האם קפה מפחית את הסיכון לשבץ מוחי בנשים? (Stroke)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת Stroke מדווחים חוקרים כי צריכת 1-5 כוסות קפה ביום מלווה בירידה של 22%-25% בסיכון לשבץ מוחי בנשים שבדיות שהיו במעקב במשך כ-10 שנים.

לדברי החוקרים, תועד קשר מנה-תגובה בין צריכת קפה ובין הסיכון לאירועי שבץ מוחי, ולא מדובר היה בעליה בסיכון בנשים שצרכו כמות קטנה קפה, או באלו שלא צרכו כלל קפה.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות 34,670 נשים במחקר Swedish Mammography Study, שלא סבלו ממחלה קרדיווסקולארית בשנת 1997. כחלק מהמחקר, הנשים השלימו שאלון תזונה בתחילת המחקר.

במהלך מעקב ממוצע של 10.4 שנים, תועדו 1680 אירועי שבץ מוחי, כולל 1310 מקרים של אוטם מוחי, 154 דימומים תוך-מוחיים, 79 דימומים תת-עכבישיים ו-137 אירועי שבץ לא-ספציפי.

לאחר תקנון לגורמי סיכון קרדיווסקולאריים ידועים, כולל הרגלי עישון ושנות-חפיסה, השכלה, מדד מסת גוף, פעילות גופנית, נטילת אספירין, היסטוריה של סוכרת, יתר לחץ דם או צריכת אלכוהול, תועד קשר בין צריכת קפה ובין סיכון נמוך יותר לשבץ מוחי, אוטם מוחי ודימום תת-עכבישי, אך לא תועד קשר עם דימום תוך-מוחי, ככל הנראה בשל מספר המקרים הקטן.

מומחים בתחום קוראים לערוך מחקרים נוספים להערכת הקשר בין צריכת קפה ובין היארעות שבץ מוחי ומחקרים להערכת ההשפעות האפשריות של צריכת קפה על גורמי סיכון קרדיווסקולאריים.

Stroke. Published March 10, 2011

לידיעה במדסקייפ

הערת מערכת:

בהמשך לממצאי המחקר הנ”ל, אתם מוזמנים לעיין בסקירתו של פרופ’ שכטר שפורסמה לאחרונה באתר.

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

שכיחות ומשמעות פרוגנוסטית של פגיעה או אוטם מיוקרדיאלי סביב ניתוחים לא־לבביים גדולים בקשישים

שכיחות ומשמעות פרוגנוסטית של פגיעה או אוטם מיוקרדיאלי סביב ניתוחים לא־לבביים גדולים בקשישים

מקור: Age and Ageing
פרופ' אלי מזרחי
פרופ' אלי מזרחי
אין תגובות|18/05/2026

מחקר רב־מרכזי חדש שבחן את השכיחות ואת המשמעות הקלינית של פגיעה או אוטם מיוקרדיאלי סביב ניתוחים לא־לבבי  (Perioperative Myocardial Injury/Infarction  – PMI) בקרב מטופלים מבוגרים העוברים ניתוחים גדולים

הערך של קריטריוני EEG ממאירים ספורים לעומת מרובים להפחתת חוסר הוודאות הפרוגנוסטי במטופלים השרויים בתרדמת לאחר דום לב

הערך של קריטריוני EEG ממאירים ספורים לעומת מרובים להפחתת חוסר הוודאות הפרוגנוסטי במטופלים השרויים בתרדמת לאחר דום לב

מקור: Neurology
ד"ר דוד אוריון
ד"ר דוד אוריון
אין תגובות|13/05/2026

מחקר זה נועד לבחון אם נוכחות של כמה קריטריונים ממאירים במקביל משפרת את הדיוק בניבוי תוצאות נוירולוגיות גרועות ומפחיתה את חוסר הוודאות

אפיבקסבן והסיכון לשבץ חוזר בהפרעה בפעילות חדר שמאל; ניתוח משני של ניסוי ARCADIA Trial

אפיבקסבן והסיכון לשבץ חוזר בהפרעה בפעילות חדר שמאל; ניתוח משני של ניסוי ARCADIA Trial

מקור: Stroke
ד"ר דוד אוריון
ד"ר דוד אוריון
אין תגובות|10/02/2026

יש אי־וודאות משמעותית לגבי הקשר בין אי־ספיקת חדר שמאל (Left Ventricular Dysfunction, LVD) לבין הסיכון לשבץ חוזר, וכן לגבי סוג הטיפול האנטיתרומבוטי האופטימלי למניעת שבץ חוזר בקבוצת חולים זו

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן