דיאטת MIND עשויה להאט הידרדרות קוגניטיבית בחולים לאחר אירוע מוחי (מתוך כנס ה- International Stroke Conference)

בחולים לאחר אירוע מוחי ניתן למנוע או להאט הידרדרות קוגניטיבית ע”י הקפדה על דיאטה דלת-מלח, עתירה בירקות עם עלים ירוקים ואוכמניות, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהלך כנס ה-International Stroke Conference. הדיאטה שנבחנה במחקר קרויה דיאטת MIND (Mediterranean-DASH Intervention for Neurodegenerative Delay) והינה הכלאה של דיאטת DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension) ודיאטה ים תיכונית, השמה דגש על פירות, ירקות, דגנים מלאים וחלבונים.

במסגרת המחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין דיאטה ובין קצב הידרדרות קוגניטיבית בחולים ששרדו אירוע מוחי. הם זיהו 106 חולים במחקר MAP (Memory and Aging Project) והתבססו על מודל להערכת הידרדרות קוגניטיבית לאורך זמן.

גיל המשתתפים הממוצע עמד על 82.8 שנים; 27.4% היו גברים. שאלוני תזונה שימשו להערכת ההיענות לדיאטת DASH, דיאטה ים תיכונית ודיאטת MIND. המשתתפים השלימו הערכה קוגניטיבית שנתית, אשר כללה סדרה של 19 מבחנים קוגניטיביים להערכת התפקוד הקוגניטיבי הגלובאלי.

החוקרים לקחו בחשבון גורמים ידועים המעלים את הסיכון לדמנציה, כולל גיל, מין, רמת השכלה, גנוטיפ APOE4, צריכה קלורית, היסטוריית עישון, פעילות קוגניטיבית ודרגת פעילות גופנית.

החוקרים מצאו קשר בין מדדי דיאטת MIND בשליש העליון, בהשוואה לשליש התחתון, ובין הידרדרות קוגניטיבית איטית יותר בשני תחומים קוגניטיביים: תפקוד קוגניטיבי גלובאלי וזיכרון סמנטי. עוד תועד שיפור במהירות תפישתית.

החוקרים מציינים כי ממצאים אלו בחולים עם אירוע מוחי היו בולטים יותר בהשוואה לאוכלוסיה הכללית: בעוד שבמחקר MAP בכללותו, בקרב אלו בהם תועדה ההיענות הגבוהה ביותר לדיאטה מצאו החוקרים כי תוצאות ההערכה הקוגניטיבית תאמו לאלו של נבדקים צעירים ב-7.5 שנים, בהשוואה לנבדקים עם ההיענות הנמוכה ביותר; במחקר הנוכחי ההבדל בין ההיענות הגבוהה והנמוכה לדיאטה תאם ל-20 שנים.

המשמעות היא כי בקרב חולים ששרדו אירוע מוחי, למרות שקיים סיכון גבוה כפליים לדמנציה, הקפדה על אורח חיים בריא עם דפוסי תזונה אלו עשויה לספק הגנה כפולה, הן מפני אירוע מוחי והן מפני הידרדרות קוגניטיבית.

החוקרים מציינים כי אין הכרח להקפיד על הדיאטה באופן קפדני. מנתוני המחקר עלה כי גם בחולים לאחר אירוע מוחי עם היענות מתונה לדיאטת MIND תועדה תועלת במונחי תפקוד קוגניטיבי.

לאחר דיאטת DASH או דיאטה ים-תיכונית, שהוכחו כמגנות מפני אוטם לבבי ואירוע מוחי ובעלות תועלת קוגניטיבית אפשרית, לא תועדה הגנה קוגניטיבית משמעותית. עם זאת, ייתכן כי מחקר גדול יותר יוכיח כי דיאטות אלו עשויות לסייע בשמירה על התפקוד הקוגניטיבי.

מתוך כנס ה- International Stroke Conference

לידיעה במדסקייפ

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

גורמי בסיס הקשורים ללחץ תוך־גולגולתי לאחר השתלת סטנט במטופלים עם יתר לחץ תוך־גולגולתי אדיופתי והיצרות של הסינוסים הוורידיים

גורמי בסיס הקשורים ללחץ תוך־גולגולתי לאחר השתלת סטנט במטופלים עם יתר לחץ תוך־גולגולתי אדיופתי והיצרות של הסינוסים הוורידיים

מקור: Headache: The Journal of Head and Face Pain
ד"ר דוד אוריון
ד"ר דוד אוריון
אין תגובות|11/06/2026

המחקר בדק חולים עם יתר לחץ תוך־גולגולתי אדיופתי (IIH) – מצב שבו הלחץ סביב המוח עולה ללא סיבה ברורה, וגורם לכאבי ראש עזים וסיכון לאובדן ראייה

טנלטפלאז (Tenecteplase) לעומת אלטפלאז (Alteplase) עבור שבץ איסכמי חריף בחלון זמן של 4.5 עד 24 שעות: ניתוח של נתוני משתתפים בודדים

טנלטפלאז (Tenecteplase) לעומת אלטפלאז (Alteplase) עבור שבץ איסכמי חריף בחלון זמן של 4.5 עד 24 שעות: ניתוח של נתוני משתתפים בודדים

מקור: Stroke
ד"ר דוד אוריון
ד"ר דוד אוריון
אין תגובות|07/06/2026

מטרת המחקר הייתה להשוות ישירות בין שתי התרופות כשהן ניתנות בחלון זמן של 4.5 עד 24 שעות למטופלים עם חסימת כלי דם גדולים או עם רקמה מוחית בת־הצלה

השתלת תומכן (סטנט) דחופה בעורק התרדמה עבור נגעים עוקבים (Tandem Lesions) במטופלים שעברו הקצאה אקראית לטיפול אנדווסקולרי עם או ללא טיפול תרומבוליטי: תוצאות מניתוח מטה־אנליזה של נתוני משתתפים בודדים (IRIS)

השתלת תומכן (סטנט) דחופה בעורק התרדמה עבור נגעים עוקבים (Tandem Lesions) במטופלים שעברו הקצאה אקראית לטיפול אנדווסקולרי עם או ללא טיפול תרומבוליטי: תוצאות מניתוח מטה־אנליזה של נתוני משתתפים בודדים (IRIS)

מקור: Stroke
ד"ר דוד אוריון
ד"ר דוד אוריון
אין תגובות|02/06/2026

החוקרים ביצעו מטה־אנליזה רחבת היקף (IRIS) שאיחדה נתונים של מאות משתתפים מניסויים קליניים אקראיים

תוכנית תגבור להליכה במינון גבוה היא ישימה עבור אנשים לאחר שבץ מוחי: ניסוי אקראי פאזה II

תוכנית תגבור להליכה במינון גבוה היא ישימה עבור אנשים לאחר שבץ מוחי: ניסוי אקראי פאזה II

מקור: Stroke
ד"ר דוד אוריון
ד"ר דוד אוריון
אין תגובות|25/05/2026

מחקר זה נועד לבחון את היתכנותה ויעילותה של תוכנית ‘תגבור’ (Booster) אינטנסיבית במינון גבוה, המתמקדת בהליכה, עבור אנשים בשלב הכרוני לאחר שבץ, וזאת כדי לשפר את המהירות, את הסיבולת ואת הניידות בקהילה

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן