אלרגיה

מה בין הנקה ובין הסיכון לאסתמה בילדות? (Eur Respir J)

ממחקר חדש שפורסם בכתב העת European Respiratory Journal עולה כי הנקה מלווה בסיכון מופחת לאסתמה בילדות מוקדמת.

לדברי החוקרים, הקשר בין משך הנקה והנקה בלעדית ובין תסמיני אסתמה במהלך ארבע השנים הראשונות, היה בלתי-תלוי במחלות זיהומיות ואטופיות. התוצאות תומכות בגישות הנוכחיות המעודדות הנקה בלבד למשך שישה חודשים במדינות מתועשות. דרושים מחקרים נוספים להערכת ההשפעה המגנה של הנקה על הסוגים השונים של אסתמה במהלך החיים.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים להעריך את הקשר בין הנקה ובין הסיכון להתפתחות תסמיני אסתמה לפני גיל בית-ספר, ולקבוע אם מנגנונים זיהומיים או אטופים מסבירים את הקשר הנ”ל.

מדגם המחקר כלל 5368 ילדים שלקחו חלק במחקר פרוספקטיבי. באמצעות שאלונים אספו החוקרים נתונים אודות משך ההנקה והנקה בלעדית, ואודות תסמיני אסתמה הכוללים צפצופים, קוצר-נשימה ושיעול יבש.

במהלך ארבע השנים הראשונות, ילדים שלא ינקו מעולם היו בסיכון מוגבר לצפצופים, קוצר-נשימה ושיעול יבש בילדים שינקו עד גיל שישה חודשים. יחס הסיכויים עמד על 1.44, 1.26, 1.25 ו-1.57, בהתאמה.

הקשר עם הנקה בלבד היה דומה, ולצפצופים בגיל שנה ושנתיים היה הקשר הבולט ביותר לכל תסמין בכל שנה. הסבר חלקי לקשר בין הנקה ובין תסמיני אסתמה היה זיהומים בדרכי הנשימה התחתונות אך לא אקזמה, על-בסיס ניתוח סטטיסטי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהתוצאות עולה קשר בין משך הנקה קצר והזנה שאינה מבוססת על הנקה בלבד ובין סיכון מוגבר לתסמיני אסתמה במהלך ארבע השנים הראשונות לחיים, עם ההשפעה הבולטת ביותר במהלך השנתיים הראשונות לחיים.

Eur Respir J

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה