האם מעכבי SGLT-2 מספקים הגנה טובה יותר לכבד ממעכב DPP-4 בחולים עם סוכרת מסוג 2? (Diabetes, Obesity and Metabolism)

בחולים עם סוכרת מסוג 2 ומחלת כבד שומני על-רקע הפרעה מטבולית, הסיכון לסיבוכים בכבד דומה עם טיפול בתרופות ממשפחת מעכבי DPP-4 או מעכבי SGLT-2, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת Diabetes, Obesity and Metabolism.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עלו דיווחים שהציעו כי מעכבי SGLT-2 עשויים להגן על חולים עם סוכרת מסוג 2 ומחלת כבד סטאטוטית על-רקע הפרעה מטבולית מפני התפתחות שחמת כבד וסרטן כבד, הגורמים המובילים לתמותה בחולים עם מחלת כבד סטאטוטית על-רקע הפרעה מטבולית, אך אין מחקר להערכת השפעות הטיפול במעכבי SGLT-2 על סיבוכי מחלת כבד.

מחקר העוקבה הרטרוספקטיבי התבסס על נתונים ממאגר נתונים בארצות הברית להשוואת יעילות מעכבי SGLT-2 ומעכבי DPP-4 להפחתת הסיכון לסיבוכים מג’וריים בחולים עם סוכרת מסוג 2 ואבחנה של מחלת כבד סטאטוטית על-רקע הפרעה מטבולית.

נתוני העולם האמיתי כללו מידע אודות 44,651 חולים (גיל ממוצע של 53. שנים, 52.8% נשים), מהם 22,100 מטופלים במעכבי SGLT-2 ו-22,551 מטופלים במעכבי DPP-4, אשר טופלו במקביל במטפורמין ולא סבלו ממחלת כבד קודמת.

התוצא העיקרי היה היארעות משלב סיבוכים מג’וריים בכבד, כולל שחמת כבד וסרטן כבד. כל החולים היו במעקב לאורך חציון של 3.2 שנים עד הופעת סיבוך כבדי מג’ורי או עד להוצאה מהמחקר.

שיעורי היארעות סיבוכים מג’וריים בכבד לא היו שונים משמעותית בין מטופלים במעכבי SGLT-2 לעומת מעכבי DPP-4 (יחס סיכון מתוקן של 0.92, רווח בר-סמך 95% של 0.60-1.10). מניתוח נפרד של התוצאים המג’וריים עלה כי אין הבדלים משמעותיים בהיארעות שחמת כבד וסרטן כבד (יחס סיכון מתוקן של 0.77 ויחס סיכון מתוקן של 0.99, בהתאמה).

התחלת טיפול במעכבי SGLT-2 לא לוותה בשיעורי היארעות נמוכים יותר של סיבוכים מג’וריים בכבד בכל תתי הקבוצות שנבחנו במחר, כולל אלו עם השמנה, מטופלים בסטטינים או מטופלים באינסולין. יתרה מזאת, הסוג של מעכב SGLT-2 (בין אם מדובר ב-Canagliflozin, Dapagliflozin או Empagliflozin) לא השפיע על הסיכון לתחלואה כבדית מג’ורית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בחולים עם מחלת כבד סטאטוטית על-רקע הפרעה מטבולית מומלץ לערוך דיון עם החולים, רוקחים ואנשי צוות רפואי אחרים באשר לבחירת הטיפול התרופתי, תוך בחינת היעילות והבטיחות של הטיפולים, כבסיס לבחירה בין טיפול במעכבי DPP-4 או מעכבי SGLT-2.

Diabetes, Obesity and Metabolism, Aug 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה