שתיית משקאות דיאטטים עשויה להיות קשורה בעליה בסיכון לשבץ מוחי (Stroke)

מאת ד”ר אלינור מוסרי בריסקין

שתיית משקאות ממותקים באופן מלאכותי (משקאות “דיאטטים”, artificially sweetened beverages, יASB) קשורה בעליה בסיכון לשבץ איסכמי, מחלת לב כלילית ותמותה מכל סיבה. כך על פי מחקר אשר פורסם בפברואר בעיתון Stroke.

מחקרים קודמים הראו תוצאות לא עקביות אודות הקשר בין צריכת משקאות דיאטטים לבין מחלות קרדיווסקולריות. במחקר זה ביקשו לבדוק את הקשר שבין צריכת משקאות ממותקים באופן מלאכותי לבין שבץ על סוגיו, מחלת לב כלילית, ותמותה מכל סיבה, בנשים פוסטמנופאוזליות בארה”ב.

אוכלוסיית המחקר כללה 81,714 נשים מתוך מחקר ה Women’s health Initiative Observational Study, מחקר אורכי אשר כלל 93,676 נשים פוסט-מנופאוזליות בגילאים 50-79, ואשר גויסו למחקר בשנים 1993-1998. זמן המעקב החציוני היה 11.9 שנים. נשים אשר ביצעו ביקור מעקב 3 שנים לאחר התחלת המחקר הוכללו במחקר. בביקור מעקב לאחר 3 שנים בוצעה בדיקה פיזיקלית, בדיקות דם, וכן ענו הנשים על שאלון אשר בדק את הרגלי צריכת משקאות דיאטטים ב 3 חודשים האחרונים. החוקרים סיווגו את המשתתפות למספר קטגוריות, עם תדירות צריכה המשתנה בין היעדר צריכת משקאות דיאטטים ועד צריכה של 6 פעמים ביום.

תוצאות: רוב משתתפות המחקר (64.1%) היו צרכניות לא תדירות של משקאות דיאטטים (מעולם לא צרכו או צרכו פחות מפעם בשבוע). 5.1% צרכו ≥ 2 משקאות ביום. באנליזה רבת משתנים, הנשים אשר צרכו את הכמות הגדולה ביותר של משקאות דיאטטים היו בסיכון גבוה יותר לכל  התוצאים שנבדקו (למעט שבץ המורגי), לעומת נשים שלא צרכו כלל או צרכו פחות ממשקה אחד בשבוע. זאת לאחר התאמה למשתנים כגון גיל, מוצא אתני, רמת השכלה, היסטוריה של סכרת, יתר לחץ דם, מחלת לב איסכמית, עישון, צריכת אלכוהול ופעילות גופנית. הסיכון היה גבוה יותר עבור: שבץ פטאלי ולא פטאלי (HR 1.23, CI 1.02-1.47), שבץ איסכמי (HR 1.31, CI 1.06-1.63), מחלת לב כלילית (HR 1.29, CI 1.11-1.51), ותמותה מכל סיבה (HR 1.16, CI 1.07-1.26). בנשים ללא היסטוריה קודמת של מחלת לב איסכמית או סכרת, צריכה גבוהה של ASB היתה קשורה בעליה של יותר מפי שתיים בסיכון לשבץ איסכמי על רקע חסימת כלי דם קטנים (HR 2.44, CI 1.47-4.04). צריכה גבוהה של ASB היתה גם קשורה בסיכון גבוה יותר לשבץ איסכמי בנשים עם BMI ≥ 30 (יHR 2.03, CI 1.38-2.98).

מסקנת החוקרים היתה כי צריכה מוגברת של משקאות דיאטטים בנשים בגיל העמידה  קשורה בעליה בסיכון לשבץ, (בעיקר מסוג של חסימת כלי דם קטנים), מחלת לב כלילית ותמותה מכל סיבה. החוקרים קוראים לדיון עם המטופלים אודות הרגלי שתיה בריאים ולהמלצה על שתיית מים כתחליף לשתיה ממותקת ולשתיה דיאטטית.

מגבלות המחקר הינן היותו מחקר תצפיתי והסתמכות על שאלון דיווח עצמי. יש צורך במחקרים נוספים אשר יאששו את תוצאות המחקר.

Artificially Sweetened Beverages and Stroke, Coronary Heart Disease, and All-Cause Mortality in the Womens Health Initiative. Stroke, February 14, 2019.

לידיעה במדסקייפ

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

מחלת כבד שומני מטבולי כגורם סיכון למחלת כליה כרונית

מחלת כבד שומני מטבולי כגורם סיכון למחלת כליה כרונית

מקור: Biomedicines
ד"ר דוד טובבין
ד"ר דוד טובבין
אין תגובות|10/12/2025

לשתי המחלות מאפיינים משותפים רבים וביניהם שכיחות גבוהה, גורמי סיכון, מחלות נלוות וסיבוכים כמו השמנה, יתר לחץ דם, סכרת, דיסליפידמיה ומחלת לב וכלי דם וכן הסכנה שבהתפתחות לכדי מחלה סופנית

דעת המומחים לאנדוקרינולוגיה והמלצות האיגוד לרפואת המתבגרים לגבי הטיפול בחסר בויטמין  D בילדים ובמתבגרים (CME)

דעת המומחים לאנדוקרינולוגיה והמלצות האיגוד לרפואת המתבגרים לגבי הטיפול בחסר בויטמין  D בילדים ובמתבגרים (CME)

מערכת האתר
מערכת האתר

חסר בויטמין D נפוץ מאוד בילדים ובמתבגרים באופן גלובלי. בגיל הילדות חסר זה יכול להוביל לרככת, לנכות ואף לתחלואה מסכנת חיים. בעשור השני לחיים מסת העצם גדלה משמעותית ולכן גיל ההתבגרות הינו תקופה קריטית לבריאות העצם בהמשך החיים. מעבר לכך, הידע לגבי השפעותיו הגופניות של ויטמין D שאינן קשורות בבריאות העצם הולך ומתרחב. קיימת חשיבות רבה להקפדה על ערכי ויטמין D תקינים בגיל הילדות וההתבגרות. מוצגות כאן יחד עמדת המומחים באנדוקרינולוגיה מהעיתון expert opinion of endocrinology and metabolism  ונייר העמדה של האיגוד לרפואת המתבגרים, שפורסם בעיתון לרפואת המתבגרים, כדי לסכם את ההמלצות הנוגעות לבירור ולטיפול בחסר בויטמין D בילדים ובמתבגרים.

צריכת מיצים מ-100% פירות ומשקל גופם של ילדים ומבוגרים (JAMA Pediatr)

צריכת מיצים מ-100% פירות ומשקל גופם של ילדים ומבוגרים (JAMA Pediatr)

ד"ר עדי זיו
ד"ר עדי זיו

ד”ר עדי זיו, עורך מדור ילדים, מביא אנליזה וסקירה סיסטמית שפורסמה לאחרונה ב-JAMA PEDIATRICS, ששמה לה למטרה לאחד את המידע הידוע לגבי צריכת מיצים המורכבים מ-100% פירות והבנת ההשפעה של צריכה זו על משקל הגוף בילדים ומבוגרים.

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן