אלרגיה

ההשפעה של השתלת מח עצם על אלרגיה לבוטנים (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-ACAAI)

אלרגיה

בארצות הברית דווח על המקרה הראשון בו השתלת מח עצם הביאה לריפוי אלרגיה לבוטנים, אך חוקרים מזהירים כי ייתכן גם הקשר ההפוך. במידה והמקבל סובל מאלרגיה למזון, אזי יש להשלים בדיקות סקר לאחר השתלת מח עצם, במטרה לקבוע אם עדיין סובלים מהאלרגיה.

עם זאת, ישנם מספר דיווחים לפיהם תורם עם אלרגיה למזון העביר את האלרגיה למקבל. במידה ואכן כך הדבר, אזי יש להשלים בדיקות סקר של המושתלים לנוכחות אלרגיה למזון לאחר החלמה מההשתלה, במטרה לקבוע תגובה אלרגית או אנפילקטית למזון.

הכותבים מתארים את המקרה חולה שעבר לראשונה הערכה לאלרגיה לבוטנים בגיל 15 חודשים, ובאופן לא-צפוי לא סבל עוד מהאלרגיה למזון לאחר תשע שנים.

אורטיקריה מפושטת והקאות לאחר צריכת בוטנים הובילו לאבחנה ראשונית של אלרגיה לבוטנים. לא היה תיעוד של מצוקה נשימתית והתסמינים השתפרו עם טיפול פומי ב-Diphenhydramine ולא היה צורך באפינפרין. תבחין עורי חיובי אישר את האלרגיה, והחולה קיבל הוראה להימנע כליל מצריכת בוטנים ולשאת מזרק אפינפרין.

החולה אובחן עם ALL (Acute Lymphocytic Leukemia) כאשר היה בן ארבע שנים. בעקבות טיפול כימותרפי נכנס להפוגה למשך כ-2.5 שנים, אך אז תועדה הישנות. הוא קיבל טיפול לדיכוי מח העצם ועבר השתלת מח עצם מתורם שאינו קרוב משפחה ולא סבל מאלרגיה, כאשר היה בן 8.5 שנים.

לאחר מעט יותר משנה מההשתלה, רמת נוגדני IgE לבוטנים הייתה מתחת לסף הזיהוי בבדיקת ImmunoCAP (מתחת ל-0.35 kUa/L). תשעה חודשים מאוחר יותר, הן התבחין העורי והן מבחן תגר פומי לבוטנים היו שליליים. ממצאים אלו אישרו היעלמות של האלרגיה לבוטנים.

אחת הסוגיות המאתגרות ביותר במקרה זה היה קביעת המצב האלרגי של החולה לפני השתלת מח עצם, מאחר ויכולים לטעון כי האלרגיה פשוט חלפה. למרות שייתכנו הסברים אחרים להיעלמות האלרגיה, 80% מהאלרגיות לבוטנים אינן חולפות. בנוסף, בזמן שהחולה קיבל טיפול כימותרפי, המדכא את ייצור נוגדני IgE, תוצאות בדיקת ImmunoCAP לבוטנים עמדו על 0.87 kUa/L. לאור זאת, החוקרים חשים די משוכנעים כי החולה עדיין סבל מאלרגיה לבוטנים טרם השתלת מח העצם.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה- American College of Allergy, Asthma & Immunology

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה