אלרגיה

מבחן שפעול באזופילים מסייע בניבוי בטיחות תגר פומי באלרגיה לחלב (מתוך ה- Allergy)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר שפורסם בירחון Allergy ב- 5 ביולי, עולה כי מומלץ לעשות שימוש במבחן שפעול באזופילים (BAT – basophil activation test) לפני מבחן תגר לילד עם אלרגיה לחלב.

לדברי החוקרים, באמצעות שימוש במבחן זה זוהו נכונה 94% מן הילדים שפיתחו סבילות חדשה לחלב, וכן 94% מן הילדים עם אלרגיה פרסיסטנטית.

החוקרים מזהירים כי BAT בלבד או BAT בשילוב תבחיני עור ומדידות IgE ספציפי אינם שוללים לחלוטין תוצאות false-negative, כך שהשגחה רפואית הינה הכרחית בכל מבחני התגר.

במסגרת המחקר הנוכחי החוקרים ביצעו בדיקת BAT יחד עם תבחין עור ומדידה של IgE ספציפי ב- 112 ילדים בני שנה עד 12 שנים עם אלרגיה לחלב אשר הגיעו לבדיקת תגר פומי.

באמצעות אנליזת תאים בזרימה (flow cytometry), שפעול באזופילים ע”י תמציות אלרגן יכול להימדד בתנאי מעבדה באמצעות עלייה בסמן CD63 על פני התא, המופיעה כאשר גרנולות הבאזופיל מתמזגות עם דופן התא במקרה זה, לאחר אינקובציה עם חלבון החלב.

32% ילדים הגיבו לתגר הפומי, כולל שניים אשר הגיעו לשוק אנאפילקטי.

ב- 105 הילדים עם תוצאות BAT הניתנות לפענוח, אלו עם מבחן תגר חיובי היו בעלי אחוז ממוצע גבוה יותר של באזופילים משופעלים לעומת אלו עם תגר שלילי (20.9% לעומת 3.9%, p < 0.0001).  בקרב הילדים עם תגר חיובי, אחוז הבאזופילים המשופעלים עמד ביחס ישיר למינון החלב שהפיק את התגובה (p = 0.006).

בדיקת ה- BAT הייתה חיובית עבור 37 ילדים ושלילית עבור 67, עם רגישות של 91% וסגוליות של 90%, וכן התאמה מצוינת עם התגר הפומי (p < 0.0001).

החוקרים מסבירים כי הערך המנבא השלילי הטוב (96%) מצביע על כך שניתן לסמוך על BAT, כאשר ניצבים מול ההחלטה של ביצוע מבחן תגר בזהירות המרבית.  כמו כן, הערך המנבא החיובי הטוב (81%) מצביע על כך שיש לבצע תגרים פומיים במשנה זהירות או לחילופין יש לדחותם כאשר בדיקת BAT הינה חיובית, בייחוד כאשר נצפות רמות גבוהות של IgE ספציפי.

רמות IgE ספציפי גם הן היו בעלות התאמה גבוהה לתוצאות התגר (p < 0.0001), עם ערכים ממוצעים של 10.6 קילו יחידות של נוגדן לליטר עבור ילדים עם אלרגיה פרסיסטנטית לעומת 2.4 קילו יחידות לליטר עבור ילדים שעברו את התגר.  השטח מתחת לעקומה היה 0.758.  בנקודות הסף של 2 קילו יחידות לליטר, הרגישות והסגוליות עמדו שתיהן על 67%.

לטענת החוקרים, בדיקת BAT הינה עדיפה על רמות IgE ספציפי היות וביטוי CD63 על באזופילים במהלך בדיקה תפקודית משקף בצורה יותר מדויקת את הפתופיזיולוגיה של רגישות המתווכת ע”י IgE בהשוואה לרמות הנוגדן הספציפי בסרום, המהוות מדד בלתי ישיר של סנסיטיזציה.

בקרב 95 הילדים עם תבחיני עור, קוטר החבורה הממוצע היה 10.0 מ”מ באלו שהיו עדיין אלרגים לעומת 5.8 מ”מ בשאר הילדים (p < 0.0001), והשטח מתחת לעקומה היה 0.809.  בנקודות הסף של 3 מ”מ, לתבחיני עור הייתה רגישות של 100% אך סגוליות של 22% והתאמה לא מספקת עם התגר הפומי.

כאשר החוקרים שילבו את שלוש הבדיקות (עם ערך סף של 2 קילו יחידות לליטר עבור IgE ספציפי), הם קבעו כי חיוביות בשתי בדיקות לפחות הביאה לרגישות של 97% וסגוליות של 82%.

החוקרים מציינים כי הוספת BAT בניהול מקרי אלרגיה משפרת משמעותית את הערכת הסטטוס האלרגי של החולים, וכך ניתן להימנע ממבחני תגר בלתי נחוצים, יקרים ומסוכנים, גם במחיר של הוצאות הכרוכות בבדיקה זו.

יחד עם זאת, לשלושה ילדים הודגמו תוצאות false-negative לבדיקת ה- BAT כולל ילד אחד עם תגובה אנאפילקטית ועל כן מדגישים החוקרים כי בדיקת BAT לבדה אינה יכולה להוביל לשינוי דרמתי בשיטות מבחני התגר.

החוקרים טוענים כי כל הילדים עם רגישות לחלבון חלב פרה המתווכת ע”י IgE עומדים בקריטריונים של ביצוע בדיקת BAT לפחות פעם אחת על מנת לקבוע מתי התגר יכול להיות מבוצע באופן האופטימאלי והבטוח ביותר.  עניין זה מצביע על כך שאלפי ילדים יכולים להרוויח באופן פוטנציאלי ממבחן זה.  המגבלה העיקרית בשלב זה הינה ביצוע הבדיקה באמצעות תאים חיים, דבר המצריך מעבדות המתמחות בכך.

החוקרים מדגישים כי מדובר בשטח מורכב מאוד, וכי יש להעריך בצורה מדויקת מהי תרומתה של בדיקת ה- BAT בכל מצב.  כל אלרגן שמקורו מן המזון צריך להיות מוערך באופן מדוקדק בכדי לקבוע את סיפי החיוביות עבור שיטה נתונה, אך בד בבד לקבוע גם את הנסיבות הקליניות המתאימות.

Allergy

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה