אלרגיה

הקשר בין ברונכיוליטיס על-רקע RSV בינקות ובין התפתחות אסתמה בשלב מאוחר יותר (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-American Academy of Allergy, Asthma and Immunology.)

מתוצאות מחקר חדש עולה כי כמחצית מהילדים עם אסתמה סבלו מברונכיוליטיס במהלך השנה הראשונה לחייהם, לאחר החשיפה הראשונה שלהם לעונת ה-RSV (Respiratory Syncytial Virus), מכאן עולה אפשרות כי גורם זה לברונכיוליטיס עשוי לשמש כיעד מטרה למניעת אסתמה. ממצאי המחקר פורסמו בכנס השנתי מטעם ה-American Academy of Allergy, Asthma and Immunology.

כ-70% מהתינוקות נדבקו בנגיף ה-RSV עד הגיעם לגיל שנה, ו-100% נחשפו עד גיל שנתיים, אם כי רק חלק קטן מהזיהומים הנגיפיים מתקדמים לברונכיוליטיס.

החוקרים הדגימו בעבר קשר מנה-תגובה בין חומרת הברונכיוליטיס ובין הסבירות להתפתחות אסתמה, וכי השכיחות הגבוהה ביותר של אסתמה היא בילדים שנדרשו לאשפוז בשל ברונכיוליטיס. כעת, הם ביקשו לקבוע את הסיכון המיוחס ואת הסיכון המיוחס באוכלוסייה (Population-Attributable Risk) להתפתחות אסתמה על-בסיס היסטוריה של ברונכיוליטיס במהלך עונת ה-RSV.

החוקרים לא אישרו את הגורם לברונכיוליטיס מעבר לעובדה כי הופיעה במהלך עונת ה-RSV, ולכן ייתכן כי לא זיהו סיבות אחרות. הם חישבו את הסיכון המיוחס באוכלוסייה שכללה כ-260,000 ילדים שנולדו בין 1996-2008.

המחקר כלל רק תינוקות שנולדו לאחר למעלה מ-32 שבועות היריון ולא סבלו ממחלת ריאות כרונית.

סך כולל של כ-32,000 ילדים (13%) בגילאי 4.5-6.0 שנים אובחנו עם אסתמה בשלב מוקדם.

החוקרים ערכו השוואה בין ילדים עם ובלי אסתמה. הם מצאו כי מספר הילדים עם אסתמה שחלו בינקות בברונכיוליטיס במהלך עונת ה-RSV היה גבוהה כפליים, בהשוואה למספר הילדים ללא אסתמה.

היסטוריה של ברונכיוליטיס תוארה ב-16-23% מהילדים עם אסתמה , לעומת 8-12% מהילדים ללא אסתמה. על-בסיס שיעורים אלו, החוקרים חישבו ומצאו כי הסיכון המיוחס לאסתמה עקב ברונכיוליטיס במהלך עונת ה-RSV עמד על 46-50%.

הסיכון המיוחס באוכלוסייה שיעור מקרי אסתמה בכלל המדגם המיוחס לחשיפה לברונכיוליטיס עמד על 10-12%.

למרות הבדלים משמעותיים בגזע, עישון אימהי והשכלה אימהית, קיים דמיון רב בסיכון המיוחס ובסיכון המיוחס באוכלוסייה בשתי אוכלוסיות אלו.

הממצאים נותרו על כנם גם לאחר תקנון למשתנים אפשריים, כולל מין, גזע, גיל היריון משקל לידה, גיל האם ועישון אימהי. לפיכך, מניעת ברונכיוליטיס בתינוקות במהלך עונת ה-RSV עשויה לשמש כגישה יעילה למניעת אסתמה.

בנוסף להעדר אישור מעבדתי של RSV כגורם לברונכיוליטיס, מגבלה נוספת של המחקר נבעה מכך שהסקירה הייתה מוגבלת לרשומות רפואיות בבתי חולים אודות ברונכיוליטיס, ועל כן לא נלקחו בחשבון מקרים קלים שלא דרשו טיפול.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-American Academy of Allergy, Asthma and Immunology.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה