לרגל חג השבועות: עובדות מדעיות על היתרון הבריאותי של חלב עיזים

אחד המנהגים הידועים בחג השבועות הוא אכילת מוצרי חלב וגבינות אשר מלאים בסידן וברזל, אך האם ידעתם כי חלב עיזים מכיל לפחות 10% יותר סידן מאשר חלב פרה? רבים אינם ערים לסגולותיו הרפואיות של חלב עיזים וליכולותיו המוכחות לרפא מחלות שונות. לרגל חג השבועות אספנו מספר עובדות בריאותיות המבוססות על מחקרים שנערכו בישראל ובעולם המצביעות על היתרון הבריאותי של חלב עיזים בזכות מרכיביו הייחודים. אומנם בחוגים מסוימים מקובל לחשוב שעל מנת ליהנות מיתרונותיו הבריאותיים של חלב עיזים, עדיף לשתות אותו ישירות מעטין העז, אולם הוכח כי גם לחלב העיזים המפוסטר ישנם את אותם  יתרונות המסייעים במניעת מחלות רבות.


  • חלב עיזים מאיץ התאוששות משלשולים – מחקר חדש שנערך לאחרונה באוניברסיטת קליפורניה בארצות הברית, מצא כי חלב עיזים מכיל פרוטאין (חלבון) המצוי גם בחלב אם אנושי ומעודד את הצמיחה של חיידקי מעיים מועילים. חלבון זה נחשב לאחד מהרכיבים העיקריים בחלב אם התורמים להתפתחות מערכת העיכול בקרב תינוקות. יתרונות אלו של החלבון הנמצא גם בחלב עיזים, מסייעים להצלחת הטיפול בשלשולים הנגרמים מזיהום בקטריאלי במערכת העיכול. במהלך המחקר הוכח כי מי שצרך חלב עזים במהלך הימים בהם סבל משלשולים החלים יותר מהר והתאושש מהר יותר מהמחלה.

  • חלב עיזים מקצר את זמן המחלה  ד”ר אורית הדר מבית החולים לילדים בריטיש קולומביה, בקנדה וד”ר דן מירון מהמרכז הרפואי העמק בעפולה, ערכו מחקר אשר הוכיח כי שתייה או שטיפת הפה בחלב עיזים מפוסטר, מסייעת בקיצור משך הופעת התסמינים ומקלה על הכאב הנגרם לילדים אשר לקו במחלה נגיפית הכוללת פצעים בחלל הפה (פצעי אפטה). ממצאי המחקר מעידים על נטייה לשיפור בהרגשה הכללית וההיענות לשתיה ואכילה בילדים ששתו חלב עיזים במהלך מחלה נגיפית המערבת את חלל הפה.

  • חלב עיזים מנטרל חיידקים – מחקר שנערך במחלקה לביוכימיה באוניברסיטת אוסאקה שביפן, בדק לראשונה ריכוז של רכיבים שומניים ייחודיים המצויים בסוגי חלב שונים. רכיבים שומניים אלו נבדקו בדגימות של חלב עיזים, חלב אם וחלב פרה.  נבחנה יכולת השפעתם על נטרול פעילות הרעלנים העלולים לפגוע במערכות שונות בגוף )כמו מערכת העיכול ומערכת העצבים המרכזית) וכתוצאה מכך לגרום לנזקים נוירולוגים קשים. מניתוח תוצאות המחקר נמצא כי חלב עיזים הינו היחיד בעל יכולת השפעה המנטרלת את הרעלן מסוג בוטוליניום.

  • חלב עיזים תורם לעליה בספיגת הסידן – מנתונים של מחקרים מדעיים עלה כי יעילות ספיגת הסידן טובה יותר בחלב עיזים לעומת חלב פרה. הוא מהווה מינרל החיוני לבניית העצמות בקרב ילדים, ומונע הידלדלות של העצמות (אוסטיאופורוזיס) בקרב מבוגרים ומכיל לפחות 10% יותר סידן מאשר חלב פרה. כוס חלב עיזים מספקת כ- 30% מהקצובה היומית של סידן למבוגרים.

  • קיימת הוראה של משרד הבריאות האוסרת למכור בארץ חלב לא מפוסטר או לשתות חלב ישירות מעטין העז בשל הסיכון לחלות בברוצלוזיס, שהיא מחלה זיהומית ממושכת וקשה, הדורשת טיפול אנטיביוטי ארוך.

  • קוראים המעוניינים להתעדכן במידע בריאותי ומחקרים מדעיים על חלב עיזים מישראל ומהעולם מוזמנים להצטרף לעמוד הפייסבוק הנמצא בכתובת הבאה: https://www.facebook.com/GoatmilkIsrael

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

השפעות של צריכת אלכוהול כבדה על דימום תוך־מוחי חריף ועל מחלת כלי דם מוחיים קטנים

השפעות של צריכת אלכוהול כבדה על דימום תוך־מוחי חריף ועל מחלת כלי דם מוחיים קטנים

מקור: Neurology
ד"ר דוד אוריון
ד"ר דוד אוריון
אין תגובות|16/04/2026

המאמר בוחן את הקשר בין צריכת אלכוהול כבדה לבין מאפיינים קליניים, הדמייתיים ופרוגנוסטיים של דימום תוך־מוחי חריף (ICH), תוך התמקדות בהשפעת האלכוהול על מחלת כלי דם מוחיים קטנים (Cerebral Small Vessel Disease – CSVD)

הקשר בין תרופות GLP-1 לשיעול כרוני

הקשר בין תרופות GLP-1 לשיעול כרוני

מקור: JAMA Otolaryngology–Head & Neck Surgery
פרופ' יוסף אלידן
פרופ' יוסף אלידן
אין תגובות|25/01/2026

החוקרים ביצעו ניתוח רטרוספקטיבי רחב היקף (Big Data) המבוסס על רשומות רפואיות של יותר מ־800,000 מטופלים הסובלים מסוכרת מסוג 2 או מהשמנת יתר

מחלת כבד שומני מטבולי כגורם סיכון למחלת כליה כרונית

מחלת כבד שומני מטבולי כגורם סיכון למחלת כליה כרונית

מקור: Biomedicines
ד"ר דוד טובבין
ד"ר דוד טובבין
אין תגובות|10/12/2025

לשתי המחלות מאפיינים משותפים רבים וביניהם שכיחות גבוהה, גורמי סיכון, מחלות נלוות וסיבוכים כמו השמנה, יתר לחץ דם, סכרת, דיסליפידמיה ומחלת לב וכלי דם וכן הסכנה שבהתפתחות לכדי מחלה סופנית

היסטוריה של מחלות אוטואימוניות והסיכון להיארעות סוכרת מסוג 1 במתבגרים

היסטוריה של מחלות אוטואימוניות והסיכון להיארעות סוכרת מסוג 1 במתבגרים

מקור: Diabetes Care
מערכת האתר
מערכת האתר
אין תגובות|18/11/2025

במאמר מדווחים פרופ’ גלעד טוויג ושותפיו מהמרכז הרפואי בשיבא על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי תחלואה אוטואימונית מאוחרת בגיל ההתבגרות מלווה בסיכון מוגבר לסוכרת מסוג 1 בבגרות בשני המינים, בפרט באלו עם מחלה אוטואימונית של בלוטת התריס ומחלת צליאק

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן