אלרגיה

טיפול ב-Rituximab מפחית שיעורי הישנות של וסקוליטיס חיובית ל-ANCA (מתוך Arthritis Rheum)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת Arthritis & Rheumatism מדווחים חוקרים כי טיפול ב- Rituximab (מבטרה) מסייע בשמירה על הפוגה בחולים עם הישנות וסקוליטיס חיובית ל-ANCA.

לדברי החוקרים, במרפאתם הם נוהגים לטפל ב- Rituximab בחולים שלא הגיבו לטיפול סטנדרטי בתרופות לדיכוי חיסוני (דוגמת ציקלופוספימיד), או בחולים עם הישנות המחלה. חולים אלו מטופלים במינון של גרם Rituximab, פעמיים ביום, במרווח של שבועיים, ולאחר מכן גרם אחד כל שישה חודשים למשך תקופה של שנתיים.

מדגם המחקר כלל 73 חולים, והחוקרים ערכו השוואה בין טיפול חוזר המבוסס על Rituximab, בחולים עם וסקוליטיס חיובית ל-ANCA עם הישנות או עמידות לטיפול, עם טיפול חוזר ב- Rituximab בעת הישנות.

מבין 28 חולים עם הישנות, 19 החליפו לטיפול סטנדרטי לאחר הישנות או לשמירה על הפוגה.

במהלך 24 החודשים הראשונים של המחקר, הישנות תועדה ב-5 מבין 43 חולים (12%) שטופלו ב- Rituximab באופן שגרתי ובשניים מבין 18 חולים (11%) שהחליפו לטיפול שגרתי ב- Rituximab לאחר הישנות.

מנגד, בחולים שלא קיבלו טיפול שגרתי ב- Rituximab שיעורי ההישנות עמדו על 73% (19 מבין 26 חולים).

לאחר 48 חודשים, שיעורי ההישנות עמדו על 81% מאלו שלא קיבלו טיפול אחזקה ב- Rituximab, בהשוואה ל-26% מאלו שטופלו תחילה ב- Rituximab באופן שגרתי ו-39% מאלו שהחליפו לטיפול אחזקה ב- Rituximab.

חציון הזמן עד להישנות ראשונה עמד על 29 חודשים עם טיפול אחזקה ב- Rituximab, 12 חודשים ללא טיפול אחזקה ב- Rituximab ו-34.5 חודשים לאחר החלפה לטיפול אחזקה ב- Rituximab.

בכל החולים נרשמה ירידה בתאי ה-B לאחר טיפול ראשוני ב- Rituximab, כאשר חזרה של תאי ה-B הייתה נפוצה יותר בחולים שלא קיבלו טיפול אחזקה ב- Rituximab.

שיעורי החיוביות ל-ANCA היו דומים בכל הקבוצות בתחילת המחקר, ומצב ANCA בעת ההישנות לא היה שונה בין הקבוצות.

תופעות לוואי חמורות, כולל זיהומים חמורים, אירעו בתדירות דומה בקבוצות הטיפול.

החוקרים מסכמים וכותבים כי טיפול חוזר שגרתי ב- Rituximab במרווחים קבועים הינו בטוח ויעיל כטיפול אחזקה בחולים עם מחלה עמידה לטיפול ומחלה חוזרת. זיהומים מהווים תופעת לוואי נפוצה של כל הטיפולים לוסקוליטיס, אך לא הודגמה עליה משמעותית עם טיפול חוזר ב- Rituximab, ולא זוהה קשר ברור בין היפוגאמאגלובולינמיה וזיהומים ומינונים חוזרים של Rituximab.

Arthritis Rheum 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה