אכילה מופרזת ודיאטה עתירה במלח הם גורמי סיכון מרכזיים לשבץ מוחי (Lancet Neurology)

האיכות הכוללת של הרגלי התזונה והמאזן בין הצריכה הקלורית וההוצאה האנרגטית הם גורמי סיכון חשובים יותר לשבץ מוחי ממוצרי המזון וחומרי התזונה הספציפיים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Lancet.

באופן כללי, שני גורמי הסיכון העיקריים לשבץ מוחי הם אכילה מופזת ועודף מלח.

בסקירה בחנו החוקרים את העדויות הקושרות בין תזונה ודיאטה ובין הסיכון לשבץ מוחי. הם ערכו חיפוש במאגרי PubMed, לזיהוי מחקרים שפורסמו בשפה האנגלית בתקופה שבין 1970 ועד אוקטובר, 2011.

החוקרים מצאו כי התוצאות במחקרים אלו היו מגוונות, בשל העובדה שרובם היו מחקרים אפידמיולוגים ולכן מועדים למגבלות מתודולוגיות ,ערפלנים וטעויות מדידה. לדוגמא, מחקר תצפיתי אחד מצא כי הקפדה על תזונה בריאה מלווה בסיכון מוגבר לשבץ מוחי, בעוד שמחקר אחר הדגים את ההיפך בדיוק.

מהסקירה עולות ההשפעות הבאות של מוצרי מזון ומשקאות ספציפיים על הסיכון לשבץ מוחי:

·         דגים: 3 מנות ביום מלוות בירידה של 6% בסיכון לשבץ מוחי.

·         פירות וירקות: מעל 5 מנות ביום מלוות בירידה של 26% בסיכון לשבץ מוחי.

·         בשר: כל מנה יומית מלווה בעליה של 24% בסיכון לשבץ מוחי.

·         חלב דל-שומן: מלווה בסיכון מופחת לשבץ מוחי בהשוואה לחלב מלא.

·         שוקולד: צריכה רבה מלווה בירידה של 29% בסיכון לשבץ מוחי.

·         קפה: 3-4 כוסות ביום מלוות בירידה של 17% בסיכון לשבץ מוחי.

·         תה: צריכה של 3 כוסות ביום, או יותר, מלווה בירידה של 21% בסיכון לשבץ מוחי.

·         משקאות ממותקי-סוכר: צריכה רבה מלווה בעליה בשכיחות השמנה, סוכרת, תסמונת מטבולית ומחלת לב כלילית.

·         דגנים מלאים: צריכה רבה מלווה בירידה של 21% בשיעורי ההיארעות של אירועים קרדיווסקולאריים.

·         אורז: אין קשר עם הסיכון לשבץ מוחי.

החוקרים כותבים כי דרושים מחקרים נוספים לשיפור איכות העדויות הנוגעות לקשר של חומרי מזון שונים ודפוסי תזונה עם הסיכון לשבץ מוחי. העדויות הזמינות כיום בנושא הן תת-אופטימאליות לקביעת מסקנות מהימנות באשר לסיבתיות.

Lancet Neurology. 2012;11:66-81

לידיעה במדסקייפ

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

גורמי בסיס הקשורים ללחץ תוך־גולגולתי לאחר השתלת סטנט במטופלים עם יתר לחץ תוך־גולגולתי אדיופתי והיצרות של הסינוסים הוורידיים

גורמי בסיס הקשורים ללחץ תוך־גולגולתי לאחר השתלת סטנט במטופלים עם יתר לחץ תוך־גולגולתי אדיופתי והיצרות של הסינוסים הוורידיים

מקור: Headache: The Journal of Head and Face Pain
ד"ר דוד אוריון
ד"ר דוד אוריון
אין תגובות|11/06/2026

המחקר בדק חולים עם יתר לחץ תוך־גולגולתי אדיופתי (IIH) – מצב שבו הלחץ סביב המוח עולה ללא סיבה ברורה, וגורם לכאבי ראש עזים וסיכון לאובדן ראייה

טנלטפלאז (Tenecteplase) לעומת אלטפלאז (Alteplase) עבור שבץ איסכמי חריף בחלון זמן של 4.5 עד 24 שעות: ניתוח של נתוני משתתפים בודדים

טנלטפלאז (Tenecteplase) לעומת אלטפלאז (Alteplase) עבור שבץ איסכמי חריף בחלון זמן של 4.5 עד 24 שעות: ניתוח של נתוני משתתפים בודדים

מקור: Stroke
ד"ר דוד אוריון
ד"ר דוד אוריון
אין תגובות|07/06/2026

מטרת המחקר הייתה להשוות ישירות בין שתי התרופות כשהן ניתנות בחלון זמן של 4.5 עד 24 שעות למטופלים עם חסימת כלי דם גדולים או עם רקמה מוחית בת־הצלה

השתלת תומכן (סטנט) דחופה בעורק התרדמה עבור נגעים עוקבים (Tandem Lesions) במטופלים שעברו הקצאה אקראית לטיפול אנדווסקולרי עם או ללא טיפול תרומבוליטי: תוצאות מניתוח מטה־אנליזה של נתוני משתתפים בודדים (IRIS)

השתלת תומכן (סטנט) דחופה בעורק התרדמה עבור נגעים עוקבים (Tandem Lesions) במטופלים שעברו הקצאה אקראית לטיפול אנדווסקולרי עם או ללא טיפול תרומבוליטי: תוצאות מניתוח מטה־אנליזה של נתוני משתתפים בודדים (IRIS)

מקור: Stroke
ד"ר דוד אוריון
ד"ר דוד אוריון
אין תגובות|02/06/2026

החוקרים ביצעו מטה־אנליזה רחבת היקף (IRIS) שאיחדה נתונים של מאות משתתפים מניסויים קליניים אקראיים

תוכנית תגבור להליכה במינון גבוה היא ישימה עבור אנשים לאחר שבץ מוחי: ניסוי אקראי פאזה II

תוכנית תגבור להליכה במינון גבוה היא ישימה עבור אנשים לאחר שבץ מוחי: ניסוי אקראי פאזה II

מקור: Stroke
ד"ר דוד אוריון
ד"ר דוד אוריון
אין תגובות|25/05/2026

מחקר זה נועד לבחון את היתכנותה ויעילותה של תוכנית ‘תגבור’ (Booster) אינטנסיבית במינון גבוה, המתמקדת בהליכה, עבור אנשים בשלב הכרוני לאחר שבץ, וזאת כדי לשפר את המהירות, את הסיבולת ואת הניידות בקהילה

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן