אלרגיה

Bisphenol A, חומר תעשייתי נפוץ, עשוי להיות קשור לתסמונת השחלות הפוליציסטיות (מתוך J Clin Endocrinol Metab)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון דצמבר של כתב העת Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism עולה כי Bisphenol A (BPA) עשוי להיות קשור לתסמונת השחלות הפוליציסטיות (PCOS ).

החוקרים בדקו את הקשר שבין רמות BPA , מרכיב תעשייתי הקשור לייצור פלסטיק, לבין גורמים הורמונליים ומטבוליים בנשים עם PCOS בהשוואה לקבוצת ביקורת של נשים בריאות. הדבר מבוסס על מחקרים שהדגימו בחיות מעבדה כי חשיפה ל-BPA בינקות גרמה לתסמונת דמויית PCOS בבגרות. כמו כן, נמצא קשר בין BPA לבין אנדרוגנים.

במחקר השתתפו 71 נשים עם PCOS ו-100 נשים בריאות כקבוצת ביקורת. נשים בשתי הקבוצות חולקו לתת קבוצות לפי BMI רזות מול משקל יתר. רמות BPA בדם נמצאו גבוהות יותר באופן מובהק בנשים עם PCOS יחסית לנשים בריאות ( 1.05±0.56 ng/ml לעומת 0.72±0.37 ng/ml , P<0.001 ). הקשר נשמר גם בחלוקה לתת קבוצות לפי משקל.

בנוסף, מצאו החוקרים קשר חיובי בין BPA לבין רמות טסטוסטרון ואנדרוסטנדיון. ניתוח הנתונים הדגים קורלציה בין BPA לבין קיום PCOS , כמו גם בין BPA לעמידות לאינסולין בקבוצת הנשים עם PCOS .

החוקרים מציינים כי הקשר בין PCOS לבין BPA אינו ברור, שכן BPA קיים בשימוש מזה שנים רבות, ועל כן לאנשים רבים קיימת רמה מסויימת של חומר זה בדם. עד כה הנושא של בטיחות של BPA עלה בהקשר של עוברים, תינוקות וילדים קטנים אשר נמצאים עדיין בשלבי התפתחות של המערכת ההורמונלית ומערכת העצבים. בקנדה ובאיחוד האירופאי BPA אסור לשימוש בבקבוקי תינוקות. ארגונים בארצות הברית הודיעו על השקעת כספים בהמשך מחקר השפעות BPA על הבריאות.

J Clin Endocrinol Metab. December, 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה