גם בשר מבושל כולל עוף קשור לסיכון מוגבר לסרטן כליות (cancer, הארץ)

במאמר המתפרסם ב”הארץ” סוקרת תמי אדיב, תזונאית קלינית בשירותי בריאות כללית המתמחה בבריאטריה, סוכרת וטבעונות, מחקר שפורסם לאחרונה ב-CANCER ממנו עולה כי צריכת בשר מבושל קשורה לסיכון מוגבר לסרטן כליות.

אדיב מדגישה כי ממצאי המחקר מצביעים על כך שהסיכון המוגבר בין צריכת בשר לסרטן (במקרה הזה סרטן כליות) אינו מוגבל רק לבשר משומר או לצלייה/ברביקיו אשר כבר דווחו במחקרים קודמים כמעלים סיכון, אלא גם לבישול בשר שנחשב איכותי ו”בטוח” כביכול עד כה. הדבר נכון גם לגבי סוגי הבשר שנבדקו במחקר זה, סוגים שנחשבו כפחות מעלים סיכון לסרטן (כמו עוף והודו למשל) .

אדיב מעדכנת באשר לתוצאות המרכזיות של המחקר כדלקמן : ” נמצא כי חולי הסרטן אכלו 55 גרם בשר בקר בממוצע ליום לעומת 39 גרם שאכלו הבריאים (כלומר, 30% יותר); ו-59 גרם בשר טרי מכל הסוגים בממוצע ליום לעומת 43 גרם שאכלו הבריאים (כלומר, 28% יותר). למעשה, נמצא כי חולי הסרטן צרכו כמויות גדולות יותר בממוצע ליום (ב-47%-10%) של מוטגנים מסוג אמינים הטרוציקלים – חומרים פרו-סרטניים שנוצרים בתהליכי בישול רבים של סוגי בשר שונים; לא רק צלייה על האש (ברביקיו) וטיגון שידועים בהשפעותיהם השליליות, אלא גם צלייה אטית בתנור ובישול ממושך בנוזלים, ובחום נמוך יחסית של 150-300 מעלות”.

יש לציין שהמחקר מצא גם שונות גנטית (רגישות גנטית למוטגנים) שגם לה תפקיד בסיכון להתפתחות לסרטן כליות.

 למאמר המלא ב”הארץ”

Cancer.2016 Jan 1;122(1):108-15.

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

הקשר בין התפתחות העור להגנה חיסונית

הקשר בין התפתחות העור להגנה חיסונית

מקור: Cell Reports
מערכת האתר
מערכת האתר
אין תגובות|03/02/2026

חוקרים מאוניברסיטת בן גוריון בנגב חשפו מנגנון המקשר בין התפתחות תאי עור להגנה חיסונית, ומציעים תובנות חדשות לגבי מחלות עור דלקתיות כמו פסוריאזיס ודלקת עור אטופית.

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן