מה בין משקאות דיאטטיים ובין הסיכון להתקף לב או שבץ מוחי? (J Gen Intern Med)

משקאות דיאטטיים עשויים להשפיע לטובה על היקף המותניים, אך ממחקר חדש שפורסם בכתב העת Journal of General Internal Medicine עולה כי באלו הנוהגים לשתות משקאות אלו על-בסיס יומי קיים סיכון מוגבר להתקפי לב ואירועים מוחיים.

במסגרת המחקר עקבו החוקרים אחר קרוב ל-2,600 מבוגרים, במהלך כעשר שנים, ומצאו  כי באלו שנהגו לשתות משקאות דיאטטיים כל יום נרשמה עליה של 44% בסיכון להתקף לב או שבץ מוחי, בהשוואה לאלו שלא שתו משקאות דיאטטיים.

החוקרים מדגישים כי כמובן שהממצאים אינם מוכיחים כי המשקאות הדיאטטיים הם האשמים בקשר שזוהה. אלו הנוהגים לשתות משקאות דיאטטיים על-בסיס יומי לרוב שמנים יותר, עם גורמי סיכון רבים למחלות לב, דוגמת לחץ דם גבוה, סוכרת וערכי כולסטרול גבוהים. עם זאת, גם לאחר שהחוקרים לקחו בחשבון הבדלים בגורמים אלו, הם מצאו כי באלו שנהגו לשתות משקאות דיאטטיים כל יום נרשמה עליה של 44% בסיכון להתקף לב או שבץ מוחי.

הממצאים מבוססים על 2,564 מבוגרים בעיר ניו-יורק, בגיל ממוצע של 69 שנים בתחילת המחקר. במהלך עשר השנים שלאחר מכן, 591 גברים ונשים אובחנו עם התקף לב, שבץ מוחי, או הלכו לעולמם עקב מחלות לב וכלי דם. אלו כללו 31% מבין 163 המשתתפים שנהגו לשתות משקאות דיאטטיים כל יום בתחילת המחקר. מנגד, 22% מבין אלו ששתו משקאות דיאטטיים לעיתים רחוקות, או שלא שתו כלל משקאות דיאטטיים, אובחנו עם התקף לב או שבץ מוחי.

החוקרים לא זיהו סיכון מוגבר הקשור עם צריכת משקאות דיאטטיים בתדירות של פחות מפעם ביממה. כמו כן, לא נמצא קשר בין שתיית משקאות קלים רגילים ובין הסיכון להתקפי לב או שבץ מוחי.

במידה ומשקאות דיאטטיים תורמים באופן כלשהו לסיכון הבריאותי, קשה לקבוע באיזה מנגנון. יש מחקר בחולדות ממנו עולה כי ממתיקים מלאכותיים עשויים להביא בסופו של דבר להגברת צריכת המזון ועליה במשקל. אך לא ברור עדיין אם ממצאים אלו תקפים גם בבני אדם.

החוקרים אינם סבורים כי על-בסיס ממצאי המחקר יש לשנות את הרגלי ההתנהגות, ואין מקום להמליץ על שתיית משקאות קלים רגילים במקום זאת. הם קוראים לערוך מחקרים נוספים במטרה לאשר את הקשר בין משקאות דיאטטיים ובין הסיכון למחלות לב וכלי דם.

J Gen Intern Med 2012

לידיעה במדסקייפ

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

חשיבותו של ליווי רוקחי במטופלים לאחר אוטם שריר הלב (J. Pharm. Pract)

חשיבותו של ליווי רוקחי במטופלים לאחר אוטם שריר הלב (J. Pharm. Pract)

מערכת האתר
מערכת האתר
אין תגובות|05/06/2024

ליווי וחינוך פרטני על ידי רוקחים עשוי לשפר את ההקפדה על נטילת והבנת התכלית בנטילת תרופות קרדיו-וסקולריות, כך עולה ממחקר שפורסם ב-Journal of Pharmacy Practice and Research. הביא לפרסום יהונתן ניסן בהמלצתו של פרופ’ שוורצברג

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן