האם דיאטה צמחונית עשויה להפחית את הסיכון לאירוע מוחי? (Neurology)

דיאטה צמחונית עתירת אגוזים, ירקות וסויה מלווה בסיכון מופחת לאירוע מוחי איסכמי ואירוע מוחי המורגי, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Neurology.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את ההשפעות של דיאטה צמחונית על היארעות אירועים מוחיים בשני מדגמים פרוספקטיביים ולקבוע אם הקשר מושפע מצריכת וויטמין B12. משתתפים במחקר Tzu Chi Health Study (מדגם 1: 5,050 משתתפים, גיוס בשנים 2007-2009) ו-Tzu Chi Vegetarian Study (מדגם 2: 8,302 משתתפים, גיוס בשנים 2005) היו במעקב עד תום שנת 2014. שאלוני תזונה שימשו להערכת הרגלי התזונה בתחילת המחקר. בתת-קבוצה של 1,528 משתתפים במדגם הראשון הושלמה הערכת רמות הומוציסטאין, וויטמין B12 וחומצה פולית בדם.

מהנתונים עולה כי בקרב נבדקים צמחוניים תועדו רמות נמוכות יותר של וויטמין B12 בדם ורמות גבוהות יותר של חומצה פולית והומוציסטאין, בהשוואה לאלו שלא הקפידו על דיאטה צמחונית.

במדגם הראשון, תועדו 54 אירועים לאורך מעקב של 30,797 שנות-אדם. בקרב צמחונים נרשם סיכון מופחת לאירוע מוחי (יחס סיכון של 0.26, רווח בר-סמך 95% של 0.08-0.88).

במדגם השני, תועדו 121 אירועים לאורך מעקב של 76,797 שנות-אדם. בקרב צמחונים, בהשוואה לאלו שלא הקפידו על דיאטה צמחונית, תועד סיכון נמוך יותר לאירוע מוחי מכל-סוג (יחס סיכון של 0.52, רווח בר-סמך 95% של 0.33-0.82), אירוע מוחי איסכמי (יחס סיכון של 0.41, רווח בר-סמך 95% של 0.19-0.88) ואירוע מוחי המורגי (יחס סיכון של 0.34, רווח בר-סמך 95% של 0.12-1.00).

מניתוח הנתונים עלה כי צריכת וויטמין B12 עשויה להשפיע על הקשר בין דיאטה צמחונית ובין הסיכון לאירוע מוחי מכל-סוג.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי דיאטה צמחונית עשויה להיות מלווה בסיכון מופחת לאירוע מוחי המורגי או איסכמי.

Neurology. Published online February 26, 2020

לידיעה במדסקייפ

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

גורמי בסיס הקשורים ללחץ תוך־גולגולתי לאחר השתלת סטנט במטופלים עם יתר לחץ תוך־גולגולתי אדיופתי והיצרות של הסינוסים הוורידיים

גורמי בסיס הקשורים ללחץ תוך־גולגולתי לאחר השתלת סטנט במטופלים עם יתר לחץ תוך־גולגולתי אדיופתי והיצרות של הסינוסים הוורידיים

מקור: Headache: The Journal of Head and Face Pain
ד"ר דוד אוריון
ד"ר דוד אוריון
אין תגובות|11/06/2026

המחקר בדק חולים עם יתר לחץ תוך־גולגולתי אדיופתי (IIH) – מצב שבו הלחץ סביב המוח עולה ללא סיבה ברורה, וגורם לכאבי ראש עזים וסיכון לאובדן ראייה

טנלטפלאז (Tenecteplase) לעומת אלטפלאז (Alteplase) עבור שבץ איסכמי חריף בחלון זמן של 4.5 עד 24 שעות: ניתוח של נתוני משתתפים בודדים

טנלטפלאז (Tenecteplase) לעומת אלטפלאז (Alteplase) עבור שבץ איסכמי חריף בחלון זמן של 4.5 עד 24 שעות: ניתוח של נתוני משתתפים בודדים

מקור: Stroke
ד"ר דוד אוריון
ד"ר דוד אוריון
אין תגובות|07/06/2026

מטרת המחקר הייתה להשוות ישירות בין שתי התרופות כשהן ניתנות בחלון זמן של 4.5 עד 24 שעות למטופלים עם חסימת כלי דם גדולים או עם רקמה מוחית בת־הצלה

השתלת תומכן (סטנט) דחופה בעורק התרדמה עבור נגעים עוקבים (Tandem Lesions) במטופלים שעברו הקצאה אקראית לטיפול אנדווסקולרי עם או ללא טיפול תרומבוליטי: תוצאות מניתוח מטה־אנליזה של נתוני משתתפים בודדים (IRIS)

השתלת תומכן (סטנט) דחופה בעורק התרדמה עבור נגעים עוקבים (Tandem Lesions) במטופלים שעברו הקצאה אקראית לטיפול אנדווסקולרי עם או ללא טיפול תרומבוליטי: תוצאות מניתוח מטה־אנליזה של נתוני משתתפים בודדים (IRIS)

מקור: Stroke
ד"ר דוד אוריון
ד"ר דוד אוריון
אין תגובות|02/06/2026

החוקרים ביצעו מטה־אנליזה רחבת היקף (IRIS) שאיחדה נתונים של מאות משתתפים מניסויים קליניים אקראיים

תוכנית תגבור להליכה במינון גבוה היא ישימה עבור אנשים לאחר שבץ מוחי: ניסוי אקראי פאזה II

תוכנית תגבור להליכה במינון גבוה היא ישימה עבור אנשים לאחר שבץ מוחי: ניסוי אקראי פאזה II

מקור: Stroke
ד"ר דוד אוריון
ד"ר דוד אוריון
אין תגובות|25/05/2026

מחקר זה נועד לבחון את היתכנותה ויעילותה של תוכנית ‘תגבור’ (Booster) אינטנסיבית במינון גבוה, המתמקדת בהליכה, עבור אנשים בשלב הכרוני לאחר שבץ, וזאת כדי לשפר את המהירות, את הסיבולת ואת הניידות בקהילה

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן