אלרגיה

הערכת הרחבת סימפונות באמצעות interrupter technique בילדים בגילאי גן (מתוך ה- pediatric pulmonology)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר שפורסם בירחון pediatric pulmonology ב- 17 במאי, עולה כי הערכת הרחבת סימפונות באמצעות מדדי תנגודת בילדים בגילאי הגן עם עבר של צפצופים חוזרים הינה יעילה.

במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים להעריך ערך סף להרחבת סימפונות באמצעות שימוש בתנגודת מפסק (Rint – interrupter resistance) בילדים בגילאי הגן.

במסגרת המחקר Rint נמדד ב- 60 ילדים בריאים (בגילאי 2.7 6.4 שנים) לפני ואחרי אינהלצית סלבוטמול (salbutamol) במינון של 200 מק”ג.

ארבע שיטות להערכת BDR (bronchodilator responsiveness): אחוז שינוי מערך הבסיס, אחוז שינוי מן הערכים המנובאים, שינוי אבסולוטי ב- Rint, ושינוי ב- Z-score.

ערכי הסף נקבעו לפי האחוזון החמישי בקבוצת הנבדקים הבריאים.  ערכים אלו יושמו בילדים שהופנו להערכה עקב אירועי צפצופים חוזרים, שסווגו על בסיס סימנים חריפים ו/או בדיקת חזה לילדים סימפטומטיים (60 נבדקים בגילאי 2.9 6.1 שנים) וא-סימפטומטיים (60 נבדקים בגילאי 2.5 5.7 שנים).

מתוצאות המחקר עולה כי ערכי הסף להרחבת סימפונות שחושבו בילדים בריאים היו: 32%- מן הבסיס; 33%- מן הערך המנובא; 0.26- קילופסקל/ליטר לשניה; ו 1.25- Z-score.

הערכת BDR בילדים עם עבר של צפצופים ע”י ירידה אבסולוטית ב- Rint או ירידה ב- Z-score הביאה לרגישות, סגוליות, ערך מנבא שלילי וערך מנבא חיובי  מעל ל- 80% בזיהוי ילדים עם תסמינים נשימתיים בהווה.

החוקרים מסיקים כי הן ירידה ב- Rint של 0.26 קילופסקל/ליטר לשניה ומעלה וירידה ב- Z-score של 1.25 ומעלה הינם מדדים מתאימים להערכת BDR בילדים בגילאי הגן עם סיפור של צפצופים חוזרים.

החוקרים ממליצים על שימוש בשינוי ב- Z-score להערכת BDR .

מחקרי אורך נוספים נדרשים בכדי לקבוע BDR בניהול מחלות ריאה בילדים עם עבר של צפצופים.

Pediatr pulmonol

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה