האם בשר מעובד מעלה את הסיכון לשבץ מוחי? (Am J Clin Nutr)

מהמחקר הגדול ביותר שנערך עד כה בנושא הקשר בין שבץ מוחי וצריכת בשר אדום עולה כי צריכה מוגברת של בשר מעובד, אך לא בשר אדום טרי, מלווה בסיכון מוגבר לשבץ מוחי, כולל אוטם מוחי.

במחקר שכלל למעלה מ-40,000 גברים משבדיה, תועדו כ-2400 מקרי שבץ מוחי במהלך עשר שנים. כל הגברים לקחו חלק במדגם Cohort of Swedish Men , שהחל בשנת 1997, כאשר כל הגברים היו בגילאי 45-79 שנים. המשתתפים מילאו שאלונים שכללו 350 שאלות בנוגע לדיאטה ואורחות חיים.

החוקרים אספו גם מידע אודות מדד מסת גוף, נטילת אספירין, היסטוריה של סוכרת ויתר לחץ דם, צריכת אלכוהול, והיסטוריה משפחתית של מחלות לב, כמו גם הרגלי עישון, מחלות לב או ממאירות.

החוקרים משערים כי נתרן בבשר מעובד, העשוי לתרום להתפתחות יתר לחץ דם במידה וצריכתו גבוהה דיו, עשוי לתרום לעליה בסיכון לשבץ מוחי דרך התפתחות נוקשות וסקולארית או עקה חמצונית.

ניטריטים עשויים לתרום גם הם לסיכון המוגבר לשבץ מוחי. מאחר שלא זוהה קשר בין בשר אדום טרי ובין שבץ מוחי, לא סביב כי ברזל הם או כולסטרול בבשר מעובד יסבירו את הממצאים.

החוקרים מצאו כי הסיכון היחסי לשבץ מוחי בקרב משתתפים שצרכו את הכמות הגדולה ביותר של בשר מעובד, בהשוואה לאלו שצרכו את הכמות הקטנה ביותר של בשר מעובד, עמד על 1.23 (p=0.004 ).

בקרב גברים שאכלו כמות גדולה יותר של בשר אדום טרי נרשמה גם עליה בסיכון לשבץ מוחי, אך הקשר לא היה מובהק סטטיסטית. בשר מעובד לווה בעליה משמעותית בסיכון לאוטם מוחי (סיכון יחסי של 1.18, p=0.03 ), אך לא בעליה בסיכון לשבץ המורגי.

למרות שהמחקר סותר חלק מהמחקרים הקודמים בנוגע לקשר בין בשר אדום מעובד ובין שבץ מוחי, העוצמה הסטטיסטית של המחקר חזקה דיו בכדי להתייחס לממצאים ברצינות.

מהממצאים עולה כי מוצרי בשר הנחשבים לרוב כבריאים יותר, עשויים למעשה להגדיל את הסיכון לשבץ מוחי במידה והצריכה גדולה דיו.

Am J Clin Nutr. 2011;94:417-421

לידיעה במדסקייפ

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

מחלת כבד שומני מטבולי כגורם סיכון למחלת כליה כרונית

מחלת כבד שומני מטבולי כגורם סיכון למחלת כליה כרונית

מקור: Biomedicines
ד"ר דוד טובבין
ד"ר דוד טובבין
אין תגובות|10/12/2025

לשתי המחלות מאפיינים משותפים רבים וביניהם שכיחות גבוהה, גורמי סיכון, מחלות נלוות וסיבוכים כמו השמנה, יתר לחץ דם, סכרת, דיסליפידמיה ומחלת לב וכלי דם וכן הסכנה שבהתפתחות לכדי מחלה סופנית

דעת המומחים לאנדוקרינולוגיה והמלצות האיגוד לרפואת המתבגרים לגבי הטיפול בחסר בויטמין  D בילדים ובמתבגרים (CME)

דעת המומחים לאנדוקרינולוגיה והמלצות האיגוד לרפואת המתבגרים לגבי הטיפול בחסר בויטמין  D בילדים ובמתבגרים (CME)

מערכת האתר
מערכת האתר

חסר בויטמין D נפוץ מאוד בילדים ובמתבגרים באופן גלובלי. בגיל הילדות חסר זה יכול להוביל לרככת, לנכות ואף לתחלואה מסכנת חיים. בעשור השני לחיים מסת העצם גדלה משמעותית ולכן גיל ההתבגרות הינו תקופה קריטית לבריאות העצם בהמשך החיים. מעבר לכך, הידע לגבי השפעותיו הגופניות של ויטמין D שאינן קשורות בבריאות העצם הולך ומתרחב. קיימת חשיבות רבה להקפדה על ערכי ויטמין D תקינים בגיל הילדות וההתבגרות. מוצגות כאן יחד עמדת המומחים באנדוקרינולוגיה מהעיתון expert opinion of endocrinology and metabolism  ונייר העמדה של האיגוד לרפואת המתבגרים, שפורסם בעיתון לרפואת המתבגרים, כדי לסכם את ההמלצות הנוגעות לבירור ולטיפול בחסר בויטמין D בילדים ובמתבגרים.

צריכת מיצים מ-100% פירות ומשקל גופם של ילדים ומבוגרים (JAMA Pediatr)

צריכת מיצים מ-100% פירות ומשקל גופם של ילדים ומבוגרים (JAMA Pediatr)

ד"ר עדי זיו
ד"ר עדי זיו

ד”ר עדי זיו, עורך מדור ילדים, מביא אנליזה וסקירה סיסטמית שפורסמה לאחרונה ב-JAMA PEDIATRICS, ששמה לה למטרה לאחד את המידע הידוע לגבי צריכת מיצים המורכבים מ-100% פירות והבנת ההשפעה של צריכה זו על משקל הגוף בילדים ומבוגרים.

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן