האם יש תועלת לאיזון רמות וויטמין D למניעת מחלות צרברווסקולאריות? (JAMA Neurol)

במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Neurology מתפרסמות תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי מדידה בודדת של רמות 25(OH)D ובין היקף צפיפות-יתר של החומר הלבן או שכיחות אוטמים תת-קליניים ולא זוהה קשר עם התקדמות צפיפות-יתר של החומר הלבן או אוטמים מוחיים תת-קליניים בבדיקות הדמיה חוזרות במרווחים של כעשר שנים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי קיים קשר בין חסר ויטמין D ובין יתר לחץ דם, סוכרת והיארעות אירועים מוחיים. לא ידוע רבות אודות הקשר בין וויטמין D ובין מחלה צרברווסקולארית תת-קלינית. במסגרת המחקר הנוכחי הם ביקשו לבחון את הקשר בין רמות 25(OH)D ובין שינויים צרברווסקולאריים לפי בדיקות הדמיה בתהודה מגנטית של המוח, בקרב משתתפים במחקר ARIC (Atherosclerosis Risk In Communities).

מדגם המחקר כלל 1,622 מבוגרים שחורים ולבנים, בגילאי 55-72 שנים, ללא היסטוריה של אירוע מוחי קליני, שעברו בדיקות הדמיה בתהודה מגנטית של המוח בביקור השלישי במסגרת מחקר ARIC ובדיקה נוספת לאחר כעשר שנים (888 חולים). רמות 25(OH)D נקבעו בעת הביקור השלישי, עם תקנון הרמות לחודש בשנה וסיווג בהתאם לרבעונים מותאמים לגזע.

גיל המשתתפים הממוצע עמד על 62 שנים, 59.6% היו נשים ו-48.6% שחורים. לא זוהה קשר בין רמות 25(OH)D ובין היקף צפיפות-יתר של החומר הלבן, שכיחות מדד גבוה של צפיפות-יתר של החומר הלבן (3 ומעלה) או נוכחות אוטמים. בדומה, לא זוהה קשר פרוספקטיבי בין רמות 25(OH)D נמוכות ובין

שינוי בנפח צפיפות-יתר של החומר הלבן, מדד גבוה של צפיפות-יתר של החומר הלבן (3 ומעלה) או נוכחות אוטמים בבדיקות הדמיה עוקבות, שנערכו כעשר שנים מאוחר יותר.

ממצאי המחקר אינם תומכים באיזון רמות וויטמין D בדם במטרה למנוע מחלות צרברווסקולאריות.

JAMA Neurol. Published online May 26, 2014   

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

מחלת כבד שומני מטבולי כגורם סיכון למחלת כליה כרונית

מחלת כבד שומני מטבולי כגורם סיכון למחלת כליה כרונית

מקור: Biomedicines
ד"ר דוד טובבין
ד"ר דוד טובבין
אין תגובות|10/12/2025

לשתי המחלות מאפיינים משותפים רבים וביניהם שכיחות גבוהה, גורמי סיכון, מחלות נלוות וסיבוכים כמו השמנה, יתר לחץ דם, סכרת, דיסליפידמיה ומחלת לב וכלי דם וכן הסכנה שבהתפתחות לכדי מחלה סופנית

דעת המומחים לאנדוקרינולוגיה והמלצות האיגוד לרפואת המתבגרים לגבי הטיפול בחסר בויטמין  D בילדים ובמתבגרים (CME)

דעת המומחים לאנדוקרינולוגיה והמלצות האיגוד לרפואת המתבגרים לגבי הטיפול בחסר בויטמין  D בילדים ובמתבגרים (CME)

מערכת האתר
מערכת האתר

חסר בויטמין D נפוץ מאוד בילדים ובמתבגרים באופן גלובלי. בגיל הילדות חסר זה יכול להוביל לרככת, לנכות ואף לתחלואה מסכנת חיים. בעשור השני לחיים מסת העצם גדלה משמעותית ולכן גיל ההתבגרות הינו תקופה קריטית לבריאות העצם בהמשך החיים. מעבר לכך, הידע לגבי השפעותיו הגופניות של ויטמין D שאינן קשורות בבריאות העצם הולך ומתרחב. קיימת חשיבות רבה להקפדה על ערכי ויטמין D תקינים בגיל הילדות וההתבגרות. מוצגות כאן יחד עמדת המומחים באנדוקרינולוגיה מהעיתון expert opinion of endocrinology and metabolism  ונייר העמדה של האיגוד לרפואת המתבגרים, שפורסם בעיתון לרפואת המתבגרים, כדי לסכם את ההמלצות הנוגעות לבירור ולטיפול בחסר בויטמין D בילדים ובמתבגרים.

צריכת מיצים מ-100% פירות ומשקל גופם של ילדים ומבוגרים (JAMA Pediatr)

צריכת מיצים מ-100% פירות ומשקל גופם של ילדים ומבוגרים (JAMA Pediatr)

ד"ר עדי זיו
ד"ר עדי זיו

ד”ר עדי זיו, עורך מדור ילדים, מביא אנליזה וסקירה סיסטמית שפורסמה לאחרונה ב-JAMA PEDIATRICS, ששמה לה למטרה לאחד את המידע הידוע לגבי צריכת מיצים המורכבים מ-100% פירות והבנת ההשפעה של צריכה זו על משקל הגוף בילדים ומבוגרים.

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן