מה בין רמות ויטמין D בדם ובין הסיכון להישנות אירוע מוחי? (Nutrients)

במאמר שפורסם בכתב העת Nutrients מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי קיים קשר בצורת J בין רמות ויטמין D בדם ובין הסיכון להישנות אירוע מוחי בחולים עם היסטוריה של אירוע מוחי קודם.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אין עדויות רבות באשר לקשר בין ויטמין D ובין הסיכון להישנות אירוע מוחי. הם ביקשו להתמקד בקשר בין רמות 25-Hydroxyvitamin D בדם ובין הסיכון להישנות אירוע מוחי בחולים עם היסטוריה של אירוע מוחי ולזהות את הריכוז האופטימאלי של ויטמין D המלווה בסיכון הנמוך ביותר להישנות אירוע מוחי.

החוקרים התבססו על נתונים ממאגר UK Biobank ובחנו את מרווח הזמן עד להישנות ראשונה של אירוע מוחי שדרשה פניה לבית חולים. עוד נבחן קשר מנה-תגובה בין ריכוז 25-Hydroxyvitamin D ובין הסיכון להישנות אירוע מוחי, כאשר ההשוואה נערכה אל מול סף של 10 ננומול/ליטר.

מדגם המחקר כלל 6,824 משתתפים (גיל ממוצע של 60.6 שנים, 40.8% נשים) עם היסטוריה של אירוע מוחי. לאורך תקופת מעקב ממוצעת של 7.6 שנים תועדו 388 אירועים מוחיים חוזרים (5.7%).

ניתוח סטטיסטי הדגים קשר דמוי צורת J בין ריכוז 25-Hydroxyvitamin D ובין הסיכון להישנות אירוע מוחי, כאשר הסיכון הנמוך ביותר להישנות אירוע מוחי תועד בנוכחות ריכוז ויטמין D של כ-60 ננומול/ליטר. בהשוואה לריכוז 25-Hydroxyvitamin D של 10 ננומול/ליטר, רמות של 60 ננומול/ליטר לוו בירידה של 48% בסיכון להישנות אירוע מוחי (יחס סיכון של 0.52, רווח בר-סמך 95% של 0.33-0.83).

החוקרים כותבים כי בשל העדר עדויות להערכת האופי הסיבתי של הקשר בין רמות ויטמין D ובין הסיכון להישנות אירוע מוחי במחקר התצפיתי הנוכחי, יש להשלים מחקרים נוספים בנושא.

Nutrients, May 2, 2022

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

מחלת כבד שומני מטבולי כגורם סיכון למחלת כליה כרונית

מחלת כבד שומני מטבולי כגורם סיכון למחלת כליה כרונית

מקור: Biomedicines
ד"ר דוד טובבין
ד"ר דוד טובבין
אין תגובות|10/12/2025

לשתי המחלות מאפיינים משותפים רבים וביניהם שכיחות גבוהה, גורמי סיכון, מחלות נלוות וסיבוכים כמו השמנה, יתר לחץ דם, סכרת, דיסליפידמיה ומחלת לב וכלי דם וכן הסכנה שבהתפתחות לכדי מחלה סופנית

דעת המומחים לאנדוקרינולוגיה והמלצות האיגוד לרפואת המתבגרים לגבי הטיפול בחסר בויטמין  D בילדים ובמתבגרים (CME)

דעת המומחים לאנדוקרינולוגיה והמלצות האיגוד לרפואת המתבגרים לגבי הטיפול בחסר בויטמין  D בילדים ובמתבגרים (CME)

מערכת האתר
מערכת האתר

חסר בויטמין D נפוץ מאוד בילדים ובמתבגרים באופן גלובלי. בגיל הילדות חסר זה יכול להוביל לרככת, לנכות ואף לתחלואה מסכנת חיים. בעשור השני לחיים מסת העצם גדלה משמעותית ולכן גיל ההתבגרות הינו תקופה קריטית לבריאות העצם בהמשך החיים. מעבר לכך, הידע לגבי השפעותיו הגופניות של ויטמין D שאינן קשורות בבריאות העצם הולך ומתרחב. קיימת חשיבות רבה להקפדה על ערכי ויטמין D תקינים בגיל הילדות וההתבגרות. מוצגות כאן יחד עמדת המומחים באנדוקרינולוגיה מהעיתון expert opinion of endocrinology and metabolism  ונייר העמדה של האיגוד לרפואת המתבגרים, שפורסם בעיתון לרפואת המתבגרים, כדי לסכם את ההמלצות הנוגעות לבירור ולטיפול בחסר בויטמין D בילדים ובמתבגרים.

צריכת מיצים מ-100% פירות ומשקל גופם של ילדים ומבוגרים (JAMA Pediatr)

צריכת מיצים מ-100% פירות ומשקל גופם של ילדים ומבוגרים (JAMA Pediatr)

ד"ר עדי זיו
ד"ר עדי זיו

ד”ר עדי זיו, עורך מדור ילדים, מביא אנליזה וסקירה סיסטמית שפורסמה לאחרונה ב-JAMA PEDIATRICS, ששמה לה למטרה לאחד את המידע הידוע לגבי צריכת מיצים המורכבים מ-100% פירות והבנת ההשפעה של צריכה זו על משקל הגוף בילדים ומבוגרים.

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן