אלרגיה

תביע נגד קופ”ח כללית ויצרן חיסונים בשל התקף אנפילקטי קשה בילד אלרגי לחלב לאחר קבלת חיסון נגד דלקת ריאות (שריר תקשורת)

אלרגיה

ע”פ מידע שהועבר ע”י שריר תקשורת, הוגשה כעת תביעה נגד קופת חולים כללית וחברת התרופות סאנופי פסטר בשל מתן חיסון שגודל על מצע של חלב לילד הסובל מאלרגיה קשה לחלב, אשר גרם להתקף אנפילקטי קשה ומסכן חיים.

להלן הדיווח כפי שהועבר ע”י חברת יחסי הציבור של עו”ד פייל המייצג את משפחת הילד:

הגן של לירן נותר סטרילי משוקולד, גבינות, חטיפים גלידה וחלב. משרד החינוך מימן לו ליווי צמוד של סייעת, כדי שלא יבוא במגע עם חלבוני חלב, כל זאת בעקבות אלרגיה קשה ונדירה למזון אותה פיתח.

חרף כך, דווקא בקופת החולים, לשם נקרא לקבל חיסון יזום נגד דלקת ריאות, חשפו אותו הרופאים, ככל הנראה עקב רשלנות רב מערכתית, לחיסון שגודל על מצע של חלב, אשר גרם לו להתקפה אלרגית קשה, אשר הביאה אותו לסף מוות, וגרמה לו לנזקים גופניים ונפשיים בלתי הפיכים.

לירן, כעת בן 6, והוריו, תובעים, באמצעות עו”ד דוד פייל, את משרד הבריאות, קופת חולים כללית, ואת יצרנית החיסון הצרפתית לפיצויים, בשל חשש לרשלנות רפואית חמורה.

לדברי עו”ד פייל, הילד, שהיה עשוי להירפא מהאלרגיה הקשה, אם המניעה הקפדנית סביבו הייתה נמשכת, עלול כעת להתמודד לאורך כל חייו עם אלרגיה חריפה ומשתקת.

בנוסף, מומחי נפש שבדקו את המקרה קבעו, שהפרשה גרמה לילד נזקים נפשיים קשים, והוא פיתח, כתוצאה ממנה, תסמונת פוסט טראומטית חמורה שתלווה אותו לאורך כל חייו.

למרות שהתביעה הועמדה על שני מיליון שקלים, קרא עו”ד פייל לביהמ”ש לקבוע את גובה הפיצויים הראוי, וכמו כן, תבע להשית על הגופים הנתבעים ריבית עונשית, בשל החשש החמור להתרשלות בתפקודם.

מחקר שפורסם בארהב לאחרונה הצביע על עליה חמורה בהיקף הילדים הסובלים מאלרגיות הקשורות למזון. על פי הנתונים, אחד מכל 13 ילדים בארהב, סובל מאלרגיה חמורה למזון כלשהו, כשלרוב מדובר באלרגיה לחלב ומוצריו או לבוטנים. מדובר בכשישה מיליון ילדים רק ארהב, מספר המשקף ממוצע של שני ילדים לכיתת לימוד, הסובלים מאלרגיה למזון. עם נתונים כאלה, הדומים מאוד באופן יחסי למצב בארץ, ניתן היה לצפות למודעות ציבורית וממסדית גבוהה לנושא.

אולם כמה מקרים שפורסמו לאחרונה, כמו המקרה הטראגי של חן אפרת, צעירה בת 26 מאילת שנפטרה לאחר שאכלה במסעדה תל אביבית קינוח עם שוקולד שהכיל בוטנים על אף שציינה במפורש בפני המלצרית שהיא אלרגית לבוטנים, ומקרים לא מעטים נוספים, משקפים תמונה קודרת של המציאות של הסובל מאלרגיה למזון.המקרה של לירן אלבז, כיום בן 6, הוא מדאיג אף יותר, כי במקרה שלו לא מדובר במעידה של מלצרית קלת דעת, אלא בכשל מערכתי, לכאורה, של מערכת הבריאות בכללותה, ובין הנתבעים מוצאים את עצמם משרד הבריאות, קופת חולים וכן חברת חיסונים צרפתית.

שלושת הגופים נתבעים בבית משפט השלום בתל אביב על ידי לירן והוריו, באמצעות עוד דוד פייל. לטענת עו”ד פייל, הגופים הנתבעים נהגו בהתנהגות רשלנית לכאורה, תוך התעלמות מהתקנות כביכול, ובכך סיכנו לכאורה את חייו של לירן, וגרמו לו נזק גופני ונפשי לצמיתות דברי התביעה.

גן ילדים ללא טיפת חלב פרה

לירן, יליד 2006, אובחן בגיל שבעה חודשים כסובל מאלרגיה קשה לחלב ומוצריו, אשר התגלתה לאחר שפיתח תגובה אנפילקטית תגובה אלרגית לא תקינה ומהירה של מערכת החיסון לאלרגן מסוים, וזאת לאחר שטעם מעדן חלב.

המקרה של לירן היה כל כך קשה ונדיר, עד שהופעל לגביו נוהל ייחודי וקפדני שמטרתו למנוע ממנו כל מגע עם חלב ומרכיביו.

הנוהל חייב ליווי צמוד סייעת מיוחדת לאורך יומו בגן הילדים, במימון המדינה, אשר השגיחה שלא יבוא במגע עם כל סוג של מוצר שעשוי להכיל חלבון פרה.

לדברי מומחים רפואיים, חשיפה מאד מבוקרת לאלרגן, או מניעת כל מגע עמו, במהלך השנים הראשונות לילדות, עשויים, בסבירות גבוהה מאד, לרפא את האלרגיה החריפה, ולאפשר לילד חיים נוחים בהרבה בבגרותו.

הנהלת הגן שיתפה פעולה באופן מלא עם המשפחה ואף התאימה את כל הסביבה בגן, כך שכל רכיב של חלבון פרה לא נכנס בשעריו.אך הכשל התרחש דווקא במקום שבו אלירן אמור היה להיות מוגן יותר מכל במסגרת טיפול רופאים ובהשגחתם.

חיסון מונע נגד דלקת ריאות

מהתביעה אותה הגישה המשפחה באמצעות עו”ד דוד פייל נטען שבשנת 2009 המליצה הרופאה שטיפלה בלירן במכון לאימונולוגיה קלינית בבית החולים שניידר, על מתן חיסון נגד דלקת ריאות. בהתאם להמלצה, הילד, שהיה אז כבן שלוש, חוסן נגד שפעת ודלקת ריאות בתחילת החורף, במרפאה של קופת חוליםכללית“.

דקות לאחר מתן החיסון הוא פיתח תגובה אנפילקטית קשה ביותר, וקוצר נשימה חריף. הוא הובהל באמבולנס לבית חולים שניידר, שם ניצלו חייו בנס.

בבדיקה אותה ביצעו הרשויות, על מנת לגלות את הכשל שהביא לאלרגיה הקשה התברר, למרבה ההפתעה, כי בהליך ייצורו של החיסון, ששמופנאומווקסומיוצר על ידי חברת SANOFI  PASTEUR , מצויים, או עלולים להיות מצויים, שרידי חלבון פרה, בהם נעשה שימוש במצע לגידול החיידקים.

עו”ד דוד פייל ציין בתביעה שיצרן החיסון עצמו הודה במכתב רשמי על האפשרות שכזו.

נזק בלתי הפיך

חייו של לירן ניצלו, אולם לטענת התביעה, נגרם לו נזק גופני ונפשי בלתי הפיך, זאת מפני שחדירת האלרגן לגופו, ישירות למחזור הדם שלא דרך מערכת העיכול, הובילה, לדברי חוות דעת שהוגשו במסגרת התביעה, לתגובה קיצונית וקשה במיוחד, אשר קיבעה את רגישותו, והגבירה באופן משמעותי את הסיכון העתידי לתגובה קיצונית עד לסכנת מוות, אפילו בחשיפה מזערית לחלב. עוד דוד פייל מציין בכתב התביעה, כי החשיפה הישירה לחלבון פרה גרמה לכך שסיכויו של לירן להחלים אי פעם מהאלרגיה, או לצמצם את הנזק החמור הצפוי לו מחשיפה שכזו בעתיד, הם כיום קלושים ביותר.

לכתב התביעה מצורפת חוות דעת מאת פרופיצחק כץ, מנהל המכון לאלרגיה ואימונולוגיה קלינית בבית החולים אסף הרופא, בה נאמר כי הדרך הבלעדית המוכחת כמשפרת את הסיכוי להתגבר על אלרגיה, הינה הימנעות מוחלטת מחשיפה לחלבון פרה למשך שנים או חשיפה מדורגת מאוד.

אך כאמור, בעקבות החשיפה הישירה לחלבון פרה, רגישותו של לירן החמירה לאין שיעור, וכל חשיפה עתידית לאלרגן ולו הקטנה ביותר, תסכן מעתה את חייו.

נזק נפשי חמורבנוסף, טוען עו”ד דוד פייל, נגרם ללירן נזק נפשי משמעותי. בעקבות ההתקף האלרגי החמור שכמעט עלה לו בחייו, פיתח הילד תסמינים של פוסט טראומה, המתבטאים בחרדות קשות, בעיות התנהגותיות ורגשיות.

עו”ד דוד פייל מסתמך בדבריו על חוות דעתה של דר טטיאנה שכטמן, מומחית בפסיכיאטריה, ורופאה בכירה בבית החולים תל השומר, שבדקה את לירן וקבעה כי הוא לוקה בהפרעה נפשית פוסט טראומתית עם פגיעה תפקודית וליקוי חברתי, וזאת בעקבות האירוע הטראומטי שחווה.

דר שכטמן העריכה את נכותו הנפשית של אלירן בשיעור של 30% בהתאם לסעיף 34 לתקנות הביטוח הלאומי, והדגישה כי מדובר בהפרעה צמיתה אשר דורשת טיפול נפשי וקוגניטיבי ארוך טווח.

רשימה ארוכה של נתבעים

עוד פייל מאשים את הנתבעות ברשלנות, חוסר אחריות ובהפרה שורה ארוכה של תקנות. משווקת התרופות מואשמת על ידו, בין היתר, בכך שהעלימה, בניגוד לדין, מידע חיוני בדבר מרכיבי החיסון, ולא פרסמה על גבי החיסון כל אזהרה שהוא מכיל או עלול להכיל – חלבון פרה. בכך, היא פעלה, לדברי עו”ד פייל, בחוסר תום לב, הטעתה את התובעים, והפרה את חובת הגילוי.

כמו כן, טוען עו”ד פייל, שחברת התרופות חבה באחריות גם לפי חוק אחריות למוצרים פגומים תשם 1980, שכן בנסיבות המקרה נדרשה, לדבריו, אזהרה מטעמי בטיחות והיא לא ניתנה.לדברי התביעה, משרד הבריאות התרשל, בפיקוח ובבקרה על החיסון, וכן בבדיקה של מרכיבי החיסון, כך שלא יהווה סיכון לציבור המתחסנים.

כמו כן, טוענים התובעים, שמשרד הבריאות לא עמד בחובתו למסור מידע למטופל אודות סיכון מהותי הטמון במתן החיסון, וכן התרשל בשיווק חיסונים שהם מסוכנים, ואשר אינם נושאים על גבם אזהרה מספקת טענות התביעה.לדברי התובעים, גם קופ”ח כללית התרשלה בכך שסיפקה וביצעה את החיסון לתובע, ללא בדיקה מתאימה, ולא עמדה, כביכול, בחובתה למסור מידע למטופל אודות סיכון מהותי הטמון במתן החיסון.

לדברי התובעים, קופ”ח כללית קנתה ושיווקה את החיסון בקרב מבוטחיה, מבלי שבדקה את מרכיביו, ומבלי שהזהירה אותם מפני הסכנות העלולות להיגרם כתוצאה מהשימוש בו דברי התביעה.

כמו כן, נטען שהקופה הטעתה את הוריו של לירן, כאשר לא יידעה אותם בדבר רכיבי החיסון ובכך, הפרה את חובת הגילוי המעוגנת בחוק הגנת הצרכן דברי התביעה.

פיצוי על נזק מיוחד ונזק כללימהתביעה עולה שהורי לירן דורשים פיצוי מהגופים הנתבעים, עבור נזק מיוחד אשר כולל פיצוי על הפסדי שכר בעקבות הצורך בטיפולים בילד ובהשגחה מיוחדת עליו, בשל הוצאות רפואיות, הוצאות נסיעה, לרבות נסיעות לטיפולים מיוחדים, ובנוסף פיצוי בשל נזקקותם לעזרת בני המשפחה.בנוסף, דורשת התביעה פיצוי על נזק כללי אלירן ולהוריו, בסכום שיקבע על פי שיקול דעת בית המשפט, והוא כולל פיצוי על אובדן או פגיעה ביכולת ההשתכרות של לירן, על הוצאות רפואיות עתידיות, על עזרת צד גוסיעוד, וכן בשל הוצאות נסיעה לטיפולים ומעקבים רפואיים, עלות טיפולים פסיכולוגיים ופסיכיאטריים, כאב וסבל לילד ולהוריו, קיצור תוחלת חייו של לירן, ועוד.עוד פייל מסכם ואומר כי “לאור חומרת הפרשה, ההתנהגות הרשלנית לכאורה של הנתבעים, וכן החריגה מסטנדרט הטיפול המקובל, יש מקום כי בית המשפט יתערב ויקבע פיצוים עונשיים לטובת לירן והוריו.

עוד דוד פייל http://www.df-law.co.il/odot.php מתמחה ברשלנות רפואית, תאונות דרכים, ובתביעות מול חברות ביטוח וקופות חולים .

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה