מסקירה חדשה שפורסמה בכתב העת Annals of Neurology עולה כי בנשים לאחר-מנופאוזה שהדיאטה שלהן עתירה בשומני טראנס, המצויים במזון מטוגן, קיים סיכון מוגבר לסוגים מסוימים של שבץ איסכמי.
החוקרים התבססו על נתוני מחקר Women’s Health Initiative Observational Study (WHI-OS) ומצאו קשר חיובי בין צריכת שומן טראנס ובין היארעות שבץ מוחי איסכמי, שנותר גם לאחר תקנון לאורח החיים, גורמים קרדיווסקולאריים והרגלי תזונה. עם זאת, נראה כי הקשר נסוג עם מתן טיפול באספירין לאוכלוסייה זו.
מחקר קודם הדגים קשר בין חומצות שומן טראנס ובין מחלת לב כלילית, אך לא נערכו מחקרים רבים להערכת הקשר בין שומן טראנס ושבץ מוחי איסכמי.
מדגם המחקר כלל למעלה מ-87,000 נשים בגילאי 50-79 שנים, ללא היסטוריה של שבץ מוחי או אירוע איסכמי חולף ברקע, שלקחו חלק במחקר WHI-OS.
בתחילת המחקר ובהערכה לאחר שלוש שנים, הנשים השלימו שאלוני תזונה. בין היתר, שאלוני התזונה כללו שאלות בנוגע לתדירות צריכת שומנים במוצרי חלב ובשר, שימוש בשומן לאפייה, תוספי שומן ומוצרים דלי-שומן, במהלך שלושת החודשים האחרונים.
החוקרים אספו את המידע אודות אירועי שבץ מוחי איסכמי על-פי דיווחים-עצמיים במהלך עדכון שנתי של ההיסטוריה הרפואית. פרטים נוספים נלקחו מהרשומות הרפואיות, בדיקות הדמיה של המוח ותעודות פטירה.
במהלך מעקב של כ-660,000 שנות-אדם, תועדו 1049 מקרים של שבץ מוחי איסכמי. לאחר שלקחו בחשבון את הגיל ואת המוצא, החוקרים מצאו קשר בין צריכת שומן טראנס ובין סיכון מוגבר לשבץ מוחי (יחס סיכון מהשוואת החמישון העליון והתחתון של 1.49, p=0.0002).
הקשר נותר מובהק לאחר תקנון למאפיינים עיקריים, דוגמת מדד מסת גוף, עישון ופעילות גופנית; למצבים רפואיים שונים, כולל היסטוריה של מחלת לב כלילית, פרפור פרוזדורים, או סוכרת; והרגלים תזונתיים, כולל צריכת פירות וירקות ונטילת וויטמין E (יחס סיכון של 1.39, p=0.048).
אין עדויות לזיקה בין צריכת שומן טראנס ובין טיפול בסטטינים, צריכת אלכוהול או טיפול הורמונאלי חליפי.
בנוסף, לא נמצא קשר מובהק בין סוגי שומן אחרים או סך צריכת השומן, ממצא שהעלה ספקות באשר להשערה כי ההשפעה של שומנים בתזונה על הסיכון לאירוע מוחי מתווכת דרך דיסלפידמיה. עם זאת, העדר הקשר לא הפתיע את החוקרים יתר על המידה, שכן יותר ויותר מחקרים מעידים כי סוגי השומן חשובים יותר מסך צריכת השומן.
ממצאי המחקר הדגימו עליה בסיכון עם שומן רווי, אך זו לא הייתה מובהקת סטטיסטית. ייתכן כי שומן רווי יגדיל את הסיכון באופן מסוים, אך ההיקף אינו גדול דיו בכדי להצביע על מובהקות סטטיסטית.
הקשר בין שומן טראנס ובין שבץ מוחי איסכמי נותר חיובי לאחר שהחוקרים התייחסו למקרים של אירוע איסכמי חולף כאל אירועי שבץ מוחי איסכמי. לא נמצא קשר משמעותי בין כולסטרול ובין שבץ מוחי איסכמי.
באשר לסוגי האירועים המוחיים, החוקרים מדווחים כי בנשים עם צריכה רבה של שומן טראנס נרשמה היארעות מוגברת של אוטמים לקונאריים (269 מקרים) ואירועים מוחיים על-רקע לבבי-מטבולי (234 מקרים), אך לא אוטמים אתרו-תרומבוטיים (101 מקרים). תואר קשר בין תת-סוג השבץ האיסכמי ובין ערכי כולסטרול מוגברים וערכי HDL נמוכים.
למרות שהמחקר הינו אחד הגדולים מסוגו וכלל למעלה מ-1000 מקרים של שבץ מוחי, עדיין הממצאים בנושא תתי הסוגים של שבץ מוחי לא היו מובהקים סטטיסטית, כאשר הסיבה העיקרית לכך הינה כי לא היו מספיק מקרים.
החוקרים בחנו גם את האפשרות כי המשתתפות שינו את הרגלי התזונה שלהן בעקבות מצב רפואי זה או אחר. עם זאת, למרות שהקשר נחלש במידה מסוימת, הוא נותר משמעותי.
מתן טיפול באספירין הפחית את הסיכון לשבץ מוחי. בקרב כ-67,000 נשים שלא נטלו אספירין, יחס הסיכון לשבץ מוחי איסכמי בחמישון העליון, בהשוואה לתחתון, מבחינת צריכת שומן טראנס, עמד על 1.66, אך בקרב קרוב ל-20,000 מטופלות באספירין, עמד יחס הסיכון על 0.95. מכאן עולה כי טיפול באספירין עשוי לסתור את ההשפעות השליליות האפשריות של שומן טראנס בכל הנוגע לשבץ מוחי איסכמי.









תגובות רוצה להצטרף לדיון?
יש להתחבר כדי להגיב.
התחבראין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!