מדוע המים חשובים כל כך לבריאות הלב? / שירין אלבק (B.Sc,M.Sc) טכנולוגית מזון ומנהלת תחום בריאות בחברת מי עדן

במחקר רחב היקף שנערך במשך שש שנים בקרב למעלה מ-20,000 נשים וגברים בריאים, נמצא כי נשים ששתו יותר מחמש כוסות מים ביום היו בסיכון נמוך ב-41% להתקף לב קטלני בהשוואה לנשים ששתו שתי כוסות מים או פחות ביום. בקרב גברים ההשפעה המגנה של המים הייתה גדולה אף יותר: אלה ששתו יותר מים היו בסיכון נמוך ב-54% להתקף לב קטלני.

היום יותר מתמיד אנו ערים לעובדה כי מים הם המשקה הבריא והחיוני ביותר לגופנו.

מים בריאים, צלולים ונקיים הם גורם מכריע בשמירת הבריאות שלנו, ולא ניתן להקל ראש בחשיבותם.

אולם האם מים הם גם המשקה העיקרי שאנחנו שותים? מדוע בעצם חשובים המים לבריאותנו בכלל ולבריאות הלב בפרט? וכמה מים עלינו לשתות?

מדוע המים מיטיבים עם פעילות הלב?

המים שאנו שותים נספגים מהר ובקלות בדם ומדללים אותו, ובכך עוזרים למנוע יצירת קרישי דם. נוזלים אחרים מצריכים עיכול שדורש את העברת המים מהדם למעי, מה שגורם דווקא להעלאת צמיגות הדם ולהגברת הסיכון להתקפי לב.

בלי מים אין חיים!

המים הם המרכיב העיקרי בגוף האדם ובעלי תפקידים חשובים ורבים: הם מובילים חומרי מזון, שומרים על טמפרטורת גוף תקינה, מג?נים על איברים פנימיים, משמנים מפרקים, ומסלקים פסולת מהגוף.

כמה מים מכיל גופנו?

תלוי במין ובגיל. אצל נשים נע אחוז המים בגוף בין 50% ל-65%. אצל גברים לעומת זאת נע אחוז המים בין 55% ל-70%. ההבדל נובע ממסת השרירים בגוף. פעילות גופנית קבועה מגדילה את מסת השריר בגוף, וכך גדל גם אחוז המים בגוף. הגיל הינו גורם נוסף המשפיע על כמות המים בגוף. כמות המים קטנה בהדרגה עם עלייה בגיל.

ומה בנוגע לאיברי הגוף?

המוח שלנו מכיל כ-85% מים, הדם והריאות מכילים כ-80% מים, והלב שלנו מכיל כ-70% מים.

על חשיבות המים ובריאות הלב:

שתייה מרובה תורמת להפחתת הסיכון למחלות לב. במחקר רחב היקף שנערך במשך שש שנים בקרב למעלה מ-20,000 נשים וגברים בריאים, נמצא כי נשים ששתו יותר מחמש כוסות מים ביום היו בסיכון נמוך ב-41% להתקף לב קטלני בהשוואה לנשים ששתו שתי כוסות מים או פחות ביום. בקרב גברים ההשפעה המגנה של המים הייתה גדולה אף יותר: אלה ששתו יותר מים היו בסיכון נמוך ב-54% להתקף לב קטלני.

כאשר בדקו החוקרים את השפעתם של נוזלים אחרים דוגמת קפה, תה, מיצים שונים, חלב ואלכוהול, לא נמצאה כל השפעה מג?נה אלא להפך: נשים ששתו כמויות גדולות של נוזלים שאינם מים, היו בסיכון גבוה פי שניים כמעט להתקף לב קטלני, ואצל גברים עלה הסיכון ב- 46%.

אז כמה מים לשתות?

האקדמיה הלאומית למדעים בארצות הברית פרסמה לאחרונה המלצות חדשות לצריכה יומית מספקת של מים, בהתאם לגיל ולמין. יש לציין כי כמות השתייה המומלצת תלויה במזג אוויר ובפעילות גופנית יש להוסיף שתיית מים בימי הקיץ החמים וכן בזמן פעילות גופנית או מחלה, מאחר וקצב איבוד הנוזלים מהגוף עולה.

אז כמה לשתות? הכמות המומלצת היא בין 9 ל-13 כוסות נוזלים, כשהנוזל המומלץ ביותר הוא     כמובן מים.

איך נדע ששתינו מספיק?

המדד הנכון ביותר הוא  צבע השתן: כאשר צבעו שקוף עד בהיר, אנו סמוכים ובטוחים ששתינו מספיק.

מדוע מומלץ לשתות מי עדן מים מינראליים טבעיים?

מי עדן עומדים בכל הקריטריונים הנדרשים לבריאות גופנו:

דלים במלחים ומסייעים לפיכך לשמירה על לחץ דם תקין.

הרכבם המינראלי קבוע ויציב ומותאם ביותר לגוף האדם.

דלים בחומרים מומסים נספגים במהירות לדם ולכן יסייעו בדילול הדם ובהפחתת הסיכון להתקפי לב.

נקיים ממתכות רעילות, ממזהמים אורגניים ומשאר זיהומים.

המים המבוקרים והמפוקחים ביותר עוברים בקרת איכות קפדנית ורציפה.

המים הטעימים ביותר הגורמים לנו לרצות לשתות יותר.

לרוויה !!!

Chan J, Knutsen SF, Blix GG, Lee JW, Fraser GE. Water, other fluids, and fatal coronary heart disease: the Adventist Health Study. Am J Epidemiol 2002;155:827-33.

Manz F, Wentz A The Importance of Good Hydration for the Prevention of Chronic Diseases. Nutrition Reviews 2005; 63:S2S5.

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

בדיקה רקטלית היא “בדיקה גרועה לסרטן הערמונית” – מנתחים וארגוני צדקה מסכימים

בדיקה רקטלית היא “בדיקה גרועה לסרטן הערמונית” – מנתחים וארגוני צדקה מסכימים

מקור: Baus
פרופ' אלכסנדר גרינשטיין
פרופ' אלכסנדר גרינשטיין
אין תגובות|31/05/2026

רובנו חונכנו שבגברים ‘בדיקת האצבע’, בדיקה רקטלית של הערמונית, היא חלק ממערכת של גילוי מוקדם של סרטן הערמונית, אולם בשנים האחרונות ירדה בדיקה זו מחשיבותה

סיכום מחקר KEYNOTE-689: פמברוליזומאב (Pembrolizumab) (Keytruda) כטיפול פרי־אופרטיבי

סיכום מחקר KEYNOTE-689: פמברוליזומאב (Pembrolizumab) (Keytruda) כטיפול פרי־אופרטיבי

מקור: NEJM
פרופ' יוסף אלידן
פרופ' יוסף אלידן
אין תגובות|13/05/2026

מחקר פאזה III, אקראי ורב־מרכזי זה בחן את היעילות ואת הבטיחות של מתן חוסם ה־PD-1, פמברוליזומאב (קיטרודה), בשילוב עם הסטנדרט הטיפולי המקובל (ניתוח + קרינה או כימותרפיה) עבור חולים עם HNSCC נתיח בשלב III או IVA

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן