מזון מועשר בחומצה פולית אינו מספיק לשיפור תוצאות קוגניטיביות בילדים של נשים הנוטלות תרופות אנטי-אפילפטיות (Epilepsy Behav.)

מאת יהונתן ניסן, פרמדיק וסטודנט לרפואה באוניברסיטת תל אביב

מחקר חדש שפורסם ב-Epilepsy Behav. הראה כי תזונה הכוללת חומצה פולית, אפילו במדינה בה המזון מועשר בחומצה פולית, אינו מספיק כדי לספק תוצאות קוגניטיביות משופרות לילדים של נשים הנוטלות תרופות נגד פרכוסים (anti-seizure medications, ASM) במהלך ההיריון. המחקר הראה כי על מנת לשפר את התוצאות הקוגניטיביות של ילדים לנשים אלו, יש צורך בנטילת תוסף של חומצה פולית.

נטילת תוספי חומצה פולית במהלך התקופה שסביב ההיריון הוכחה כמשפרת את התוצאות הקוגניטיביות של ילדים של נשים עם אפילפסיה הנוטלות ASM. עם זאת, מינון החומצה הפולית הדרוש להשגת תוצאות קוגניטיביות חיוביות אינו ברור. במדינות רבות, כולל בארצות הברית, מאכלים מועשרים בחומצה פולית, אך עדיין לא פורסמו נתונים על האופן בו העשרת המזון בחומצה פולית עשויה להשפיע על הקוגניציה בקרב ילדים עם חשיפה עוברית ל-ASM. מחקר זה העריך את ההשפעה של חומצה פולית בתזונה מועשרת בחומצה פולית, ללא קשר להשפעתם של תוספי חומצה פולית, על מנת המשכל של ילדים שנחשפו בתקופה העוברית ל-ASM.

המחקר הראה כי צריכה של חומצה פולית ממזון המועשר בחומצה פולית, לא הייתה קשורה לשיפור מנת המשכל של ילדים בגיל 6 שנחשפו ל-ASM בתקופה העוברית (רווח בר סמך של 95%: -11.7-2.3, p = 0.187). שימוש בתוספי חומצה פולית בתקופה שסביב ההיריון נמצאו קשורים למנת משכל גבוהה יותר בשיעור של 10.1 נקודות (רווח בר סמך של 95%: 5.2-15.0, p <.001). צריכה של מזון מעושר בחומצה פולית בתוספת צריכה של תוספי חומצה פולית נקשר גם כן ל-IQ גבוהה יותר (רווח בר סמך של 95%: 2.0-6.9, p <.001). בנוסף, נבדקו עוד שישה תוספי תזונה שלא הראו קשר מובהק למנת משכל (ויטמין C, ויטמין D, ויטמין E, אומגה 3, גמא טוקופרול וויטמין B12).

המינון האופטימלי של תוספי חומצה פולית לתועלת קוגניטיבית נותר אינו ברור. המרכז האמריקאי למניעת מחלות ממליץ על מינון של 0.4 מ”ג ליום לכלל האוכלוסייה של נשים בגיל הפוריות, בעוד שבאירופה ההמלצה היא 1 מ”ג ליום. אחד החוקרים במחקר, ד”ר קימפורד מדור, פרופסור לנוירולוגיה ומדעי הנוירולוגיה מבית הספר לרפואה באוניברסיטת סטנפורד, פאלו אלטו, קליפורניה הסביר בראיון למדסקייפ כי “מומלץ לנטול מינונים גבוהים יותר אם יש היסטוריה אישית או משפחתית של ספינה ביפידה בהריונות קודמים, אם כי קיים חשש כי מינונים גבוהים מאוד של חומצה פולית עלולים להזיק”. עוד הוא הוסיף כי לנשים הסובלות מאפילפסיה הוא ממליץ על “לפחות 1 מ”ג ליום ולא יותר מ-4 מ”ג ליום.”

לכתבה ב-Medscape

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

התקפים אפילפטיים ואפילפסיה בחולים עם מלפורמציה קברנוזית מוחית (CCM) שלא טופלו

התקפים אפילפטיים ואפילפסיה בחולים עם מלפורמציה קברנוזית מוחית (CCM) שלא טופלו

מקור: Neurology
ד"ר דוד אוריון
ד"ר דוד אוריון
אין תגובות|18/02/2026

המחקר בחן את שיעור ההתקפים האפילפטיים והסיכון להתפתחות אפילפסיה בקרב חולים עם CCM ( מלפורמציה קברנוזית מוחית) שלא עברו שום טיפול במום עצמו, וכן ביקש לזהות גורמי סיכון להופעת התקפים

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן