דיאטה בריאה מן הצומח עשויה להגן מפני אירועים מוחיים (Neurology)

הקפדה על דיאטה בריאה מן הצומח מלווה בסיכון מופחת לאירועים מוחיים בכללותם ולאירועים מוחיים איסכמיים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Neurology.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון אם דיאטה בריאה מן הצומח עשויה להפחית את הסיכון לאירועים מוחיים. לצורך כך, הם בחנו את הקשר בין איכות דיאטה מן הצומח ובין הסיכון לכלל האירועים המוחיים, אירועים מוחיים איסכמיים ואירועים מוחיים המורגיים.

מדגם המחקר כלל 73,890 נשים ממחקר Nurses’ Health Study בשנים 1984-2016, 92,352 נשים במחקר Nurses’ Health Study II בשנים 1991-2917 ו-43,266 גברים במחקר Health Professionals Follow-Up Study בשנים 1986-2012 ללא מחלות לב וכלי דם ומחלות ממאירות בתחילת המחקר.

איכות דיאטה מן הצומח נקבעה על-פי מדד PDI (Plant-based Diet Index), מדד hPDI (Healthful PDI) ומדד uPDI (Unhealthful PDI). משתתפים שדיווחו על צריכת בשר ו/או דגים אפסית או עד מנה אחת בחודש, סווגו כצמחוניים, היתר סווגו כלא-צמחוניים.

במהלך תקופת המעקב תועדו 6,241 אירועים מוחיים מכל-סוג, כולל 3,015 אירועים מוחיים איסכמיים ו-853 אירועים מוחיים המורגיים. בהשוואה למשתתפים עם מדדי PDI הנמוכים ביותר, באלו עם מדדי PDI הגבוהים ביותר הסיכון לאירועים מוחיים לא היה שונה באופן מובהק סטטיסטית (יחס סיכון של 0.94, רווח בר-סמך 95% של 0.86-1.03). בקרב משתתפים עם מדדי hPDI הגבוהים ביותר תועד סיכון נמוך יותר לאירועים מוחיים איסכמיים (יחס סיכון של 0.90, רווח בר-סמך 95% של 0.83-0.98), כאשר לא תועד קשר מובהק סטטיסטית עם הסיכון לאירוע מוחי המורגי.

החוקרים לא זיהו קשר בין דיאטה צמחונית ובין הסיכון לאירועים מוחיים, אם כי מספר המקרים היה קטן.

לסיכום, ממצאי המחקר מעידים כי הקפדה על דיאטה בריאה מן הצומח עשויה לספק הגנה מפני אירועים מוחיים.

Neurology 2021

לידיעה במדסקייפ

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

גורמי בסיס הקשורים ללחץ תוך־גולגולתי לאחר השתלת סטנט במטופלים עם יתר לחץ תוך־גולגולתי אדיופתי והיצרות של הסינוסים הוורידיים

גורמי בסיס הקשורים ללחץ תוך־גולגולתי לאחר השתלת סטנט במטופלים עם יתר לחץ תוך־גולגולתי אדיופתי והיצרות של הסינוסים הוורידיים

מקור: Headache: The Journal of Head and Face Pain
ד"ר דוד אוריון
ד"ר דוד אוריון
אין תגובות|11/06/2026

המחקר בדק חולים עם יתר לחץ תוך־גולגולתי אדיופתי (IIH) – מצב שבו הלחץ סביב המוח עולה ללא סיבה ברורה, וגורם לכאבי ראש עזים וסיכון לאובדן ראייה

טנלטפלאז (Tenecteplase) לעומת אלטפלאז (Alteplase) עבור שבץ איסכמי חריף בחלון זמן של 4.5 עד 24 שעות: ניתוח של נתוני משתתפים בודדים

טנלטפלאז (Tenecteplase) לעומת אלטפלאז (Alteplase) עבור שבץ איסכמי חריף בחלון זמן של 4.5 עד 24 שעות: ניתוח של נתוני משתתפים בודדים

מקור: Stroke
ד"ר דוד אוריון
ד"ר דוד אוריון
אין תגובות|07/06/2026

מטרת המחקר הייתה להשוות ישירות בין שתי התרופות כשהן ניתנות בחלון זמן של 4.5 עד 24 שעות למטופלים עם חסימת כלי דם גדולים או עם רקמה מוחית בת־הצלה

השתלת תומכן (סטנט) דחופה בעורק התרדמה עבור נגעים עוקבים (Tandem Lesions) במטופלים שעברו הקצאה אקראית לטיפול אנדווסקולרי עם או ללא טיפול תרומבוליטי: תוצאות מניתוח מטה־אנליזה של נתוני משתתפים בודדים (IRIS)

השתלת תומכן (סטנט) דחופה בעורק התרדמה עבור נגעים עוקבים (Tandem Lesions) במטופלים שעברו הקצאה אקראית לטיפול אנדווסקולרי עם או ללא טיפול תרומבוליטי: תוצאות מניתוח מטה־אנליזה של נתוני משתתפים בודדים (IRIS)

מקור: Stroke
ד"ר דוד אוריון
ד"ר דוד אוריון
אין תגובות|02/06/2026

החוקרים ביצעו מטה־אנליזה רחבת היקף (IRIS) שאיחדה נתונים של מאות משתתפים מניסויים קליניים אקראיים

תוכנית תגבור להליכה במינון גבוה היא ישימה עבור אנשים לאחר שבץ מוחי: ניסוי אקראי פאזה II

תוכנית תגבור להליכה במינון גבוה היא ישימה עבור אנשים לאחר שבץ מוחי: ניסוי אקראי פאזה II

מקור: Stroke
ד"ר דוד אוריון
ד"ר דוד אוריון
אין תגובות|25/05/2026

מחקר זה נועד לבחון את היתכנותה ויעילותה של תוכנית ‘תגבור’ (Booster) אינטנסיבית במינון גבוה, המתמקדת בהליכה, עבור אנשים בשלב הכרוני לאחר שבץ, וזאת כדי לשפר את המהירות, את הסיבולת ואת הניידות בקהילה

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן