אלרגיה

שכיחות זיהומים נגיפיים בילדים חולי אסתמה (מתוך Journal of Allergy and Clinical Immunology)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם ב-15 באפריל 2010 ב- Journal of Allergy and Clinical Immunology, עולה כי במהלך שיא עונת הזיהום בנגיף רינווירוס (Rhinovirus), מרבית הילדים הסובלים מאסתמה נדבקו בנגיף.

לאור התוצאות כותבים החוקרים כי בילדים חולי אסתמה זיהומים נגיפיים נמשכים זמן ארוך יותר, הם חמורים יותר, ועלולים להוביל להחמרת המחלה בשכיחות גבוהה יותר.

זהו מחקר תצפיתי שכלל 58 ילדים חולי אסתמה בגיל 6-8 שנים. 88% מהילדים נזקקו לטיפול יומי, ו-57% מהילדים נטלו סטרואידים פומיים לטיפול בתסמינים חריפים בשנה שקדמה להצטרפות למחקר. הילדים עברו שטיפות אף שבועיות במהלך חודשים ספטמבר ואפריל, והחוקרים ביצעו PCR וריצוף חלקי של הגנום הנגיפי על מנת לזהות זיהום בדגימות.

החוקרים מדווחים כי בסה”כ נאספו 501 דגימות שטיפת אף מהילדים. מתוצאות המחקר עולה כי 36%-50% מהדגימות שנאספו בכל עונה היו חיוביות לנגיפים, וכי כל הילדים פרט לשניים סבלו מזיהום נגיפי בשלב כלשהו במהלך המחקר. 169 דגימות היו חיוביות לרינווירוס, והכילו 52 זנים שונים של הנגיף, ועד 18 זנים שונים בכל עונת זיהום.

החוקרים השוו בין תסמיני צינון ותסמיני אסתמה בין שבועות בהם נצפה זיהום בנגיף ושבועות בהם לא נצפה זיהום שכזה. לדבריהם, בשבועות בהם היה קיים זיהום בנגיף נמצא סיכוי גבוה יותר הן לתסמיני צינון והן לתסמיני אסתמה. הילדים סבלו מתסמיני אסתמה ב-53% מהשבועות עם זיהום בנגיף, לעומת 30% מהשבועות ללא זיהום בנגיף (p<0.001). כמו כן, נצפה קשר מובהק בין נוכחות של זיהום בנגיף ובין חומרת צינון וחומרת תסמיני אסתמה גבוהות יותר. עם זאת, החוקרים כותבים כי 24% מהילדים סבלו מזיהום אסימפטומטי.

69% מהילדים היו מרוגשים לאלרגן אחד לפחות, והחוקרים מציינים כי ילדים עם ריגוש לאלרגן סבלו מיותר מחלות נגיפיות בכל עונה, בהשוואה לילדים ללא ריגוש אלרגני (p=0.03), וכן משכיחות גבוהה יותר של תסמיני צינון בחומרה בינונית עד חמורה.

לאור תוצאות המחקר מסכמים החוקרים כי זיהום בנגיף רינווירוס נמצא כתורם משמעותי לתסמיני צינון ושפעת. עם זאת, הקשר בין זיהומים נגיפיים ונוכחות מחלה לא היה מוחלט, וגורמים לא-נגיפיים תרמו גם הם לנוכחות של תסמינים נשימתיים בילדים.

J Allergy Clin Immunol 2010.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה