אלרגיה

וריאנט חדש של שפעת העופות זוהה בסין (Lancet)

חוקרים זיהו וריאנט חדש של נגיף Avian Influenza A H10N8 ממקרה תמותה בסין של חולה ב-7 בדצמבר, 2013. החולה חלתה ב-27 בנובמבר, ארבעה ימים לאחר ביקור בשוק עופות חיים. בדיקות גנטיות הציעו כי הווריאנט החדש עשוי להתפשט בין בני אדם. החוקרים מתארים את המקרה במאמר שפורסם בכתב העת Lancet.

מניתוח גנטי של הנגיף H10N8 עלה כי הנגיף שונה מנגיפים קודמים מזן זה, עם מספר מאפיינים גנטיים המאפשרים לו להשתכפל באופן יעיל בבני אדם. נגיף H9N2 סיפק את הגנים הפנימיים לא רק לנגיף H10N8, אלא גם ל-H7N9 ו-H5N1.

החולה היא אישה בת 73, חלתה ב-27 בנובמבר (יום 0), פיתחה חום ביום השני ואושפזה לבית החולים ביום הרביעי. בדיקת טומוגרפיה ממוחשבת של החזה ביום הרביעי הדגימה קונסולידציה באונה התחתונה של הריאה הימנית וצפיפות מוגברת באונה התחתונה של הריאה השמאלית.

מצבה של החולה הידרדר במהירות והיא אושפזה ליחידת טיפול נמרץ ביום החמישי. צילום חזה ביום השישי הדגים תפליט פלאורלי דו”צ, שהתקדם במהירות להצללות זכוכית-מט וקונסולידציה ביום השמיני.

החולה טופלה באנטיביוטיקה מיום 3 עד יום 8, ובגלוקוקורטיקואידים בין היום החמישי לשביעי. טיפול אנטי-ויראלי (טמיפלו) הותחל ביום השישי. החולה פיתחה דלקת ריאות חמורה, הלם ספטי וכשל רב-מערכתי והלכה לעולמה ב-6 בדצמבר (יום 9).

דגימות שאיבות מקנה הנשימה נלקחו ביום השביעי והתשיעי והיו חיוביות לנגיף Avian Influenza A H10N8, ושליליות לנגיפי שפעת עונתית (H1, H3, B), H5N1, H7N9 ו-H9N2. תרביות כיח ודם והערכות רצפים גנטיים לא הצביעו על זיהום נלווה בחיידקים או פטריות.

מריצוף גנטי של נגיף JX346 עלה כי כל שש הגנים הפנימיים היו קשורים באופן הדוק עם נגיפי H9N2, הנפוצים כיום בעופות בסין.

אתרי חיתוך Hemagglutinin מכילים חומצת אמינו יחידה, ארגינין, המעידים על פתוגניות נמוכה בעופות.

נגיף JX346 היה רגיש למעכבי נוירואמינידאז, Oseltamivir ו-Zanamivir.

זוהו סך הכל 17 מגעים קרובים (11 אנשי צוות רפואי, 5 בני משפחה ומטפל אחד); לא זוהו סימנים של מחלה דמוית-שפעת באף אחד מהמקרים בשבועיים שלאחר המגע עם החולה.

ייתכן כי מקורם של הסגמנטים H10 ו-H8 מנגיפי שפעת עופות שונים, שעברו סידור מחדש לנגיף H10N8 היפותטי, הפוגע בעופות ולאחר מכן עובר סידור מחדש עם נגיפי H9N2 בעופות לנגיף החדש JX346 (H10N8).

תערובת של חומצה גלוטמית וליזין בשייר 627 בחלבון PB2 זוהה בדגימות מקוריות מקנה הנשימה. מוטאציה זו קשורה ככל הנראה עם אלימות מוגברת והתאמה ביונקים.

הנגיף לא זוהה בשוק העיפות. נגיף H10N8 בודד פעמיים קודם לכן, פעם אחת מדגימת מים בנהר דונגטינג בשנת 2007 ופעם אחת בשוק עופות חיים במחוז גוואנגדונג בשנת 2012. לא דווח בעבר על זיהומים בבני אדם בזן N8..

החוקרים מזהירים כי אין להתעלם מהמגיפה האפשרית של נגיף זה. מקרה שני של H10N8 זוהה במחוז ג’יאנגסי בסין ב-26 בינואר, 2014. מדובר בחשש גדול מאחר ונראה כי נגיף H10N8 ממשיך להסתובב באזור ועלול לגרום לזיהומים נוספים בבני אדם בעתיד.

Lancet. Published online February 5, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה