מאת ד”ר אולה קראסיק
ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון דצמבר של כתב העת Stroke עולה כי צריכת בשר אדום עשויה להעלות את הסיכוי לאוטם מוחי.
המחקר התבסס על נתונים ממחקר Swedish Mammography Cohort וכלל 34670 נשים ללא מחלה קרדיווסקולרית או סרטן. הנשים מלאו שאלונים לגבי תזונה וגורמי סיכון למחלות קרדיווסקולריות.
במהלך מעקב ממוצע של 10.4 שנים נרשמו 1680 מקרי ארוע מוחי, כולל 1310 אוטמים, 154 דימומים תוך מוחיים, 79 דימומים תת-עכבישיים (SAH ) ו-137 ארועים מוחיים בלתי ספציפיים. צריכה כוללת של בשר אדום ובשר מעובד נמצאה קשורה באופן מובהק סטטיסטית בסיכון גבוה יותר לאוטם מוחי, אך לא לכל מקרה של ארוע מוחי. הסיכון היחסי (relative risk RR ) רב-המשתנים עבור אוטם מוחי לחמישון העליון של צריכת הבשר מול החמישון התחתון היה 1.22 (CI 95%, 1.01-1.46) עבור בשר אדום ו-1.24 (CI 95%, 1.04-1.49) עבור בשר מעובד. צריכת בשר טרי (לא מעובד) או עופות לא נמצאה קשורה לסיכון כולל לארוע מוחי או לסוג ארוע מסויים.
החוקרים מסכמים וכותבים כי, באופן לא מפתיע, בשר אדום ובשר מעובד נמצאו קשורים לסיכון גבוה יותר לאוטמים מוחיים. הסברים אפשריים המוצעים על ידי החוקרים כללו רמות גבוהות של המוגלובין וברזל בבשר, או לחילופין רמות גבוהות של נתרן. מומחה מהתחום ציין כי אמנם נמצא קשר בין צריכת בשר לבין ארועים מוחיים, קשר זה אינו מוכיח כי האחד בהכרח גורם לשני.









תגובות רוצה להצטרף לדיון?
יש להתחבר כדי להגיב.
התחבראין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!