שינוי אורחות חיים להגנה על הלב משפיעים גם על ביטוי הגנים (Circ Cardiovasc Genet)

לאחר השלמת שנה של תכנית אינטנסיבית לשינוי הרגלי תזונה, פעילות גופנית וניהול לחצים להפחתת גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם, במשתתפים שהצליחו להקפיד על התכנית וירדו במשקל תועדו גם שינויים חיוביים ברמה המולקולארית, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם בכתב העת Circulation: Cardiovascular Genetics.

החוקרים מסבירים כי הממצאים החדשים של המחקר נוגעים להשפעה של שינויי אורחות חיים ברמה המולקולארית, מעבר לשינויים הגופניים, כאשר אלו מלווים בשיפור בריאות כלי הדם. עם זאת, בדיוק כפי שמטופלים שאינם מצליחים להקפיד על תכנית תזונה ופעילות גופנית עשויים לעלות שוב במשקל, השינויים המולקולאריים הללו הם זמניים, עובדה המדגישה את חשיבות השינויים לכל החיים.

במסגרת המחקר נבחנה ההשפעה של התכנית להפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם על פרופיל הביטוי הגנטי בדגימות דם היקפי בתחילת המחקר, לאחר 12 שבועות ולאחר שנה אחת ב-63 משתתפים בתכנית ו-63 ביקורות תואמות בגיל, מין ומצב קרדיווסקולארי.

בתחילת המחקר, המשתתפים אובחנו עם מחלת עורקים כלילית או שני גורמי סיכון ומעלה למחלת עורקים כלילית (יתר לחץ דם, רמת כולסטרול גבוהה, סוכרת, השמנת-יתר, או היסטוריה משפחתית של מחלות לב). הביקורות קיבלו טיפול סטנדרטי מהרופא המטפל.

התכניות לשינוי אורחות החיים כללו דיאטה צמחונית דלה מאוד בשומן (שומן היווה פחות מ-10% קלוריות), 180 דקות בשבוע של פעילות אירובית מתונה, שעה של ניהול לחצים בכל יום ומפגשים שבועיים של תמיכה קבוצתית.

בקרב משתתפים בתכנית לשינוי אורחות החיים, לאחר שנה אחת, השכיחות של יתר לחץ דם ירדה מ-41% ל-17%. בדומה, שיעורי השמנה ירדו מ-60% ל-37% ושיעורי דיסליפידמיה ירדו מ-54% ל-37%.

במשתתפים אלו נרשמה ירידה דרמטית של 60% בצריכת השומן היומית ושיפור של 38% בכושר הגופני. שינויים אלו באו ליד ביטוי בשיפור של 9% במדד מסת הגוף, ירידה של 7% ברמות טריגליצרידים וירידה של 7% בלחץ הדם.

החוקרים אספו דגימות דם היקפי מהמשתתפים והביקורות, בודדו את ה-RNA וערכו בדיקות גנטיות (Gene Chip) להערכת הגנים המופעלים או מכובים. הם בחנו את הפרופיל של כ-22,000 גנים.

לאחר שנת התערבות הם זיהו 143 גנים עם שינוי משמעותי בביטוי. חלק גדול מהגנים הללו היו מעורבים בתגובה החיסונית. במרבית הגנים הללו חלה ירידה בביטוי הגנים הללו, סימן לכף שהיקף הדלקת בכלי הדם פחת עם תכנית ההתערבות. מנגד, בקבוצת הביקורת תועדו שינויים מעטים בסמני הסיכון למחלות לב וכלי דם או בביטוי הגנים לאחר שנה אחת.

מספר הגנים בהם חלו שינויים משמעותיים עלה בלמעלה מפי חמש משבוע 12 לשבוע 52, עדות לכך שבחולים שהקפידו על אורח חיים בריא לאורך פרק זמן ארוך יותר, קיים סיכוי גבוה יותר לשינויים מולקולאריים מגוונים יותר, בהשוואה לאלו שלקחו חלק בפעילויות קצרות-טווח.

Circ Cardiovasc Genet 2014

לידיעה במדסקייפ

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

שכיחות ומשמעות פרוגנוסטית של פגיעה או אוטם מיוקרדיאלי סביב ניתוחים לא־לבביים גדולים בקשישים

שכיחות ומשמעות פרוגנוסטית של פגיעה או אוטם מיוקרדיאלי סביב ניתוחים לא־לבביים גדולים בקשישים

מקור: Age and Ageing
פרופ' אלי מזרחי
פרופ' אלי מזרחי
אין תגובות|18/05/2026

מחקר רב־מרכזי חדש שבחן את השכיחות ואת המשמעות הקלינית של פגיעה או אוטם מיוקרדיאלי סביב ניתוחים לא־לבבי  (Perioperative Myocardial Injury/Infarction  – PMI) בקרב מטופלים מבוגרים העוברים ניתוחים גדולים

הערך של קריטריוני EEG ממאירים ספורים לעומת מרובים להפחתת חוסר הוודאות הפרוגנוסטי במטופלים השרויים בתרדמת לאחר דום לב

הערך של קריטריוני EEG ממאירים ספורים לעומת מרובים להפחתת חוסר הוודאות הפרוגנוסטי במטופלים השרויים בתרדמת לאחר דום לב

מקור: Neurology
ד"ר דוד אוריון
ד"ר דוד אוריון
אין תגובות|13/05/2026

מחקר זה נועד לבחון אם נוכחות של כמה קריטריונים ממאירים במקביל משפרת את הדיוק בניבוי תוצאות נוירולוגיות גרועות ומפחיתה את חוסר הוודאות

אפיבקסבן והסיכון לשבץ חוזר בהפרעה בפעילות חדר שמאל; ניתוח משני של ניסוי ARCADIA Trial

אפיבקסבן והסיכון לשבץ חוזר בהפרעה בפעילות חדר שמאל; ניתוח משני של ניסוי ARCADIA Trial

מקור: Stroke
ד"ר דוד אוריון
ד"ר דוד אוריון
אין תגובות|10/02/2026

יש אי־וודאות משמעותית לגבי הקשר בין אי־ספיקת חדר שמאל (Left Ventricular Dysfunction, LVD) לבין הסיכון לשבץ חוזר, וכן לגבי סוג הטיפול האנטיתרומבוטי האופטימלי למניעת שבץ חוזר בקבוצת חולים זו

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן