תוספת חלבון עשויה להביא לעליה קלה בכוח ובשריר עם אימוני תנגודת (Br J Sports Med)

מנתונים חדשים עולה כי תוספת חלבון ממזון או תוספים מובילה לעליה בכוח ובשריר, אך לא בהיקף לו קיוו רבים, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם בכתב העת British Journal of Sports Medicine.

החוקרים השלימו סקירה שיטתית ומטה-אנליזה של מחקרים שפורסמו בנושא תוספי חלבונים ואימוני תנגודת, תוך הערכת השיפור בשריר ובכוח בקרב גברים ונשים. הם אספו נתונים מ-49 מחקרים אקראיים ומבוקרים ב-17 מדינות ולמעלה מ-1,800 משתתפים. כל המחקרים ארכו לפחות שישה שבועות, כללו אימוני תנגודת בתדירות של לפחות פעמיים בשבוע וקבוצה אחת של משתתפים קיבלה תוספי חלבונים, ללא תוספת מרכיבים אחרים לבניית שריר. עשרה מהמחקרים כללו משתתפים שהשלימו אימוני תנגודת ו-14 מחקרים כללו רק נשים.

החוקרים מצאו כי תוספי חלבונים הובילו לעליה בשריר, אך לא בהיקף גדול. בנוסף, תוספי חלבונים היו יעילים יותר באלו שכבר הרימו משקולות והיו פחות יעילים במשתתפים מעל גיל 60 שנים.

הממצאים לא הצביעו על הבדלים בין הסוגים השונים של תוספי חלבונים או בין תוצאות חלבונים שמקורם בתזונה או בתוספים.

כאשר הם בחנו את הקשר בין כמות תוספת השריר ובין הסך הכולל של צריכת חלבונים בתזונה, החוקרים מצאו כי העליה בשריר התייצבה סביב 1.6 גרם חלבון לקילוגרם משקל גוף בכל יום. מדובר בכמות גדולה כפליים מהכמות היומית המומלצת במרבית ההנחיות התזונתיות.

החוקרים מסבירים כי אימון בחדר כושר מהווה את המקור הטוב ביותר לתועלת לשריר. מחקרים בימים אלו בוחנים את ההשפעה של חומצות אמינו מרכזיות בחלבונים על הליכי בניית שריר, בפרט Leucine, ובעיקר במבוגרים מעל גיל 60 שנים בהם ייתכנו אובדן שריר ועצם (סרקופניה).

Br J Sports Med 2019

לידיעה במדסקייפ

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

מחלת כבד שומני מטבולי כגורם סיכון למחלת כליה כרונית

מחלת כבד שומני מטבולי כגורם סיכון למחלת כליה כרונית

מקור: Biomedicines
ד"ר דוד טובבין
ד"ר דוד טובבין
אין תגובות|10/12/2025

לשתי המחלות מאפיינים משותפים רבים וביניהם שכיחות גבוהה, גורמי סיכון, מחלות נלוות וסיבוכים כמו השמנה, יתר לחץ דם, סכרת, דיסליפידמיה ומחלת לב וכלי דם וכן הסכנה שבהתפתחות לכדי מחלה סופנית

דעת המומחים לאנדוקרינולוגיה והמלצות האיגוד לרפואת המתבגרים לגבי הטיפול בחסר בויטמין  D בילדים ובמתבגרים (CME)

דעת המומחים לאנדוקרינולוגיה והמלצות האיגוד לרפואת המתבגרים לגבי הטיפול בחסר בויטמין  D בילדים ובמתבגרים (CME)

מערכת האתר
מערכת האתר

חסר בויטמין D נפוץ מאוד בילדים ובמתבגרים באופן גלובלי. בגיל הילדות חסר זה יכול להוביל לרככת, לנכות ואף לתחלואה מסכנת חיים. בעשור השני לחיים מסת העצם גדלה משמעותית ולכן גיל ההתבגרות הינו תקופה קריטית לבריאות העצם בהמשך החיים. מעבר לכך, הידע לגבי השפעותיו הגופניות של ויטמין D שאינן קשורות בבריאות העצם הולך ומתרחב. קיימת חשיבות רבה להקפדה על ערכי ויטמין D תקינים בגיל הילדות וההתבגרות. מוצגות כאן יחד עמדת המומחים באנדוקרינולוגיה מהעיתון expert opinion of endocrinology and metabolism  ונייר העמדה של האיגוד לרפואת המתבגרים, שפורסם בעיתון לרפואת המתבגרים, כדי לסכם את ההמלצות הנוגעות לבירור ולטיפול בחסר בויטמין D בילדים ובמתבגרים.

צריכת מיצים מ-100% פירות ומשקל גופם של ילדים ומבוגרים (JAMA Pediatr)

צריכת מיצים מ-100% פירות ומשקל גופם של ילדים ומבוגרים (JAMA Pediatr)

ד"ר עדי זיו
ד"ר עדי זיו

ד”ר עדי זיו, עורך מדור ילדים, מביא אנליזה וסקירה סיסטמית שפורסמה לאחרונה ב-JAMA PEDIATRICS, ששמה לה למטרה לאחד את המידע הידוע לגבי צריכת מיצים המורכבים מ-100% פירות והבנת ההשפעה של צריכה זו על משקל הגוף בילדים ומבוגרים.

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן