האם בחולים עם היפרכולסטרולמיה משפחתית סיכון מוגבר למחלה צרברווסקולארית ואירועים מוחיים? (Stroke)

במאמר שפורסם בכתב העת Stroke מדווחים חוקרים מנורבגיה כי נתונים חדשים מעידים כי אחרי הכול, ייתכן ובחולים עם היפרכולסטרולמיה משפחתית (Familial Hypercholesterolemia) אין סיכון מוגבר למחלה צרברווסקולארית או אירועים מוחיים איסכמיים.

החוקרים מציינים כי מחקרים קודמים אודות הקשר האפשרי בין היפרכולסטרולמיה משפחתית ומחלה צרברווסקולארית הצביעו על תוצאות סותרות.

במסגרת המחקר אספו החוקרים נתונים אודות חולים עם היפרכולסטרולמיה משפחתית ממאגר נתונים ארצי של אשפוזים צרברווסקולאריים בין 2001-2009. הם העריכו את שיעור האשפוזים בשל מחלות לב וכלי דם בקרב 3,144 חולים עם היפרכולסטרולמיה משפחתית ואת הסיכון לאירוע מוחי איסכמי ב-3,166 חולים עם היפרכולסטרולמיה משפחתית.

החוקרים מדווחים כי 19 נשים ו-27 גברים עם היפרכולסטרולמיה משפחתית אובחנו עם מחלה צרברווסקולארית, עם שיעורי SIR (Standarized Incidence Ratio) של 1.0; ותשע נשים ו-17 גברים סבלו מאירוע מוחי איסכמי, גם במקרה זה חושב שיעור SIR של 1.0.

בנשים עם היסטוריה של מחלת עורקים כלילית קודמת תועד סיכון גבוה יותר משמעותית למחלה צרברווסקולארית (יחס סיכון של 3.29), אך לא כך היה בגברים.

החוקרים מדגישים כי המחקר כלל אוכלוסיה ספציפית של חולים ולא ניתן להשליך את הממצאים על אוכלוסיות חולים אחרות. הם התבססו על נתוני אשפוז בלבד, כך שבחולים עם תסמינים קלים וזמניים, אשר לא אושפזו לבית החולים, לא נכללו בנתונים. הם מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעלים שאלות חדשות אודות החשיבות הספציפית של חלקיקי כולסטרול מסוג LDL במחלות צרברווסקולאריות ואירועים מוחיים איסכמיים.

Stroke 2018

לידיעה במדסקייפ

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

עתיד הטיפול בדיסליפידמיה

עתיד הטיפול בדיסליפידמיה

מקור: NEJM
פרופ' מוטי רביד
פרופ' מוטי רביד

דיסליפידמיה, בעיקר  ריכוז גבוה של LDL  יחסית ל־HDL, היא הגורם הדומיננטי להתפתחות מואצת של טרשת עורקים. בארצות המפותחות אוטם בשריר הלב, אירועים מוחיים ומחלת עורקים היקפיים נותרו עדיין גורם התחלואה והתמותה העיקרי

ג’ורנאל קלאב פדיאטרי: רמות כולסטרול שאינו HDL מילדות לבגרות והקשר בינו לאירועים קרדיווסקולרים (CME, JAMA)

ג’ורנאל קלאב פדיאטרי: רמות כולסטרול שאינו HDL מילדות לבגרות והקשר בינו לאירועים קרדיווסקולרים (CME, JAMA)

מערכת האתר
מערכת האתר
אין תגובות|01/07/2024

מחקר שפורסם בעת האחרונה ב-JAMA ביקש לבחון האם טיפול ברמות גבוהות של כולסטרול שאינו HDL מילדות לבגרות עשוי להפחית את הסיכון לאירועים קרדיווסקולרים בעתיד. מתוך הגליון הראשון של מגזין הג’ורנאל קלאב המשולב.

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן