אלרגיה

חשיפה מוקדמת לביצים אינה מעלה את הסיכון לאלרגיה (J Allergy Clin Immunol)

צריכת ביצים סדירה החל מגיל 4-6 חודשים אינה מובילה לשינוי הסיכון לאלרגיה לביצים בגיל שנה ומעלה, בהשוואה לחשיפה מאוחרת יותר לביצים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהלך חודש אוגוסט בכתב הע Journal of Allergy and Clinical Immunology. עם זאת, מתוצאות מחקר STEP (Starting Time of Egg Protein) עולה גם תועלת אפשרית לחשיפה מוקדמת לביצים.

מדגם המחקר כלל ילדים בגילאי 4-6.5 חודשים. אימהות הילדים סבלו ממחלות אלרגיות, אך הילדים עצמם לא סבלו מאקזמה או מחלה אלרגית ולא נחשפו בעבר לביצים. המשתתפים חולקו באקראי לקבוצת התערבות (חשיפה לאבקת ביצים) או קבוצת ביקורת (ללא חשיפה לביצים), ששולבו באוכל שלהם. בשני המקרים הארוחות היו דומות בצבע, ריח, מרקם וטעם וניתנו פעם ביום מזמן ההקצאה ועד שהילדים היו בגילאי 10 חודשים. בגיל עשרה חודשים, ההורים כללו ביצים מבושלות בתזונה של כל הילדים במחקר.

מבין 820 המשתתפים, ב-748 בוצע תבחין עורי ותגר ביצים בבדיקה לאחר 12 חודשים. אלרגיה לביצים בתיווך נוגדנים מסוג IgE אובחנה ב-26 מבין 371 הילדים (7%) בקבוצת ההתערבות וב-39 מבין 377 הילדים (10.3%) בקבוצת הביקורת.

הסיכון היחסי, לאחר תקנון לעיר, מין הילד, מצב הנקה והיסטוריה משפחתית של מחלות אלרגיות, עמד על 0.75. עם זאת, בעוד שגודל המדגם היה מספק לשלילת עליה גדולה בסיכון לאלרגיה לביצים, לא ניתן לשלול תועלת אפשרית חשובה.

ריגוש לביצים תועד ב-10.8% מכלל הילדים בקבוצת ההתערבות וב-15.1% מהילדים בקבוצת הביקורת (יחס סיכון מתוקן של 0.77). בין ההקצאה האקראית ועד גיל שנה, אקזמה תועדה ב-10.7% מהילדים בקבוצת ההתערבות וב-11.9% מהילדים בקבוצת הביקורת (יחס סיכון מתוקן של 0.84).

שני תינוקות בקבוצת התערבות ותינוק אחד בקבוצת הביקורת פיתחו שוק אנפילקטי בתגובה לתגר ביצים נאות לאחר 12 חודשים. עם זאת, לא תועדו מקרים דומים בעקבות חשיפה לאבקת ביצים ששימשה במחקר. בנוסף, בכל 65 התינוקות בכל קבוצה עם תגובה אלרגית לתגר ביצים נאות, 60 אכלו ביצים מבושלות או אפויות ללא בעיה. ממצאים אלו מדגישים את המסר המרכזי של המחקר לפיו חשיפה לביצים בגיל 4-6.5 חודשים של תינוקות ללא אקזמה היא בטוח ללא צורך בבדיקה קודמת לריגוש לביצים.

בניתוח לפי-פרוטוקול, 9 מבין 305 תינוקות בקבוצת ההתערבות (3%) ו-31 מבין 312 התינוקות בקבוצת הביקורת (9.9%) אובחנו עם אלרגיה לביצים בתיווך נוגדני IgE בגיל 12 חודשים (יחס סיכון מתוקן של 0.32). עם זאת, שיעור גבוה יותר של ילדים בקבוצת ההתערבות הוצאו מהניתוח לפי-פרוטוקול בשל חשד לאירוע חריג או תיעוד תגובה אלרגית לאבקת המחקר.

J Allergy Clin Immunol. Published online August 21, 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה