האם דיאטה ים-תיכונית מספקת הגנה ייחודית מפני אירועים מוחיים בנשים? (Stroke)

היענות רבה יותר לדיאטה ים-תיכונית לוותה בסיכון נמוך יותר לאירועים מוחיים באוכלוסיה לבנה בבריטניה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Stroke. עם זאת, החוקרים מדווחים כי התוצאות היו הרבה יותר בולטות בקרב נשים, בהשוואה לגברים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות שיש עדויות לכך שדיאטה ים תיכונית עשויה לספק הגנה מפני הסיכון לאירוע מוחי, מחקרים מעטים בחנו אם הקשר הנ”ל תלוי במגדר או בסיכון למחלות לב וכלי דם.

במסגרת המחקר הנוכחי הם בחנו את הקשר בין מדד היענות לדיאטה ים תיכונית, כפי שנקבע לפי יומן תזונה בן שבוע, ובין הסיכון להיארעות אירוע מוחי במדגם פרוספקטיבי שכלל 23,232 גברים ונשים בגילאי 40-77 שנים, שלקחו חלק במחקר European Prospective Investigation into Cancer Study בבריטניה.

במהלך 17 שנות מעקב (סך כולל של 395,048 שנות-אדם) תועדו 2,009 מקרים של אירוע מוחי. הסיכון לאירוע מוחי היה נמוך יותר משמעותית עם היענות רבה יותר לדיאטה ים תיכונית (רבעון ראשון לעומת רבעון רביעי: יחס סיכון של 0.83, p<0.01) בכלל האוכלוסיה ובנשים (רבעון רביעי לעומת רבעון ראשון: יחס סיכון של 0.78, p<0.01), אך לא בגברים (p=0.55).

החוקרים זיהו סיכון מופחת לאירוע מוחי בקרב אלו בסיכון גבוה למחלות לב וכלי דם ולאורך קטגוריות מדדי דיאטה ים-תיכונית (רבעון רביעי לעומת רבעון ראשון: יחס סיכון של 0.87, P=0.04). עם זאת, ממצא זה נבע מהקשר בין השניים בקרב נשים (רבעון רביעי לעומת רבעון ראשון: יחס סיכון של 0.80, P=0.02).

החוקרים מסכמים וכותבים כי היענות רבה יותר לדיאטה ים תיכונית לוותה בסיכון מופחת לאירוע מוחי באוכלוסיה לבנה בבריטניה. בפעם הראשונה בספרות הרפואית, הם בחנו גם את הקשר בין מדד דיאטה ים תיכונית באלו בסיכון נמוך וגבוה למחלות לב וכלי דם. למרות שהממצאים במחקר נבעו מהקשרים בקרב נשים, יש להם השלכות אפשריות לציבור הרחב למניעת אירוע מוחי.

Stroke. Published online September 20, 2018

לידיעה במדסקייפ

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

גורמי בסיס הקשורים ללחץ תוך־גולגולתי לאחר השתלת סטנט במטופלים עם יתר לחץ תוך־גולגולתי אדיופתי והיצרות של הסינוסים הוורידיים

גורמי בסיס הקשורים ללחץ תוך־גולגולתי לאחר השתלת סטנט במטופלים עם יתר לחץ תוך־גולגולתי אדיופתי והיצרות של הסינוסים הוורידיים

מקור: Headache: The Journal of Head and Face Pain
ד"ר דוד אוריון
ד"ר דוד אוריון
אין תגובות|11/06/2026

המחקר בדק חולים עם יתר לחץ תוך־גולגולתי אדיופתי (IIH) – מצב שבו הלחץ סביב המוח עולה ללא סיבה ברורה, וגורם לכאבי ראש עזים וסיכון לאובדן ראייה

טנלטפלאז (Tenecteplase) לעומת אלטפלאז (Alteplase) עבור שבץ איסכמי חריף בחלון זמן של 4.5 עד 24 שעות: ניתוח של נתוני משתתפים בודדים

טנלטפלאז (Tenecteplase) לעומת אלטפלאז (Alteplase) עבור שבץ איסכמי חריף בחלון זמן של 4.5 עד 24 שעות: ניתוח של נתוני משתתפים בודדים

מקור: Stroke
ד"ר דוד אוריון
ד"ר דוד אוריון
אין תגובות|07/06/2026

מטרת המחקר הייתה להשוות ישירות בין שתי התרופות כשהן ניתנות בחלון זמן של 4.5 עד 24 שעות למטופלים עם חסימת כלי דם גדולים או עם רקמה מוחית בת־הצלה

השתלת תומכן (סטנט) דחופה בעורק התרדמה עבור נגעים עוקבים (Tandem Lesions) במטופלים שעברו הקצאה אקראית לטיפול אנדווסקולרי עם או ללא טיפול תרומבוליטי: תוצאות מניתוח מטה־אנליזה של נתוני משתתפים בודדים (IRIS)

השתלת תומכן (סטנט) דחופה בעורק התרדמה עבור נגעים עוקבים (Tandem Lesions) במטופלים שעברו הקצאה אקראית לטיפול אנדווסקולרי עם או ללא טיפול תרומבוליטי: תוצאות מניתוח מטה־אנליזה של נתוני משתתפים בודדים (IRIS)

מקור: Stroke
ד"ר דוד אוריון
ד"ר דוד אוריון
אין תגובות|02/06/2026

החוקרים ביצעו מטה־אנליזה רחבת היקף (IRIS) שאיחדה נתונים של מאות משתתפים מניסויים קליניים אקראיים

תוכנית תגבור להליכה במינון גבוה היא ישימה עבור אנשים לאחר שבץ מוחי: ניסוי אקראי פאזה II

תוכנית תגבור להליכה במינון גבוה היא ישימה עבור אנשים לאחר שבץ מוחי: ניסוי אקראי פאזה II

מקור: Stroke
ד"ר דוד אוריון
ד"ר דוד אוריון
אין תגובות|25/05/2026

מחקר זה נועד לבחון את היתכנותה ויעילותה של תוכנית ‘תגבור’ (Booster) אינטנסיבית במינון גבוה, המתמקדת בהליכה, עבור אנשים בשלב הכרוני לאחר שבץ, וזאת כדי לשפר את המהירות, את הסיבולת ואת הניידות בקהילה

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן