האם מינונים גבוהים של וויטמין B6 או B12 מעלים את הסיכון לשבר ירך? (JAMA Netw Open)

מינונים גבוהים של תוספי וויטמינים ממשפחת B עשויים להביא לעליה בסיכון לשברים בנשים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין צריכה רבה של תוספי B6 או B12 ממזון ותוספים ובין הסיכון לשברי ירך על-בסיס נתונים ממחקר Nurses’ Health Study ולהעריך אם צריכה רבה של שני הוויטמינים הובילה לעליה גבוהה במיוחד בסיכון לשברים.

מדובר במחקר עוקבה פרוספקטיבי, שכלל 75,864 נשים לאחר-מנופאוזה בארצות הברית, אשר היו במעקב בין יוני 1984 ועד מאי 2014. במסגרת המחקר נאסף מידע נרחב אודות הרגלי התזונה באמצעות שאלוני תזונה שנשלחו לנשים בערך אחת לארבע שנים. התוצא העיקרי של המחקר היה שברי ירך.

במהלך המעקב, 2,304 מבין 75,864 נשים אובחנו עם שבר ירך. בקרב הנשים עם שברי ירך, הגיל החציוני בעת שבר ירך עמד על 75.8 שנים ומדד מסת הגוף הממוצע עמד על 24.3. חציון הצריכה הממוצעת של וויטמינים B6 ו-B12 עמד על 3.6 מ”ג/יום ו-12.1 מק”ג/יום, בהתאמה.

ממצאי המחקר העידו על קשר בין צריכת וויטמין B6 ובין סיכון מוגבר לשברים (סיכון יחסי של 1.29 עם צריכה של 35 מ”ג/יום ומעלה לעומת פחות מ-2 מ”ג/יום, p=0.06). בדומה, זוהה קשר בין צריכת וויטמין B12 ובין סיכון מוגבר לשבר (סיכון יחסי של 1.25 עם צריכה של 30 מק”ג/יום ומעלה לעומת צריכה של פחות מ-5 מק”ג/יום, p=0.02).

הסיכון הגדול ביותר תועד בנשים עם צריכה גבוהה משולבת של שני הוויטמינים (35 מ”ג/יום ומעלה של וויטמין B6 ו-20 מק”ג/יום ומעלה של וויטמין B12), בהן תועדה עליה של קרוב ל-50% בסיכון לשברי ירך (סיכון יחסי של 1.47), בהשוואה לנשים עם צריכה נמוכה של שני הוויטמינים (צריכה של פחות מ-2 מ”ג/יום של B6 ופחות מ-10 מק”ג/יום של B12).

החוקרים כותבים כי ממצאים אלו מצטרפים לעדויות קודמות ומציעים כי יש לנקוט משנה זהירות במתן תוספי וויטמינים, לאור הסיכון לאירועים חריגים על-רקע טיפול זה.

JAMA Netw Open 2019

לידיעה ב-MedPage Today

הערת מערכת:

אתם מוזמנים לעיין בכתבה הזו ב”הארץ” : טריבמין: תוספת הוויטמינים שיכולה גם להזיק בה הרוקחת אילת לוי מציגה את עמדתה על כך שקיים שימוש יתר מזיק בתכשיר המכיל B6 ו-B12.

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

תוצאות כריתת בלוטת התריס במבוגרים סקירה שיטתית ומטה־אנליזה

תוצאות כריתת בלוטת התריס במבוגרים סקירה שיטתית ומטה־אנליזה

מקור: JAMA
פרופ' יוסף אלידן
פרופ' יוסף אלידן
אין תגובות|27/05/2026

שיעור הולך וגדל של מטופלים מבוגרים (גיל ≥65 שנים) עוברים כריתת בלוטת התריס, על רקע הזדקנות האוכלוסייה. לאור תוצאות לא חד־משמעיות בספרות, חשוב להבהיר אם לפרופיל הבטיחות של הניתוח יש מאפיינים שונים בגיל המבוגר, לצורך הערכת סיכונים מיטבית וייעוץ למטופלים

נוירופתיה פריפרית – סקירה

נוירופתיה פריפרית – סקירה

מקור: JAMA
ד"ר דוד אוריון
ד"ר דוד אוריון
אין תגובות|15/03/2026

המאמר הסקירה מתמקד בנוירופתיה פריפרית, מצב של פגיעה בעצבים הפריפריים, ומתאר את המאפיינים הפיזיולוגיים שלה, דרכי האבחון והגישה הטיפולית

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן