ORL Plastic/Recon. Surg.

האם ניתוח להגדלת שדיים עם שתלי סיליקון עלול להשפיע לרעה על גדילת העובר? (Clin Rheumatol)

במאמר שפורסם בכתב העת Clinical Rheumatology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בקרב נשים עם שתלי סיליקון בשדיים תועד סיכון גבוה ב-70% להגבלה בגדילת העובר במהלך ההיריון, המוגדרת כעליה במשקל המשוער או בהיקף הבטן המשוער של העובר מתחת לאחוזון העשירי לגיל ההיריון.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים רבים הראו כי שתלי סיליקון בשד עלולים להשפיע לרעה על הנקה, אך אין מידע רב אודות ההשפעה של שתלים אלו על התפתחות העובר. הם שמו לב כי באימהות רבות עם הפרעה בגדילת העובר תועדו מצבים דלקתיים, דוגמת שתלי סיליקון בשדיים או אבחנה של זיהום ג’יארדיה.

מחקר העוקבה נערך במרכז רפואי יחיד ובחן את שיעורי הימצאות מצבים דלקתיים בהריונות עם הפרעה בגדילת העובר ולחץ דם תקין. לאחר מכן, החוקרים סיווגו את הנשים לאלו עם שתלי סיליקון בשדיים ואלו ללא שתלים אלו, במטרה לקבוע אם לשתלים אלו השפעה על הופעת או חומרת הפרעה בגדילת העובר.

מדגם המחקר כלל 38 נשים, מהן 12 (32%) עברו ניתוח קוסמטי להגדלת שדיים 4-18 שנים לפני ההיריון. מחצית מהנשים עם שתלי סיליקון בשדיים ו-38% מאלו ללא שתלים אלו אובחנו עם זיהום בג’יארדיה. במחצית מהאימהות עם שתלי סיליקון וב-35% מאלו ללא שתלים אלו תועדו נוגדנים עצמיים.

מהנתונים עולה כי שתלי סיליקון בשדיים לוו בעליה של 70% בסיכון להגבלה בגדילת העובר לפני 32 שבועות הריון (רווח בר-סמך 95% של 1.2-2.5). יתרה מזאת, הפרעה בגדילת העובר אובחנה בשלב מוקדם יותר משמעותית של ההיריון בנשים עם שתלי סיליקון, בהשוואה לאלו ללא שתלים דומים: שבוע 27 (רווח בר-סמך 95% של 25-30) לעומת שבוע 30 (רווח בר-סמך 95% של 29-32).

עוד עולה מהתוצאות כי שתלי סיליקון לוו בעליה של פי שלוש בסיכון לעובר מתחת לאחוזון 3, אם כי הבדל זה לא היה מובהק סטטיסטית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מציעים כי הקשר בין מצבים דלקתיים, דוגמת שתלי סיליקון בשדיים, זיהום בג’יארדיה ונוגדנים עצמיים, עשוי לתרום לאי-ספיקה של השליה. שתי סיליקון בשדיים שהוכנסו למעלה מארבע שנים קודם לכן לוו בסיכון מוגבר להופעה מוקדמת של הפרעה בגדילת העובר.

יש להשלים מחקרים גדולים יותר במטרה לאשר את מצאי המחקר ולקבוע אם יש לכלול הפרעה בגדילת העובר כחלק מתופעות הלוואי האפשריות של שתלי סיליקון בשדיים.

Clin Rheumatol, Sep 2023

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה