדים מחדרי מיון: גיל 5 שנים ומעלה (יחס סיכויים של 0.21, רווח בר-סמך 95% של 0.05-0.82, p=0.03), אסתמה עיקשת בדרגה בינונית לעומת אסתמה לסירוגין (יחס סיכויים של 5.99, רווח בר-סמך 95% של 1.14-41.02, p=0.05), פניה קודמת לחדר מיון למעלה מ-12 חודשים קודם לכן, בהשוואה לפניה לחדר המיון ב-12 החודשים האחרונים (יחס סיכויים של 8.72, רווח בר-סמך 95% של 1.57-62.33, p=0.02), אשפוז קודם אחד בשנה האחרונה בהשוואה להעדר אשפוזים אי-פעם (יחס סיכויים של 6.48, רווח בר-סמך 95% של 1.34-37.94, p=0.03).

הגיל וחומרת אסתמה נקשרו באופן בלתי-תלוי עם הסיכון לאשפוז ילדים בשל התקף אסתמה.

יתרה מזאת, החוקרים מדווחים כי אסתמה עיקשת קלה לא לוותה בסיכון מוגבר לאשפוז, בהשוואה לאסתמה לסירוגין, בעוד שאסתמה עיקשת מתונה לוותה בסיכון מוגבר לאשפוז.

מהנתונים עולה כי מאפייני בסיס שלא נקשרו עם הסיכון לאשפוז ילדים עם אסתמה כללו את מין החולה, גזע, שליטה בשפה האנגלית, זמינות ההורים, אופן הגעה לחדר מיון, מעקב מסודר אצל רופא ריאות וביטוח רפואי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר תומכים בהשלמת מחקרים נוספים במטרה לקבוע אם גורמים אלו עשויים לשמש כמנבאים אפשריים של הסיכון לאשפוז ילדים בשל התקף אסתמה. יתרה מזאת, המודל המנבא עשוי לאפשר לרופאים ולמטפלים לנבא את רמת הטיפול הנדרשת בעת הופעת התקף אסתמה.

מתוך כנס ה-AAAAI

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה