במאמר שפורסם בכתב העת JAMA מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, לפיהן חסר וויטמין D עשוי להביא לעליה בסיכון לאוסטיאוארתריטיס, אך מתן תוספי וויטמין D להעלאת רמות 25-Hydroxyvitamin D לטווח התקין אינה מאיטה את ההתקדמות בחולים עם אוסטיאוארתריטיס תסמינית.
החוקרים מדווחים כי טיפול בן שנתיים בתוספי וויטמין D לא הביא להפחתת כאבי ברכיים, מניעת אובדן סחוס, שמירה על תפקוד גופני, או שימור המרווח המפרקי בבדיקות הדמיה, בהשוואה לפלסבו.
לדברי החוקרים, הבסיס להערכת ההשפעה האפשרית של וויטמין D על מהלך אוסטיאוארתריטיס נבע מתפקידו הידוע בבריאות העצם, חשיבות השינויים הסיסטמיים והשינויים המקומיים בעצם בחולי אוסטיאוארתריטיס, והתצפית האפידמיולוגית ממספר מחקרים שהעידה על התקדמות איטית יותר של אוסטיאוארתריטיס באלו עם ערכי וויטמין D גבוהים יותר.
לפיכך, במסגרת המחקר הם ביקשו לבחון אם קיים קשר בין תוספי וויטמין D ובין הפחתת התקדמות מבנית ותסמינית של אוסטיאוארתריטיס של הברך.
המחקר כלל 146 משתתפים עם אוסטיאוארתריטיס תסמיני של הברך, בתקופה שבין מרץ 2006 ועד יוני 2009. המשתתפים חולקו באקראי לקבוצת פלסבו או טיפול פומי ב-Cholecalciferol במינון 2,000 IU ליום, עם העלאת המינון במטרה להביא לעליה ברמות וויטמין D אל מעל 36 ננוגרם למ”ל.
85% מהמשתתפים השלימו את המחקר. בקבוצת הטיפול, 61.3% מהמשתתפים השיגו רמות 25-Hydroxyvitamin D בדם של לפחות 36 ננוגרם למ”ל עד לאחר 24 חודשים (p<0.001). רמות 25-Hydroxyvitamin D עלו בממוצע ב-16.1 ננוגרם למ”ל בקבוצת הטיפול ובממוצע של 2.1 ננוגרם למ”ל בקבוצת הפלסבו.
התוצאים העיקריים שנבחנו במסגרת המחקר כללו את חומרת כאבי הברכיים (מדד Western Ontario and McMaste Universities בטווח 0-20) ונפח אובדן סחוס, שנמדד באמצעות בדיקת הדמיה בתהודה מגנטית. תוצאים משניים כללו תפקוד גופני, תפקוד של הברך (מדד WOMAC של 0-68), עובי סחוס, נגעים במח עצם ורוחב מרווח מפרקי בבדיקות הדמיה.
בתחילת המחקר, בקבוצת הטיפול הכאב בברך היה מעט חמור יותר ותפקוד הברך היה גרוע יותר משמעותית, בהשוואה לקבוצת הפלסבו. בשתי הקבוצות, ההשפעות על מדד WOMAC להערכת הכאב היו דומות ולא שונות משמעותית. בנוסף, בשתי הקבוצות, נפח הסחוס ירד ב-4%. כמו כן, לא זוהו הבדלים משמעותיים בשינוי בעובי הסחוס, בנגעים במח העצם, או בחלל המפרקי בין שתי הקבוצות.
שיעור תופעות הלוואי היה דומה בשתי הקבוצות.
החוקרים מציינים כי נתונים אפידמיולוגיים הדגימו קשרים חיוביים ושליליים בין רמות וויטמין D והתקדמות אוסטיאוארתריטיס, אך סיכמו כי מכלול הנתונים, כולל תוצאות המחקר הנוכחי, מציעים כי תוספי וויטמין D במינון מספק בכדי להביא לעליה ברמות 25-Hydroxyvitamin D לרמה של למעלה מ-36 ננוגרם למ”ל, לא השפיעה משמעותית על הנתונים הקליניים או המבניים בחולים עם אוסטיאוארתריטיס של הברך, לפחות במדגם של חולים בארצות הברית.








תגובות רוצה להצטרף לדיון?
יש להתחבר כדי להגיב.
התחבראין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!