אלרגיה

פורסמו הנחיות חדשות ביחס לטיפול בכינמת הראש בילדים (מתוך Pediatrics)


מאת ד”ר בן פודה שקד


האיגוד האמריקאי של רפואת ילדים (American Academy of Pediatrics, AAP) פרסם בגיליון אוגוסט של הירחון Pediatrics הנחיות מעודכנות ביחס לטיפול בכינמת הראש. המומחים מסבירים כי מאז ההנחיות הקודמות שפורסמו מטעמם בשנת 2002 חלו שינויים בעמידות הכינים לתכשירים המשווקים לטיפול בהם, וכן נחקרו אמצעים מכניים נוספים להסרתם, ומפרטים את ההנחיות העדכניות לאבחון ולטיפול בבעיה זו בקרב ילדים בגילאי בית הספר.

המומחים מסבירים כי כינמת הראש אינה מהווה סכנה בריאותית ואין בה משום סימן להיגיינה ירודה, וכי בניגוד לכינמת הגוף איננה גורמת להפצת מחלות. הם מוסיפים כי אין צורך לשלוח לביתו ילד בריא מבית הספר בשל בעיה של כינים בלבד, ומציעים כי אחיות בתי הספר יכולות לסייע באבחנת הבעיה ובמתן עצות להורים ביחס לטיפול בה.

לאור ההדבקה בכינים באמצעות מגע של ראש הילד עם ראש זולתו, אחת ההנחיות אותם מפנים מומחי ה-AAP להורים הינה לבדוק היטב את ראשו של הילד בחיפוש אחר כינים בטרם נשלח ל’מסיבת שינה’ או לקייטנה בהן ישנים הילדים יחד, ומיד לאחריהם.

באשר לטיפולים הקיימים כנגד כינמת הראש, מדגישים המומחים כי לא נבדקה היעילות והבטיחות של כל המוצרים המשווקים לכך. פרט למקרים בהם הוכחה עמידות בקהילה, ממליצים המומחים כטיפול ראשוני על קרם PERMETHRIN בריכוז 1% עבור מרבית המקרים של כינמת הראש, עם טיפול שני כ-7-10 ימים לאחר הטיפול הראשון. מלבד תכשיר זה, מכילה עבודתם זו סקירה מקיפה של כל התכשירים המרכזיים אשר הוצעו עד כה לטיפול בבעיה זו.

לצד קבוצת תכשירים זו, המכונה Pediculicides, ישנן שיטות נוספות המוזכרות בסקירה זו לטיפול בכינים. המומחים מציעים לפנות לשימוש בשיטות אלו במקרים בהם אין ההורים מעוניינים להשתמש בחומרים מקבוצת ה-Pediculicides, בגילאים צעירים בהם אסור השימוש בהם וכן במקרים בהם הוכחה בקהילה עמידות לתכשירים הנמכרים ללא צורך במרשם.

בהקשר זה, מזכירים המומחים את האפשרות הטיפולית של שימוש בחומר ה’חונק’ את הכינים בצורה מכנית, כגון Petroleum jelly או סבון הפנים Cetaphil. המחקר העיקרי אשר בחן את הטיפול בכינמת הראש באמצעות הסבון Cetaphil פורסם בשנת 2005 בירחון Pediatrics ובו תואר אופן השימוש בו, המצריך ייבוש הסבון על השיער באמצעות מייבש שיער, ושטיפת השיער מהחומר למחרת בבוקר. הטיפול צריך להיעשות פעם בשבוע למשך שלושה שבועות. נציין כי המומחים מדגישים כי החומר אינו מאושר על ידי ה-FDA בהתוויה זו, וכי המחקר אשר תיאר את השימוש בו ואשר דיווח על שיעור הצלחה של כ-96%, בוצע ללא קבוצת ביקורת, סמיות או הקצאה אקראית של המטופלים. אף על פי כן, הם ממליצים על השימוש בו במקרים האמורים.

בהמשך, דנים המומחים בבעיית העמידות של הכינים לתכשירים המשווקים כנגדם, ומדגישים כי על הקלינאים להמליץ למטופליהם על תכשירים שהינם יעילים ובטוחים לשימוש. במקרים בהם אין תגובה לטיפול בתכשיר מקבוצת ה-Pediculicides, מציעים המומחים לקלינאים לשקול את ההסברים האפשריים לכך, ובהם: אבחנה שגויה (למשל, שלא קיים זיהום פעיל של כינמת הראש); היענות ירודה לטיפול; טיפול לא מתאים (לדוגמא, שימוש בתכשיר בכמות לא מספקת); רה-אינפסטציה של כינמת הראש לאחר טיפול מוצלח; ועמידות הכינים לטיפול.

לבסוף, באשר לתוכניות סקר לכינמת הראש, מציינים החוקרים כי לא הוכחה להן השפעה משמעותית לאורך הזמן על ההיארעות של כינמת הראש בבתי הספר וכי לא הודגם כי הן בעלות יעילות-כלכלית.

Pediatrics 2010

הודעת ה-AAP

המלצות ה-AAP להורים

Pediatrics 2005

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה